Notifications
Clear all

Spotify

Topic starter

wakajwaka:

Bara idioter som tycker piratpartiet är världens coolaste grejj blundar för problematiken med media i form av 100% torrents.

Vilken problematik? Vi betalar redan en piratkopieringsskatt på all lagringsmedia vi köper som går direkt till musikindustrin. Är uphovsrättsmännen sedan inte nöjda med det får de omförhandla det avtalet, men att komma och säga att "marknaden kräver en kompromiss" bara för att man slutit ett pissigt avtal funkar inte. Eller snarare, skulle inte fungera om inte politikerna var mutkolvar hela bunten.

wakajwaka:

Marknaden krävde/kräver någon typ av kompromiss, format som iTunes var odugligt för att fylla, spotify därimot är betydligt närmare.

Nej. Det enda Spotify gör bra är att blidka skivbolagen. Till vilken nytta är det när de inte erbjuder en tjänst någon vill ha?

Om du påstår att du pga. Spotify slutat lyssna på musik annat än när du sitter framför en internetansluten dator eller har en lagligt inköpt CD-skiva med dig kan jag köpa ditt påstående om att det skulle vara en kompromiss som nästan fungerar. Om det inte vore för att ett dylikt påstående vore en lögn, naturligtvis.

Men vill du ha en kompromiss som funkar, så OK: statlig extraskatt på någon hundring i månaden ger dig rätt till obegränsad ickekommersiell piratkopiering. Är du upphovsrättsman och vill ha del av intäkterna vänder du dig till samma instans som betalar ut den nuvarande piratskatten.

ReplyQuote
Topic starter

KID_IS_BACK:

Varför skulle någon vilja ha det skräpet som öppen sås?

Menar du att det redan finns öppen sås mjukvara för att blixsnabbt strömma individuell musik till tusentals klienter? Rent tekniskt är spotify ganska awesome, och många (inklusive mig) skulle jättegärna kika på källkoden.

När det gäller själva debatten behöver man inte se det så svartvitt. Spotify är inte den ultimata lösningen, men det är en riktigt trevlig tjänst och inget hindrar dig från att använda både spotify och tankade mp3-filer. (det gör jag)

Spotify är oslagbart när det gäller att hitta ny musik. Istället för att tanka ner en torrent och vänta flera minuter så kan du börja spela musiken direkt, där är på något sätt som att gå från 56k till bredband.

Det är också sjukt smidigt när man får besök eller anordnar en fest, då kan gästerna alltid hitta sin egen favoritmusik, och på samma sätt kan du alltid tanka ner spotifyklienten hemma hos någon annan och få tillgång till all din musik och dina spellistor.

Andra smidiga features är att spara sina playlists som spotify-URIs, och enkelt dela med sig till andra. Ännu bättre är dock funktionen för att skapa kollaborativa playlists tillsammans med andra.

Nu ska jag sluta låta som en spotify-försäljare, men min poäng är i alla fall att trots bristen på mp3spelar-stöd så har spotify mycket som väger upp.

ReplyQuote
Topic starter

Herr_Älg:

Menar du att det redan finns öppen sås mjukvara för att blixsnabbt strömma individuell musik till tusentals klienter?

Antingen sköter Spotify detta genom P2P, vilket skulle göra det till den i särklass pissigaste musiklyssnarlösningen någonsin (jättekul när Spotify leker supernod på din paketstockade ADSL-lina eller bandbreddsstrypta fiberlina,) eller så sköts det genom helt vanlig strömning från server till klient.

I båda fallen är teknikerna välkända och använda inom en hel drös områden. Vad är så spännande med detta?

Herr_Älg:

Rent tekniskt är spotify ganska awesome, och många (inklusive mig) skulle jättegärna kika på källkoden.

"Många" anser att användandet av uttryck som "många," "alla," "de flesta" och så vidare är vilseledande och mycket dålig debatteknik i "de allra flesta" fall. Argumentera gärna för Spotifys tekniska meriter, men gör det med fakta och referenser istället för skuggor och stråmän.

Herr_Älg:

inget hindrar dig från att använda både spotify och tankade mp3-filer. (det gör jag)

Det är just problemet - Spotify erbjuder ingenting nytt. Jag behöver fortfarande ha kvar alla mina gamla filer, vilket gör skivindustrin ledsen, och dras med alla Spotifys irritationsmoment, vilket gör mig ledsen. Varför då inte bara strunta i Spotify helt och hållet?

Herr_Älg:

Spotify är oslagbart när det gäller att hitta ny musik. Istället för att tanka ner en torrent och vänta flera minuter så kan du börja spela musiken direkt

Wow, du har just upptäckt valfri internetradio/last.fm/iTunes/pandora/etc.

