Aviseringar
Rensa alla

Stora tråden för universitets- och högskolestudier!


Gentlernen:

chalmeristerna brukar inte precis vara de skarpaste besticken i lådan.

De lär väl i alla fall inte vara värre än GU:are [zzz]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

du vet att i på KTH har vi våra tentor före jul!

Och vart vill du komma? Ser du något större trendbrott i din online-tid och UM-aktivitet den senaste veckan eller?[wink] I don't.

Dold text: Jag har koll på tiden jag spenderar vid datorn i rent tidsfördriv. Ett tips för att uppnå bättre studieresultat är att även du skaffar dig det

Hampie:

Det och skolrelaterade självmord.

Har ej sett någon sådan statistik. Du får gärna berätta för mig och ge någon länk, det kan vara intressant!

Gentlernen:

Att du inte förstår ordet "nybliven" är inte heller särskilt smickrande för den svenska grundskolan.

Nybliven är ett ganska relativt ord. Är man ny efter en månad? Kanske man är ny efter ett år om man går en 4-5årig utbildning? Huvudpoängen är att du inte kommer in på något "University" i USA om du inte kan lösa en andragradsekvation, än mindre får du fortsätta.

Chalmers sätter sina intagningskrav helt själva. Vad sägs om att exempelvis ha ett obligatoriskt "introduktionsprov" istället för att låta 49% matematiska "analfabeter" fortsätta på de tekniska utbildningarna? Fast risken finns ju att ett liknande prov skulle anses vara "diskriminerande" i Sverige. Vi får ju inte glömma Jantelagen.

Gentlernen:

Oavsett vilket är det rätt fånigt av dig att å ena sidan lovorda dina kära amerikanska ekonomer medan du försöker håna folk som studerat vid universitet som dessa institutioner uppenbarligen också tycker är fina grejer, eller hur?

Nu vet jag inte vart du har fått för dig att jag lovordar amerikanska ekonomer. Ekonomerna på de amerikanska bankerna var ju grunden till finanskrisen och förhoppningsvis har de lärt sig något.

Vad jag vet har jag lovordat amerikanska utbildningar i jämförelse med främst svenska. Min generalisering av japansk utbildning har varit ett sätt att belysa dig om hur extremt korkad din generalisering av amerikansk utbildning var. Utbildning som du faktiskt inte verkar veta speciellt mycket om. Observera att jag idiotförklarar din generalisering, inte dig som person. (ett slag för min respektive din mognad)

En simpel fråga:
Anser du själv att du har tillräcklig kunskap och erfarenhet av amerikansk utbildning så att du kan sitta här och raljera med den och dra generaliseringar?

Gentlernen:

Det var inte jag som kom och viftade med statistik som "bevis" på att ZOMG USA TEH GREATEST.

Vem har viftat det som "bevis"? Det är som sagt bara naturvetare som skulle få för sig att statistik skulle vara något 100% absolut.. "bevis".

Statistik ger indikatorer, inget annat.

Gentlernen:

Ja, om studien i fråga mäter någonting relevant.

Vad som är relevant verkar du själv ha väldigt svårt att sätta fingret på. Det är lätt att kritisera när man själv inte har några förslag. Du verkar vara emot all sorts "ranking" av universitet så det faller sig tämligen väntat att du kritiserar de redan befintliga.

Frågan är däremot vad som , enligt dig, är "relevant" i frågan.

Gentlernen:

hur många sidor

Du måste ha missat ordentligt med information, eller helt enkelt inte förstått engelskan, eftersom att du enbart tror att antalet sidor räknas.

Gentlernen:

inte är särskilt bra på att inskärpa ett vetenskapligt synsätt

Den skola du har studerat vid verkar inte ha varit särskilt bra på att "inskärpa" en akademisk och vetenskaplig argumentationsteknik. Jag tror inte att jag har hittat en enda vetenskaplig artikel som har förkastat någon annan utan att ge förslag på vilken teori/lösning som skulle passa bättre.

Vad som är "relevant" verkar du själv ha väldigt svårt att sätta fingret på.

Gentlernen:

Eh, nej, det enda som har visat sig är att du och jag har jäkligt olika uppfattning om vad som utgör högkvalitativ utbildning.

