dazed:
Jag tror jag möter ungefär samma öde som dig fast min besvikelse blir mindre
Och den kommentaren gjorde min dag.
När jag nu tycks befinna mig i rätt forum passar jag på att ställa en fråga till expertisen: Jag själv har som plan att leva rövare (dvs. i synd) under större delen av mitt liv men göra en helomvändning när jag ligger på min dödsbädd. jag ämnar be gud om förlåtelse och på så sätt få ta del av den gudomliga härligheten som följer på livet efter detta! Tänkte nyttja det där om att gud förlåter alla osv osv.
Kommer min plan att fungera?
dazed:
Hur vet du det här då?
Jag har inte sett någon död leva och jag tror på det Bibeln säger, sedan får framtiden visa.
Sedan var det spädbarnsdop vi diskuterade.
Du är välkommen i PM om du intresserad om mitt hopp.
Sempa:
Du är välkommen i PM om du intresserad om mitt hopp.
Blev det svårt att stå för din tro offentligt?
Sempa
När är man vuxen nog att välja dopet själv? Enligt kristen tradition är vi alla människor som lever i synd. Men när begår vi den första synden?
Att bli döpt handlar, enligt den denomination du tillhör, om att offentligt gå ut med sin tro, sitt hopp. Vad kan det finnas för fler anledningar till att döpa sig?
Nu är jag trött och jag orkar verkligen inte leta bland mina nummer av Vakttornet eller Bibelreferenser hit eller dit, men Mattheus 3:16, det första stycket man egentlgien lär sig som kristen, står det ungefär att var och en som tror på Guds son inte ska gå under utan ha evigt liv.
Borde då inte tro räcka? Är dopet verkligen nödvändigt för räddning?
Jag fråagr inte för att jag vill sätta dit dig, utan för att jag genuint är intresserad av din tolkning.
jason:
Borde då inte tro räcka? Är dopet verkligen nödvändigt för räddning?
Döm själv genom Matt 28:18-20
jason:
När är man vuxen nog att välja dopet själv?
När man kan ge uttryck för sin tro med egna ord
Sempa:
Döm själv genom Matt 28:18-20
Som jag ser det är de verserna ett bud för hur de kristna ska vara mot andra människor. "Gör därför lärjungar av alla folk, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn, och lär dem att hålla allt jag befallit er."
Tja... det säger inte att dopet är nödvändigt för frälsning, snarare nödvändigt för en kristen att utföra på andra, om något.
jason:
Tja... det säger inte att dopet är nödvändigt för frälsning, snarare nödvändigt för en kristen att utföra på andra, om något.
Det handlar om man sätter tro till Bibeln guds ord eller inte.
Det som gäller i vilket fall är att om man ska döpas måste man ta den ställningen själv.
Ett skäl att bli döpt är att Jesus befallde sina efterföljare att göra lärjungar och döpa dem.
Jesus själv blev döpt och är ett exempel för oss.
Matt 28:19,20, Mark 1.9.
Dopet är dessutom ett viktigt krav för dem som vill bli räddade.
Sedan Petrus talat om hur Noa byggt den ark som bevarade honom och hans familj genom den stora översvämningen säger han: 'Det som svarar mot detta räddar nu också er, nämligen dop. Petr. 3:20, 21
Men det betyder inte att dopet är som en olycksfallsförsäkring som man skaffar sig.
Du blir i stället döpt därför då älskar JHWH och vill tjäna honom av hela ditt hjärta, hela din själ, hela ditt sinne och hela din styrka. (Mark. 12:29, 30)
jason:
Tja... det säger inte att dopet är nödvändigt för frälsning, snarare nödvändigt för en kristen att utföra på andra, om något.
Hur tolkar du egentligen:
jason:
och lär dem att hålla allt jag befallit er.
Jesus har bl.a lärt dem om dopet så det borde väl ändå betyda att dopet ingår där?
Vad jag förstått så uppnår en människa frälsning genom "avtalet" mellan Gud och människa. Detta avtal går till att människan tror, och Gud, genom sin nåd, skänker frid.
Att följa Kristi bud är en sak. Ingen människa kan följa alla buden hela sitt liv. Någon gång begår man, enligt kristen tradition, snedsteg.
Det finns hos den kristne, dock, strävan efter att följa buden. Att efterlikna det heliga.