Herr_Älg:

och på samma sätt kan du alltid tanka ner spotifyklienten hemma hos någon annan och få tillgång till all din musik och dina spellistor.

Hur är detta relevant i 100-gigabytemusikspelarnas tidevarv? Är det bara jag som inte brukar hoppa runt hos mina bekanta och tigga om att få installera märkliga program på deras datorer för att kunna spela upp lite musik?

Det låter som en halvklumpig lösning på ett problem som egentligen inte fanns från början.

Herr_Älg:

Andra smidiga features är att spara sina playlists som spotify-URIs, och enkelt dela med sig till andra. Ännu bättre är dock funktionen för att skapa kollaborativa playlists tillsammans med andra.

Kul funktion, i en kvart eller så. Låter som en sån där funktion som i bästa Compiz-anda saknar egentlig användning annat än att försöka sälja prylnördarna på "kolla vad tuffa saker man kan göra"-faktorn.

Herr_Älg:

Istället för att tanka ner en torrent och vänta flera minuter så kan du börja spela musiken direkt

Image

ReplyQuote
Topic starter

KID_IS_BACK:

men att komma och säga att "marknaden kräver en kompromiss" bara för att man slutit ett pissigt avtal funkar inte. Eller snarare, skulle inte fungera om inte politikerna var mutkolvar hela bunten.

Det är en ohållbar lösning, vem bedömer vart skatterna ska ges?
Du erkänner även här att den nuvarande lösningen inte fungerar.
Politiker är inte lösningen på detta problem, marknaden producerar lösningar, som t.ex spotify. (Ja, jag är så kallad ny-liberal)
Att slänga på skatter på saker och ting och kalla det en lösning är så jävla socialdemokratiskt att de skriker om de och är fan inte en bra idé.

KID_IS_BACK:

Nej. Det enda Spotify gör bra är att blidka skivbolagen. Till vilken nytta är det när de inte erbjuder en tjänst någon vill ha?

Ja justdeja, alla spotify användare använder det för att de, öh, är, äuhm, eeeeee, ööööö, duuuuh, ah, eh, du vet.

KID_IS_BACK:

Om du påstår att du pga. Spotify slutat lyssna på musik annat än när du sitter framför en internetansluten dator eller har en lagligt inköpt CD-skiva med dig kan jag köpa ditt påstående om att det skulle vara en kompromiss som nästan fungerar

Ja, jag lyssnar en hel del på min portabla mp3 spelare, spotify gör ändå sitt jobb när jag sitter stationärt vilket är typ 70% av tiden jag lyssnar på musik och är praktist att inte behöva ha med hela ens mp3 kollektion till jobbet.

Vet att de antagligen är annorlunda för andra men du verkar inte fatta vad jag menar när jag säger "ett steg i rätt riktning", Är du en sån som tycker att räntesänkningen var helt värdelös för att ekonomikrisen kommer kvarstå?

KID_IS_BACK:

Men vill du ha en kompromiss som funkar, så OK: statlig extraskatt på någon hundring i månaden ger dig rätt till obegränsad ickekommersiell piratkopiering

Spotify gäller inte filmer, mjukvara, ljudböcker och allt annat som folk piratkopierar och de är ju inte alla som vill piratkopiera. Det är ungefär som med planka.nu, att alla stockholmare ska betala extra skatt för att kunna åka obegränsad kollektiv-trafik när alla inte använder sig av kollektiv-trafiken.

KID_IS_BACK:

Är du upphovsrättsman och vill ha del av intäkterna vänder du dig till samma instans som betalar ut den nuvarande piratskatten.

Bidrag och skatter, ett vinnande koncept för sverige i 50 år, varför sluta nu, amirite?

KID_IS_BACK:

I båda fallen är teknikerna välkända och använda inom en hel drös områden. Vad är så spännande med detta?

Det går snabbare och bättre kvalité än all annan internet-radio jag har lyssnat på, dvs winamp stationer, pandora, last.fm, SR, bandit, mixmegapol.

KID_IS_BACK:

"Många" anser att användandet av uttryck som "många," "alla," "de flesta" och så vidare är vilseledande och mycket dålig debatteknik i "de allra flesta" fall. Argumentera gärna för Spotifys tekniska meriter, men gör det med fakta och referenser istället för skuggor och stråmän.

I brist på andra argument märker vi ord. [party]

KID_IS_BACK:

Det är just problemet - Spotify erbjuder ingenting nytt. Jag behöver fortfarande ha kvar alla mina gamla filer, vilket gör skivindustrin ledsen, och dras med alla Spotifys irritationsmoment, vilket gör mig ledsen. Varför då inte bara strunta i Spotify helt och hållet?