Och att svenska elever/studenter presterar allt sämre jämfört med övriga OECD ger dig inte den minsta tanken att "hemstudier" kanske inte är så speciellt bra?

Gentlernen:

Du minns den där biten om att amerikanska studenter enligt min erfarenhet ligger på samma mognadsnivå som svenska högstadie elever?

Rannsaka dig själv Gentlernen. Hur pass mogen anser du dig själv vara? Läs igenom dina inlägg på "ungdomar.se".

I övrigt så minns jag inte jämförelsen med högstadieelever, vart står den? Dessutom trodde jag att en karl av din karaktär hade lärt sig att inte särskriva (betänk att det är en som bott i Sverige lika många år som du kan räkna på fem fingrar som säger detta). Fast återigen är väl särskrivning ett slag för de svenska "hemstudierna".

Gentlernen:

Problemet här är snarare att inga krav ställs och att ungarna inte har rätt mindset med sig hemifrån. Har man växt upp med curlingföräldrar kan ingen skola i världen rädda situationen.

Visst kan man skylla på föräldrarna, men skolan har också ett stort ansvar. Detta ansvar har ni i Sverige plockat bort allt eftersom.

Men med den fakta du presenterar, faller det sig inte tämligen ännu mer dumt att förespråka "hemstudier"?

Gentlernen:

Ett otroligt korkat antagningssystem eftersom betyg har ungefär ingenting med faktisk kompetens och inlärningsförmåga att göra, men det är så det fungerar.

Som jag tidigare skrev hade ett simpelt introduktionstest sorterat ut de allra största rötäggen.

För övrigt kom du ner på en sansad nivå i ditt senaste inlägg. Jag får nog ha lite överseende med ditt smått omogna beteende att du att sätta smeknamn och annat dylikt på den du diskuterar med. Men fortsätt på denna nivå om du är intresserad av en vidare diskussion.


   
SvaraCitera

internet:

är inte du chalmerist i grund och botten, eller är det något jag fått för mig?

Jag läser datavetenskap vid IT-universitetet, som är det fåniga samlingsnamnet för ett samarbete mellan GU, Chalmers och Göteborgs näringsliv. De kurser vi läser plockas ur samma pool som de mer IT-inriktade Chalmersutbildningarna (D, IT, och troligtvis ett par till) plockar ur, och läses ihop med chalmeristerna.

HobGoblin:

De lär väl i alla fall inte vara värre än GU:are [zzz]

I samtliga kurser jag läst eller handlett har chalmeristerna konsekent presterat sämre, kommit oförberedda till laborationer, behövt mer handledning och i allmänhet tagit upp alla andras tid med efterblivna frågor som föreläsaren besvarade för tre minuter sedan. De har för det mesta inget egentligt intresse för det de gör och ägnar betydligt mer tid åt att spela WoW, mysa över hur awesome det ska bli att bli ingenjör och prata nedlåtande om alla som inte är chalmerister än att göra sina uppgifter och lära sig någonting.

Det gäller naturligtvis bara D och IT, eftersom det är de enda jag har att jämföra med. Jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.

internet:

värt att notera är kanske att denna kille söp bort sitt första år och därefter hoppade av

Låter ganska representativt för Chalmers tycker jag.


   
SvaraCitera

Statslös:

Vad sägs om att exempelvis ha ett obligatoriskt "introduktionsprov" istället för att låta 49% matematiska "analfabeter" fortsätta på de tekniska utbildningarna?

Ja tack, hemskt gärna. Specialanpassade antagningsprov är det enda vettiga sättet att sköta antagningen på.

Statslös:

Vad jag vet har jag lovordat amerikanska utbildningar i jämförelse med främst svenska.

...samtidigt som du basunerar ut att de universitet som dessa fantastiska institutioner väljer att samarbeta med är muppiga mangainstitutioner. Konsekvent.

Statslös:

Anser du själv att du har tillräcklig kunskap och erfarenhet av amerikansk utbildning så att du kan sitta här och raljera med den och dra generaliseringar?

Med tanke på att du själv inte har någon erfarenhet (nej, en enstaka fristående kurs är ingenting att dra upp här) av svensk högre utbildning tycker jag du ska låta bli att kasta sten i glashus.

Statslös:

Du måste ha missat ordentligt med information, eller helt enkelt inte förstått engelskan, eftersom att du enbart tror att antalet sidor räknas.