När Jesus skulle avrättas och han hängde där tillsammans med de två andra dömda sa den ena till Jesus: "Minns mig när du kommer till ditt rike." Jesus svarar honom då "Amen, jag säger dig: i dag ska du vara med mig i paradiset."
Är inte detta ett tecken på frälsning utan dop?
Jag är inte här för att attackera er, utan för att diskutera och få svar.
jason:
Att följa Kristi bud är en sak. Ingen människa kan följa alla buden hela sitt liv. Någon gång begår man, enligt kristen tradition, snedsteg.
Absolut, därför Jesus dog för att överbrygga våra tillkortakommande. vi visar tro på det Jesus gjorde genom just dop.
jason:
Är inte detta ett tecken på frälsning utan dop?
Innan Jesus dog blev man räddad genom Mose lag, så ogärningsmannen kunde förlåtas genom det, men inte genom Jesu offerdöd.
Rom 3:23, 24
”23 Alla har ju syndat och saknar* Guds härlighet, 24 och som en fri gåva blir de nu förklarade rättfärdiga igenom hans oförtjänta omtanke, med hjälp av frigörelsen genom lösen som betalats i Kristus # Jesus.
* Eller når inte upp till.
# Eller med hjälp av friköpandet (Återlösningen) som är i (Genom) Kristus.
Apg. 24:15
”och jag har sett ett hopp till Gud , vilket också dessa [män] själv hyser att det skall komma att bli en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”.
Apg 13: 39
”Och att allt det som ni under Mose lag inte kunde bli förklarade utan skuld till, det blir nu var och en som tror förklarade utan skuld till med hjälp av honom.” (Jesus) Jmf Rom 5:18
Rom 5:17
”.. liksom genom en enda överträdelse följden för människor av alla slag blev fördömelse, så har också genom ett enda rättfärdiggörelsesverk följden för människor av alla slag blivit att de förklarats rättfärdiga till liv.”
Tack Sempa! Det var intressant
Men med risk för att vara påstridig och så (haha, hoppas du förlåter mig!) undrar jag varför Johannes, Sakarias och Elisabets son, döpte människor och att dessa människor lät sig döpas innan Kristus offerdöd?
jason:
Är inte detta ett tecken på frälsning utan dop?
Jodå, stämmer bra det. Men nu var den personen i en position att dop inte var möjligt direkt 😛
Är det möjligt så kan det vara bra att bekräfta sin tro. Detta gör man genom att döpa sig.
Att börja tro är en teoretisk handling. Att döpa sig är en praktiskt handling, så att säga.
jason:
undrar jag varför Johannes, Sakarias och Elisabets son, döpte människor och att dessa människor lät sig döpas innan Kristus offerdöd?
Johannes döpte för att han visade vägen till Jesus, för att förbereda dem på det verkliga dopet i Jesu namn.
Apg 18:25
"Denne man hade blivit undervisad om Jehovas väg muntligt, och brinnande i anden talade han nu och undervisade noggrant om det som gällde Jesus, men han kände bara till Johannes dop."
När Apollos slog sig ner i Efesos var han redan en nitisk evangelieförkunnare.
Berättelsen i Apostlagärningarna säger: ”Brinnande i anden talade han nu och undervisade noggrant om det som gällde Jesus, men han kände bara till Johannes dop.”
Apollos kände inte till dopet ”i Faderns och Sonens och den heliga andens namn”, och det innebar förmodligen att det var Johannes döparens lärjungar eller Jesu efterföljare som hade vittnat för honom före pingsten år 33.
Apollos var nitisk, men det fanns några luckor i hans kunskap.
Han fick han hjälp av att vara tillsammans med medtroende? (Apg. 1:4, 5; 18:25; Matt. 28:19)
Sempa, nu blir jag bara förvirrad. Menar du då att de som lät sig döpas efter Johannes predikningar skulle behöva döpa om sig för att få frälsning?
Fast, äh, vad rör det mig egentligen Dessa människor är döda sen länge sen och det finns inget vi kan göra för deras eventuella frälsning.
Jag tror jag fattar er grej med att dopet behövs som praktiskt bevis av ens tro på Gud och syndernas förlåtelse. Jag ska inte strida emot det mer i denna tråd. Det var en intressant diskussion, detta, och tillåt mig tacka er alla som bidragit!
jason:
och tillåt mig tacka er alla som bidragit!
Så lite så