Aviseringar
Rensa alla

Svårare med nya betygssystemet?


S3ON:

Trött

jasåru du kan driva med andra men ej drivas med själv BlinkBlink


   
SvaraCitera

isola:

jasåru du kan driva med andra men ej drivas med själv BlinkBlink

Rodnar


   
SvaraCitera

Chibibbi:

5.

5!?!?!? Jag pallar inte längre. Du har psykisk ohälsa eftersom du är en perfektionist. Jag är nu säker på att du kommer bli något stort i framtiden och jag ser fram emot att ha dig som chef i framtiden. Väl mött.


   
SvaraCitera

djupaste: Du har psykisk ohälsa eftersom du är en perfektionist.

Nej, det är inte där det började.

djupaste: Jag är nu säker på att du kommer bli något stort i framtiden och jag ser fram emot att ha dig som chef i framtiden. Väl mött.

Tack, antar jag. Live long and prosper.


   
SvaraCitera

honolulu: Du menar alltså att ingen ska få höja ett B till ett A för att att det finns folk "som skitit i att plugga"? För att de är lata (som din klasskompis enligt dig är)? Det är som att säga att man ska sluta ge bidrag till sjuka för att det finns folk som fuskar. Det är jättebra att elever kan få bättre betyg innan de tar studenten, så som det ser ut nu så hamnar man i en annan urvalsgrupp om man kompletterar efter studenten... (oavsett om de mått dåligt eller bara varit "lata").

En som pluggar 5 timmar i veckan har lika mycket rätt till ett A som en som pluggar 20 timmar i veckan. En som kompletterar och får ett A har lika mycket rätt till det A:et som någon som fått det på en gång.

Nope sade inte att ingen skulle ha rätt att komplettera. De som har fått F ska få chansen. Du kan ju då förklara för mig att om alla ska få komplettera varför kan jag inte få A i bild och musik till exempel? Eller du menar de teoretiska ämnena? Oschysst mot de elever som är dåligt på praktiskt men bra på teoretiskt och inte gynnas av att kompa upp de teoretiska ämnena men inte de praktiska. ALLA får inte chansen. Verkligheten som den är idag är som jag berättar. De som är dåliga kan kompa medan folk som har majoriteten A och vill kompa upp ett B lyssnar man inte på och ger inte chansen. Sverige har alltid gynnat de svaga och underpresterande. Skolan ska funka som ett jobb. Om du är dålig på ditt jobb ska du kunna komplettera där också så du inte blir sparkad ?


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Nej, det är inte där det började.

Tack, antar jag. Live long and prosper.

Eftersom jag älskar att snoka så måste jag fråga hur det började Glad?


   
SvaraCitera

djupaste: Eftersom jag älskar att snoka så måste jag fråga hur det började Glad?

Det vill jag tyvärr inte dela med mig av, är jag rädd. Beklagar!


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Det vill jag tyvärr inte dela med mig av, är jag rädd. Beklagar!

Synd bror, ses någon gång antar jag!


   
SvaraCitera

djupaste: Skolan ska funka som ett jobb.

Jag lägger inte så stor vikt vid komplettering i högstadiet just nu, i gymnasiet kan man inte tenta upp alla ämnen, det skiljer sig från skola till skola beroende på vad de kan erbjuda.

Och nej, skolan ska inte funka som ett jobb. Skolan är till för att slussa ut ungdomar i arbetslivet, på ett eller annat sätt. Det är inget test där man som ~15-17-åring ska sätta grunden för hela sin framtid. Det är inte lätt att veta vad man ska göra hela livet som 16-åring och därför kan det för många vara svårt att hitta motivation, utöver att psykiska problem och andra svårigheter kan sätta käppar i hjulet. Här gäller det för omgivningen, skolan och de vuxna att stötta en och ge en alla möjligheter. Uppmuntra för att klara av motgångar, inte trycka ner en ännu mer när man under skolgången inser att man borde satsa (det är många som inser det för sent). Det känns som att du önskar att vi levde i en diktatur bara för att du inte fick som du ville i högstadiet.


   
SvaraCitera

Jag liksom du inser att elever måste stöttas och lärare måste engagera sig och hjälpa till för att eleven ska uppnå maximalt resultat. Men det du inte förstår är att ingenting görs för att stimulera de mer högpresterande eleverna och detta gör att Sverige har en ganska hög lägsta nivå men en låg högsta nivå som skulle kunna göras högre. Det är solidariskt rätt att satsa på de sämre eleverna men ekonomiskt och praktiskt rätt att satsa på de "bättre" eleverna. Kanske en lösning mittemellan hade varit optimal? Sen tror jag inte riktigt du förstår hur många som skiter i sin andra chans och förtjänar inte ens den men som ändå får en tredje. Jag tror en högpresterande elev skulle bättre ta vara på chansen men det är bara min åsikt. Och skolan ska förbereda ungdomen inför vuxenlivet och arbetsmarknaden och ska helst inte vara en lekstuga vilket den är på många håll idag. Ha D

honolulu:

Jag lägger inte så stor vikt vid komplettering i högstadiet just nu, i gymnasiet kan man inte tenta upp alla ämnen, det skiljer sig från skola till skola beroende på vad de kan erbjuda.