Ja precis, jag vill inte ha ett tio-gånger så stort musikbibliotek på min/mina internet anslutna datorer för storleken på vad en låt brukar ta.

KID_IS_BACK:

Har inte lyssnat på iTunes radio, men iTunes i sig är ett minnessugande program. Utan itunes gör ett piss, bara är i gång så drar de 4 gr så mycket* som spotify när den rockar thin lizzy.
*Liten överdrift, spotify på 14mb medan itunes på 48mb.

KID_IS_BACK:

Hur är detta relevant i 100-gigabytemusikspelarnas tidevarv? Är det bara jag som inte brukar hoppa runt hos mina bekanta och tigga om att få installera märkliga program på deras datorer för att kunna spela upp lite musik?

Ett bättre exempel är att ha tillgång till samma musik på jobbet som hemma utan att köpa en mp3 spelare för x-antal tusen och bära runt på en kabel.

KID_IS_BACK:

Det låter som en halvklumpig lösning på ett problem som egentligen inte fanns från början.

De låter som en möjlighet och inte en lösning, om du fattar vad ja menar med de.

KID_IS_BACK:

Kul funktion, i en kvart eller så. Låter som en sån där funktion som i bästa Compiz-anda saknar egentlig användning annat än att försöka sälja prylnördarna på "kolla vad tuffa saker man kan göra"-faktorn.

Låter som en sån där grej som folk utan kompisar inte förstår sig på. Höhöh.

KID_IS_BACK:

FLERA MINUTER

"ÖÖÖH PARTY SÄTT PÅ I WANNA ROCK"
"OK JAG TANKAR DIRR, VÄNTA 2 MINUTER!"

Handlar väll egentligen om att du försöker gå mot strömmen och tycker den är överhypad?

ReplyQuote
Topic starter

KID_IS_BACK:

genom P2P

KID_IS_BACK:

vanlig strömning från server till klient

Så vitt jag vet använder den en blandning. (vilket i sig är ganska coolt) Sedan är ditt argument enbart löjligt, att reducera mjukvara till dess under liggande tekniker och helt strunta i vad mjukvaran gör med tekniken kan användas för att få det mesta värdelöst.

"Bittorrent använder TCP/IP, vilket är en välkänd teknik, alltså är det skräp som inte tillför någonting nytt och ingen vill ha." [rolleyes]

Några bandbreddsproblem har jag aldrig heller hört att någon har stött på av att använda Spotify. Det är möjligt att de inte ens använder supernoder, så för att citera dig själv: "Argumentera [...] med fakta och referenser istället för skuggor och stråmän."

KID_IS_BACK:

"Många" anser att användandet av uttryck som "många," "alla," "de flesta" och så vidare är vilseledande och mycket dålig debatteknik i "de allra flesta" fall.

Point taken.

KID_IS_BACK:

Jag har inte hittat någonting som ens är jämförbart med spotify.

Internetradio har du inte någon egen kontroll över, så det går inte ens att jämföra med. När det gäller last.fm och pandora har jag inte använt dem så mycket, men så vitt jag vet ger de inte mycket kontroll över musiken som spelas, och det är som sagt knappast lite snabbt eller lika hög kvalitet på musiken.

KID_IS_BACK:

Alla har inte 100GB-musikspelare, alla har inte heller med sig sin mp3-spelare hela tiden. De som har stora mp3-spelare har oftast ipods, och då har de sällan med sig sladden som behövs för att koppla in den.

Och ja, det är nog nästan bara du som är så rädd om din dator. Den typiske datoranvändaren under 30 har nog inget emot att någon installerar ett välkänt program som spotify.

Visst är det inte någon revolution att kunna ta med sig sin musik, men det är onekligen smidigt för dem som inte bär runt på sin mp3-spelare hela tiden.

KID_IS_BACK:

Det varar definitivt mer än en kvart, jag ser folk som använder det hela tiden.

URIs till musik är precis lika användbart (om inte mer) som URIs till websidor. Om jag vill rekomendera en välblandad spellista med 100 låtar till någon, och gör på det gamla sättet, så skulle jag behöva ge honom en lista på alla låtar och han skulle behöva tanka individuella låtar från en massa olika torrents.
...eller så kan jag bara ge honom en spotifylänk så kan han spela upp musiken efter 2 sekunder.

Kollaborativa spellistor är lite mer gimmickaktigt, men det är egentligen inget annat än en sorts webradio, där alla som lyssnar också kan välja musik. Är det inte användbart, så kan egentligen inte webradio vara det heller.

ReplyQuote
Topic starter

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote