Luna Lovegood:
För det andra, det finns en jävla massa djuraffärer som köper in från uppfödare.
Det är vanligare med grossistdjur, har sett att de sålde kaniner med stamtavla på vår djuraffär en gång, men dessa var då ca två år och förmodligen gamla avelsdjur som någon tröttnat på. Om så är fallet så är det oftast uppfödare som ger bort djuren som inte blivit nog "fina" till djuraffären. Tycker knappast att de förtjänar att bli kallad uppfödare.
Luna Lovegood:
en grossist föder upp djur -> uppfödare.
Nä, är inte samma sak. Grossister = massproducenter med mål att tjäna pengar. Man tjänar inte pengar på uppfödning om man inte har riktigt många djur, de bekanta till mig som har lite större uppfödningar (7-12 avelsdjur) går back ca 20.000kr/år.
Luna Lovegood:
I Sverige har vi Bränntorpsgård som föder upp marsvin och kaniner, dessa är riktigt seriösa för att vara en sådan uppfödning
Har hört och sett en hel del skit om dem också, de har ju ca 1000 djur sammanlagt, det är inte bra. Avlar på fruktansvärda defekter.
Luna Lovegood:
Imazo avlar inte själva utan köper in från små uppfödare
De kaniner som kommer till IMAZO är oftast under 6v (de ska vara 6v gamla när de lämnar sin mamma enligt, men de flesta seriösa uppfödare säljer vid 8v) djuraffärerna här i stan tar ej emot ungar över 6v..
Luna Lovegood:
Ofta bara 7-10 avelsdjur.
Luna Lovegood:
Även om jag föredrar mindre uppfödare reggade inom den aktuella föreningen.
Jag tycker att det hade varit bättre om det fanns listor på djuraffärerna till lokala uppfödare av de olika djurslagen.
...snark
isola:
på sätt och vis eftersom det "bara " handlade om råttor.
.. och inte exempelvis hundar som behöver mer omsorg än enbart en stor bur och påfyllning av mat.
lovepayyouback:
.. och inte exempelvis hundar som behöver mer omsorg än enbart en stor bur och påfyllning av mat.
Råttor behöver väldigt mycket mer än enbart en stor bur och påfyllning av mat, är det så du skött dina råttor har du skött dem fel och möjligen begått lagbrott då man måste se till djurens behov.
Mm felcitera mig bara
jag hatar djuraffärer..
en gång vad jag på en djuraffär i göteborg och då var det hamsterungar o så stod det att dom var "6 veckor" och sen några veckor senare var jag där igen och då stod det fortfarande att dom var 6 veckor .. ( det var samma hamsterungar också) och på en annan djuraffär som också är i göteborg var det några undulater som hade taappat fjädrar på massa ställen o såg sjuka ut och massa fiskar låg och flöt helt still i akvariumena o jag är nästan helt säker på att dom var döda, men dom som jobbade på djuraffären sa att fiskarna BARA var sjuka och att fåglarna var frisk! sjukt..
Luna Lovegood:
Råttor behöver väldigt mycket mer än enbart en stor bur och påfyllning av mat, är det så du skött dina råttor har du skött dem fel och möjligen begått lagbrott då man måste se till djurens behov.
om jag ska vara petig kallade jag dvärghamstrar för råttor, men det kanske inte spelar så stor roll?
de är inte särskilt sällskapliga. såklart tog jag ut dem ur buren, släppte dem utomhus osv. men jag såg att det blev mycket stressade av det och de trivdes inte med andra aktiviteter heller. jag tar hand om mina djur efter vad de själva tycker. hamstrar är inte så jävla sociala djur, de kan ha ett fullgott bra och tillfredställande liv i en bur. jag följde djuraffärens råd och du kan inte klaga på hur jag skötte allt. tog ansvar när allt gick fel, vilket inte alla skulle gjort i den situationen tror jag, heller.
men jag förstår om du uppfattade som att jag var arrogant, cynisk etc., men det är jag inte. jag säger att jag respekterar djur, sen är det självklart upp till dig att tro på det eller inte, jag bryr mig inte så mycket.
det är ändå en skillnad mellan att ha hund/katt etc. och ha hamstrar, att ha fiskar och att ha en orm? det måste du hålla med om? det finns djur som behöver mer närhet av den som tar hand om denne, ett större behov.
djur är olika till naturen och det måste också respekteras, att bara säga att alla djur vill ha mänslig närjhet är ju också ett övertramp nmot deras rättigheter. det ska ske på bådas.. ja vad säger man? villkor,.
Bevis på att somliga människor verkligen inte skall ha med djur att göra.
lovepayyouback:
nioårig tjej på djuraffärm
Ehh, vaaa, får nioåringar köpa hamstrar utan föräldrar?
Fan vilka jävla mongohorer som bestämmer reglerna...
Luna Lovegood:
Bevis på att somliga människor verkligen inte skall ha med djur att göra.
fick en kanin av mina kompisar när jag fyllde år 🙂 för fyra år sedan. de köpte från djuraffär tror jag. iaf, så började min kanin visa tecken på skada eller sjukdom efter 1 år ungefär, innan dess hade han varit som vanligt, iaf så han sprang på snedden och lite konstigt då, men ibland var han helt normal igen. åkte till veterinären och de bekräftade att det var en sjukdom han ärvt av föräldrarna, så djuraffärer kanske borde kolla upp sina kaniner innan de säljer. min kanin btw, fick leva med sjukdomen eftersom veterinären sa att han inte kände någon smärta eller så och led inte av det, men blev det värre skulle han få somna in. blev värre med tiden då och när han var ungefär 2 år avlivade vi honom, blev för mycket, han var nästan som förlamad i bakbenen ibland och ramlade ofta när han sprang, fast fortfarande då, vissa dagar var han helt normal och hoppade kring som en vanlig kanin, konstig sjukdom det där, den visade sig bara ibland. ;/
Angelize:
Ehh, vaaa, får nioåringar köpa hamstrar utan föräldrar?
Fan vilka jävla mongohorer som bestämmer reglerna...
Jag är ganska säker på att om ett barn under 15, eller 16, år handlar något (vad som helst) så har föräldrarna rätt att lämna tillbaka det hur som helst och när som helst. När det kommer till djur har jag för mig att lagen säger 16 år, men jag är inte alls säker. De flesta djuraffärer brukar i alla fall ha minst 16 år som gräns.
lovepayyouback:
Idiot.
Djuraffärer borde inte finnas. Tror inte att ett ända djur där mår bra.