Behöver någon som är motor kunlig. Vad blir det för skilnad om jag skulle byta till ett mindre svänghjul på moppen?. Blir den starkare och piggare då?
Vet ej så mycket om det men det låter ju som det iaf
Ok. men jag skulle haft en som är säker på det
Spin:
Behöver någon som är motor kunlig. Vad blir det för skilnad om jag skulle byta till ett mindre svänghjul på moppen?. Blir den starkare och piggare då?
Du skulle nog behöva all hjälp du kan få i skolan!
blir väll lite skilnad iaf! dock så kan dne bli slöare i backar än tidigare
å herre gud vet du ens varför motorn har ett svänghjul.
för vänta dig ingen positiv skillnad särskilt inte om du bara har 50cc.
Massan i svänghjulet är avgörande för motorns vrid moment. Ett tyngre svänghjul ger att högre vrid moment. Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.
Men det är ju bättre acceleration jag vill ha
OF 5:
Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.
var dte mig du menade? isf skrev jag väll samma sak lr hur?
pörr40:
var dte mig du menade? isf skrev jag väll samma sak lr hur?
va tråd skaparen jag menade. men ja när jag tänker på det så ja.
det jag egentligen vill komma fram till är att precis som 95% av alla som trimmar sina moppar så kommer även tråd skaparen att misslyckas och trimma sönder den.
Det e bara o lägga ner, du kommer inte märka nån skillnad.
På en bil däremot där svänghjulet väger betydligt mycket mer svarar motorn lite snabbare på gasen eftersom det blir mindre massa som ska upp i fart.
OF 5:
Massan i svänghjulet är avgörande för motorns vrid moment. Ett tyngre svänghjul ger att högre vrid moment. Om du har ett lättat svänghjul så får du lägre vrid moment men snabbare acceleration.
detta är också fel så du vet det är inte vridmomentet man snackar om här utan rotations kraften, vridmomentet hör till motorns förbränning och inte nått med utväxling eller annat
men som svar på din fråga: nej du kommer nog inte känna någon skillnad, den kan möjligtvis varva bättre när du torrgasar men det blir sämre rotations kraft(du har ju mindre vikt i rörelse) så den kommer att bli svagare.
PS ett svänghjul måste lättas på ett mycket noggrant sätt för svänghjulet har små vikter på sig eller hål som ska göra att svänghjulet är perfekt balanserat och inte förstöra något på kuppen då du startar din motor
billet:
den kan möjligtvis varva bättre när du torrgasar men det blir sämre rotations kraft(du har ju mindre vikt i rörelse) så den kommer att bli svagare.
niiice äntligen nån som kan lite fysik
lättat svänghjul, på moped? haha att ni orkar?
är nog inte värt direkt