Som sagt, ekvationen de använder står beskriven svart på vitt. Jag vet inte riktigt vilka rader du läst mellan, men ingen studie som överhuvudtaget väger in den typen av information är att betrakta som särskilt seriös.

Statslös:

Och att svenska elever/studenter presterar allt sämre jämfört med övriga OECD ger dig inte den minsta tanken att "hemstudier" kanske inte är så speciellt bra?

Att du jämför grundskole- och gymnasiepedagogik med universitetsutbildning säger en hel del om hur det fungerar väster om ankdammen.

Universitetsstudier är inte till för alla; klarar man inte av att ta till sig kunskap på egen hand har man ingenting där att göra.

Statslös:

I övrigt så minns jag inte jämförelsen med högstadieelever, vart står den?

Du har helt rätt; jag har visst inte gjort den jämförelsen än. Tanken var att den skulle ha stått i stycket om amerikanernas mognad och sjaskiga klädsel.

Statslös:

Dessutom trodde jag att en karl av din karaktär hade lärt sig att inte särskriva

Jodå, däremot har jag inte lärt mig korrekturläsa mina inlägg ordentligt efter en rejäl omgång av katten pejst, vilket man faktiskt borde göra.

Statslös:

Men med den fakta du presenterar, faller det sig inte tämligen ännu mer dumt att förespråka "hemstudier"?

Nej; hur otroligt det än låter sitter jag inte med mina föräldrar och pluggar. Som jag tidigare påpekat är det fullständigt orimligt att anta att det som gäller för högre studier även gäller för grundskolan och vice versa.


   
SvaraCitera

Statslös:

Och vart vill du komma? Ser du något större trendbrott i din online-tid och UM-aktivitet den senaste veckan eller?[wink] I don't.

faktiskt


   
SvaraCitera

Statslös:

Dold text:

bara patetiskt att du försöker ge mig tips när du inte har en aning om vad jag gör och inte, eller hur jag ligger till studiemässigt[zzz]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

bara patetiskt att du försöker ge mig tips när du inte har en aning om vad jag gör och inte, eller hur jag ligger till studiemässigt[zzz]

Texter på UM och blogg ger en rätt bra bild, faktiskt! Men visst, lite patetiskt var det kanske[wink] Fast frågan är om det inte är än mer patetiskt att påstå att man pluggar tillräckligt mycket på sin fritid. Det är iofs beroende på vilken ambition man har. Och kanske ett försök och flykt till ett bättre samvete.[wink] Men vad vet jag, jag är ingen datornörd.

Gentlernen:

...samtidigt som du basunerar ut att de universitet som dessa fantastiska institutioner väljer att samarbeta med är muppiga mangainstitutioner.

Njä, inte riktigt. Men om det nu uppfattades så, så var det svar på tal rörande ditt "spenderings- och pränta-in-ihjärnan-utbildningssnack".

Gentlernen:

Med tanke på att du själv inte har någon erfarenhet (nej, en enstaka fristående kurs är ingenting att dra upp här) av svensk högre utbildning tycker jag du ska låta bli att kasta sten i glashus.

30hp, dvs en termin på samma kurs som civilekonomerna ger en rätt bra bild. Fast om det hade varit studier på avancerad nivå så hade det troligtvis gett en bättre bild, det kan jag hålla med om. Men om någon av oss har mer rätt än den andra att "kasta sten i glashus" så torde det vara den som faktiskt har praktisk erfarenhet av båda sorternas utbildningssätt. Sen att jag har svenska försämrade studieresultat bakom mig ger även det indikationer på att något inte stämmer i ert utbildningsätt.

Gentlernen:

Att du jämför grundskole- och gymnasiepedagogik med universitetsutbildning säger en hel del om hur det fungerar väster om ankdammen.

Grejen är den att i USA är det en chock när du börjar på universitet eller college. Efter High School är det ett helt annat tempo och nivå på utbildningen.

I Sverige märkte jag däremot en förslappad nivå och alldeles för mycket fritid när jag gick från gymnasiet till universitetet. (Och då är det ändå gymnasiet som har dokumenterats sämre och sämre) Mycket var ren repetition från gymnasiet och denna repetition var dessutom obligatorisk[tard]

Kanske är jag ett underbarn som lär mig lätt, men det betvivlar jag. Men att ha föreläsningar/seminarier som inte startar före klockan 10 under en hel termin är för mig obegripligt. Det är två timmar som hade kunnat utnyttjas i schemalagt studiesyfte som går förlorade i form av fest på kvällen och sovmorgon fram till nio. Istället för börja i vanlig arbetstid klockan åtta.

Gentlernen:

Nej; hur otroligt det än låter sitter jag inte med mina föräldrar och pluggar. Som jag tidigare påpekat är det fullständigt orimligt att anta att det som gäller för högre studier även gäller för grundskolan och vice versa.

Nej men om du befinner dig hemma eller är ledig så borde definitivt samma "mindset" hemifrån befinna sig i huvudet. Vad skulle förändra sig i "mindsetet" en svensk tonåring hade i gymnasiet, när han eller hon börjar på universitetet och dessutom får ännu mer fritid i form utav "hemmastudier"?

Det är det jag menar. Skolan borde ha mer påverkan än de har. Både på grundskolenivå och på universitetsnivå. För att lyckas med detta är antalet obligatoriska undervisningstillfällen vitala.

Gentlernen:

Tanken var att den skulle ha stått i stycket om amerikanernas mognad och sjaskiga klädsel.

Du tycker snarare inte det är så att svensk och nordisk klädsel överlag är aningen överhypad jämfört med övriga världen? Vad kallas det... överdriven "fåfängdhet"? I Sverige prioriterar och lägger ju folk hellre sina pengar på en Canada Goose-jacka än att köpa nödvändig kurslitteratur i första hand.

Att du ser skillnad i "mognad" kan också bero på att ni svenskar generellt är mer tillbakadragna. Om man är tillbakadragen är det svårt att framhäva sina riktiga "omogna" sidor[wink]


   
SvaraCitera

Statslös:

Fast frågan är om det inte är än mer patetiskt att påstå att man pluggar tillräckligt mycket på sin fritid. Det är iofs beroende på vilken ambition man har.

[zzz]


   
SvaraCitera

Statslös:

Det är två timmar som hade kunnat utnyttjas i schemalagt studiesyfte som går förlorade i form av fest på kvällen och sovmorgon fram till nio.

Nej, det är två timmar du som vuxen förväntas förvalta bäst själv. Pissar du bort dem är det din ensak; surt om du inte klarar kursen.

Statslös:

I Sverige märkte jag däremot en förslappad nivå och alldeles för mycket fritid när jag gick från gymnasiet till universitetet. (Och då är det ändå gymnasiet som har dokumenterats sämre och sämre) Mycket var ren repetition från gymnasiet och denna repetition var dessutom obligatorisk[tard]

Det är ingenting jag känner igen, men så är också civilekonomi känt i hela världen, och i synnerhet här hemma, som lägsta gemensamma nämnare för "högre" utbildningar. Jag tror ganska mycket av dina märkliga idéer om svensk utbildning härstammar från att du läst just vuxendagis civilekonomi; skillnaden mellan gymnasium och högre utbildning du beskriver för USA gäller i allra högsta grad här hemma också.

Statslös:

Men om någon av oss har mer rätt än den andra att "kasta sten i glashus" så torde det vara den som faktiskt har praktisk erfarenhet av båda sorternas utbildningssätt.

Det japanska universitetsväsendet är modellerat direkt efter det amerikanska, och flera av lärarna var direkt importerade från högt ansedda amerikanska universitet. Därtill är universitetet ganska hårt inriktat på att få dit amerikanska bortbytingar, och de verkar känna sig väldigt hemma. Jag skulle nog vilja påstå att vi är ganska likvärdiga stenkastare här.

Statslös:

Nej men om du befinner dig hemma eller är ledig så borde definitivt samma "mindset" hemifrån befinna sig i huvudet. Vad skulle förändra sig i "mindsetet" en svensk tonåring hade i gymnasiet, när han eller hon börjar på universitetet och dessutom får ännu mer fritid i form utav "hemmastudier"?

Som sagt, universitetsstudier är inte för alla. Det finns en hel del som har med sig rätt kunskapssyn och inställning från början, men de som inte har det göre sig icke besvär förrän de ändrat på den saken.

