Varför inte bara säga att det var någon alkis, alternativt hävda att du snodde spriten av dina föräldrar, eller att du helt enkelt inte vet vad langaren heter eller var han bor? Jag menar, det är ju rätt taskigt om någon som råkar bo på din falska adress får en massa problem för att du inte kan ljuga mer kreativt.
Dom kommer slå sönder din moppe också har jag hört
fegis:
Är man lite begåvad så säger man att man hittade spriten...
"hittade det där" och pekar på närmsta buske 😉
ChosenByDestiny:
Är lite svårt att säga att man är tjugo när första saken dom säger är får jag se ditt legitimation 😉
Då säger man att man inte har någon/ har den hemma
Den ENDA anledningen till att dom KANSKE kallar dig till förhör är för att du sa att du vet vart han/hon bor men inte vad han/hon heter. Om du direkt och tvärt sagt; nej, jag vägrar svara på vem som gett mig alkoholen / att du hittat den hade dom släppt dig.
Du har vad jag vet inte gjort något olagligt, aldrig hört talas om någon som fått böter för att själv bära / dricka alkohol under behörig ålder. Tror inte ens det står att det är straffbart i lagen? Iaf inte i dom paragraferna som har tagits upp i tråden.
Har själv varit i tingsrätt efter att ha 'langat' alkohol till en 19åring, och min advokat hade aldrig sett något liknande. Det handlade om 5 alkoläsk till ett värde av 99kr, till detta fick jag en advokat tilldelad som tog ~15 tusen tot av staten, + tingsrättskostnader på 20-30 tusen? Allt slutade med att jag blev friad, (så jag har alltså inte langat). Alkoholen ligger kvar hos polisen, legat där i mer än ett år nu.. inte värt 100 spänn cider att åka till flempan och plocka upp skiten.. kommer väll krisläge någon gång!
Det jag ville komma fram till är; Det var endast mig dom brydde sig om, hon som (skulle) ha köpt av mig sket dom fullständigt i. Jag upprepar: ENDA anledningen till förhör är att dom vill få tag på langaren, du själv kan känna dig lugn.
ChosenByDestiny:
Någon chans för de? T.ex tror ni jag får körkorts tillstånd om jag ansöker om de nu? Dom skulle tydligen kolla igenom ens register innan dom tillåter en.
Eftersom dom inte kommer / kan / vill / orkar fläcka ditt register på något vis så kommer du inte få några problem med körkort. Din far försöker nog bara skrämma upp dig (eller så har han ingen koll på detta område). Även om det skulle stå något kluddrat i polisregistret såsom: "Hade alkohol på sig fast han var under 20" så är det ju helt absurt om någon skulle bry sig det minsta. Nää, chilla du.
Att inte snacka med snuten är i 9 fall 10 det bästa. Tycker inte det är nåt fel att sätta åt folk som gör affärsverksamhet av lagning, men polaren kanske man inte ska sätta dit.
Tänk på att inte messa med polaren som ska köpa ut. Vet folk som åkt dit på det.