Och nej, skolan ska inte funka som ett jobb. Skolan är till för att slussa ut ungdomar i arbetslivet, på ett eller annat sätt. Det är inget test där man som ~15-17-åring ska sätta grunden för hela sin framtid. Det är inte lätt att veta vad man ska göra hela livet som 16-åring och därför kan det för många vara svårt att hitta motivation, utöver att psykiska problem och andra svårigheter kan sätta käppar i hjulet. Här gäller det för omgivningen, skolan och de vuxna att stötta en och ge en alla möjligheter. Uppmuntra för att klara av motgångar, inte trycka ner en ännu mer när man under skolgången inser att man borde satsa (det är många som inser det för sent). Det känns som att du önskar att vi levde i en diktatur bara för att du inte fick som du ville i högstadiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djupaste:

Nope sade inte att ingen skulle ha rätt att komplettera. De som har fått F ska få chansen. Du kan ju då förklara för mig att om alla ska få komplettera varför kan jag inte få A i bild och musik till exempel? Eller du menar de teoretiska ämnena? Oschysst mot de elever som är dåligt på praktiskt men bra på teoretiskt och inte gynnas av att kompa upp de teoretiska ämnena men inte de praktiska. ALLA får inte chansen. Verkligheten som den är idag är som jag berättar. De som är dåliga kan kompa medan folk som har majoriteten A och vill kompa upp ett B lyssnar man inte på och ger inte chansen. Sverige har alltid gynnat de svaga och underpresterande. Skolan ska funka som ett jobb. Om du är dålig på ditt jobb ska du kunna komplettera där också så du inte blir sparkad ?

Det har du rätt i! Men man måste komma ihåg vad själv skolan handlar om. Att lära sig, utvecklas och sedan redovisa sina kunskaper. En komplitering hit eller dit skall inte spela någon roll så länge man visar att man har uppnått betygskriterierna! 


   
SvaraCitera
linaaa

det är ju svårare att få ett a för att man måste uppnå alla mål men tycker ändå på ett sätt att det är lättare för det är mycket lättare att fatta vad man ska göra för att få ett a 


   
SvaraCitera

djupaste: Det är solidariskt rätt att satsa på de sämre eleverna men ekonomiskt och praktiskt rätt att satsa på de "bättre" eleverna.

Att man satsar på de "sämre" eleverna gör inte automatiskt att man skiter i de "bättre" eleverna, det är ingen direkt korrelation däremellan, det är enbart din personliga upplevelse. Dessutom är det snarare mer ekonomiskt att satsa på de "sämre" eleverna eftersom det är dem som blir en börda för samhället senare (detta är inte helt sant egentligen, utan bara hypotetiskt). Jag förstår inte varför du baserar dina argument enbart på hur du själv blivit behandlad istället för att se helheten.

Och det här med att stimulera bättre elever; om man är intresserad av att bli ännu bättre så finns det inget som hindrar en. Man kan läsa svårare kurser, fråga om extra uppgifter, diskutera med lärare, be dem informera om olika kurser och mässor etc. Här är inte problemet att folk får komplettera utan snarare att lärare måste bli bättre på att stimulera och uppmuntra duktiga elever. Jag har t.ex. själv haft väldigt bra erfarenhet av detta med min mentor på gymnasiet, så jag är inte riktigt lika bitter över att andra får komplettera. Blink

Skämt åsido så får du alltså skilja på problem, lösning och vad som korrelerar med vad i denna fråga.


   
SvaraCitera

Jag hann gå ut skolan innan detta infördes. Galen Hur många steg har nya betygssystemet?


   
SvaraCitera

honolulu:

Att man satsar på de "sämre" eleverna gör inte automatiskt att man skiter i de "bättre" eleverna, det är ingen direkt korrelation däremellan, det är enbart din personliga upplevelse. Dessutom är det snarare mer ekonomiskt att satsa på de "sämre" eleverna eftersom det är dem som blir en börda för samhället senare (detta är inte helt sant egentligen, utan bara hypotetiskt). Jag förstår inte varför du baserar dina argument enbart på hur du själv blivit behandlad istället för att se helheten.

Och det här med att stimulera bättre elever; om man är intresserad av att bli ännu bättre så finns det inget som hindrar en. Man kan läsa svårare kurser, fråga om extra uppgifter, diskutera med lärare, be dem informera om olika kurser och mässor etc. Här är inte problemet att folk får komplettera utan snarare att lärare måste bli bättre på att stimulera och uppmuntra duktiga elever. Jag har t.ex. själv haft väldigt bra erfarenhet av detta med min mentor på gymnasiet, så jag är inte riktigt lika bitter över att andra får komplettera. Blink

Skämt åsido så får du alltså skilja på problem, lösning och vad som korrelerar med vad i denna fråga.

Haha jaja bara skit i att svara på hälften av mina frågor, du kan ju komplettera dit svar senare 🙂


   
SvaraCitera