Statslös:

Du tycker snarare inte det är så att svensk och nordisk klädsel överlag är aningen överhypad jämfört med övriga världen? Vad kallas det... överdriven "fåfängdhet"? I Sverige prioriterar och lägger ju folk hellre sina pengar på en Canada Goose-jacka än att köpa nödvändig kurslitteratur i första hand.

Det är inte riktigt vad jag talar om; den typen av fåfänga är otroligt fånig. Jag syftade mer på att för amerikanerna var det inte det minsta konstigt att komma till skolan iförd mjukisbyxor och en matfläckig, sliten t-shirt.

Statslös:

Att du ser skillnad i "mognad" kan också bero på att ni svenskar generellt är mer tillbakadragna. Om man är tillbakadragen är det svårt att framhäva sina riktiga "omogna" sidor[wink]

Det ligger nog en del i det, men jag skulle vilja påstå att "the college experience" också spelar in en hel del; tro fan att folk aldrig växer upp när folk de till fina universitet på grund av att de är bra på att kasta boll. Exempelvis hade vi en hel del hästtjejer; inte "tjejer som gillar hästar" utan "tjejer som klär sig i my little pony-tröja och nästan börjar gråta när de tänker på att visa äter hästkött." I Sverige växer de upp lagom till sjunde klass.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Jag skulle nog vilja påstå att vi är ganska likvärdiga stenkastare här.

Mjo, sounds fair enough! Lycka till med ditt undervisande. Du har Sveriges (kanske mer kunskapsrikare) framtid i dina händer.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Det gäller naturligtvis bara D och IT, eftersom det är de enda jag har att jämföra med. Jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.

Du kan inte ta bottenskrapet och dra några slutsatser, som du skrev. [cheers] Tror inte du skulle uppleva detsamma på F eller TM.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

det var på fest så jag har nog ca 100% fel.

köttfärssås:

Allt är 100% fel på fest.

Hahaha, I giggled[blush]


   
SvaraCitera

HobGoblin:

Du kan inte ta bottenskrapet och dra några slutsatser, som du skrev. Tror inte du skulle uppleva detsamma på F eller TM.

Jag tvivlar inte på att de riktiga ingenjörerna är bättre på det de gör (även om situationen i tågtrafiken får en att undra.) Dataingenjör känns dock som en otroligt onödig utbildning; en halv datavetarutbildning och en drös strökurser utan sammanhang enbart i syfte att få kalla sig ingenjör.


   
SvaraCitera

Statslös:

Vad sägs om att exempelvis ha ett obligatoriskt "introduktionsprov" istället för att låta 49% matematiska "analfabeter" fortsätta på de tekniska utbildningarna?

Det finns redan, alla måste (såvitt jag vet) göra ett slags diagnostiskt test som de måste klara innan de får fortsätta på inledande matten. Om de inte har tagit bort det, men det har jag svårt att föreställa mig.

De flesta som börjar är dessutom inte matematiska analfabeter, utan väldigt långt därifrån. Däremot hoppar många av för att de känner att de valt fel utbildning eller inte har tillräcklig studiemotivation för att lägga ner den kraft och energi på studierna, som krävs. Det är krävande utbildningar, speciellt eftersom motivationen skall hålla under såpass många år, och de som bara kan glida igenom är inte speciellt många alls.


   
SvaraCitera

Verkar som om tråden har dött lite, får hoppas på att någon svarar ändå.
Jag funderar på att läsa kandidatprogrammet i matematik och sedan fortstätta till master.
Jag är väldigt osäker på detta. Alltså matte är kul och intressant men jag är inget geni, mina betyg har varit ganska medel. Det jag har hört är att cirka 80% hoppar av första året, och man behöver ändå ha läst matte E för att komma in.
Min mamma är matematiker, och hon säger att det inte är så jobbigt. Men jag litar inte på henne.

Vad tycker ni som har läst matte, har det varit väldigt stora skillnader mellan gymnasiematte och universitetsmatte?
Är det verkligen så megasvårt som det låter?
Och varför är det så låga intagningspoäng? [tard]

(läste någonstans i tråden att civil ingenjör-matte och kandidat-matte är ungefär samma, så ni som läser civ.ing kan väl svara också [smile])


   
SvaraCitera