jagharenkattunge:
heioonsuomesta: jag är från finland!! sverige sucks!!:Dahhah ni bästa spelare är målvakten vem är fucking idiotthahhha !tänker!: 6-1!!!!! ahahhahahahhaha den glider in... haha!=) vi finska är jättebättre ähäähää!!!! ps. mikael grandlund!Troll.
Nej, det är sanningen! Alla svenne måste erkänna att
3 kronor suger!
Inte för att jag bryr mig om hockey men vi får revansch om några veckor när vi spöar finnarna i fotboll.
timeisrunningout:
Jag hade varit en bättre målvakt och jag är sjukligt bollrädd.
Du hade ju varit forward och kapten
jagharenkattunge:
Det är tradition där uppe och i det fall du inte visste det, tycker jag inte att du ska uttala dig i frågan öht.
Men länka till något som bevisar att svenskar BRÄNNER finska flaggor, tar sönder saker och spöar finnar. Det är ju just det du påstår är "tradition".
Tills dess behöver inte du uttala dig något mer om det ö.h.t.
jagharenkattunge:
För svenskar kommenterar aldrig på sådant? Svenskar har inte nationalistiska tendenser alls?
Det är väl inte vi som vill plocka bort ett andraspråk i skolan? "Sannfinländare" eller vad ert trams nu heter. Att finnar överlag tycker illa om svenskar är ju ingen nyhet.. och speciellt inte i sportsammanhang.
jagharenkattunge:
Så du hör till dem som inte kan glädjas åt någon annans vinst? För övrigt har Finland inte varit dåliga sedan ungefär 20 år tillbaka, det är bara lögn och att du säger det är ytterligare ett tecken på att du inte kan glädjas åt någon annans vinst.
Du fortsätter med dina antaganden du. Jag sa att jag får väl gnälla på vår förlust oavsett om du har väntat i sju eller 50 år? Det finns en anledning till att du har fått vänta och det är att Finland inte har kunnat prestera när det väl gäller.
jagharenkattunge:
"De har", "ni har". Du kan inte komma med något annat än grova generaliseringar. Det är 5 miljoner människor du talar om. Har du ens gått ut grundskolan?
Men lilla käre vän, enligt dina ibland smått efterblivna argument kan man inte säga någonting eftersom att allt i princip är generaliseringar då vi aldrig kan veta något till punkt och pricka.
Svara istället på om du vet ifall det ö.h.t fanns någon sådan omröstning efter vårt OS-guld mot er?
jagharenkattunge:
Du kunde sluta gnälla över förlust öht, tycker jag. Skippa viet, för som du själv sade, en majoritet av Svenskarna gnäller inte! "Gnälla och håna"? Vem gnäller? Vem hånar? Bara du i den här tråden, så vitt jag kan se.
Jag vet att jag gnäller. Men jag gnäller inte på Finlands prestation utan hur efterspelet har gått till.
Ni vann en B-turnering mot Sveriges genom tiderna yngsta VM-trupp, that's it. Är det värt att svärta ner ert sportsliga rykte genom att betee er som barnrumpor efter slutsignalen?
Att du inte själv inser hur löjligt och efterblivet det är att håna ett annat lands landslag när man firar VM-guld inför 100 000 i Helsingfors är just för att du är finne.
Det är historia nu!!
Zodd:
Inte för att jag bryr mig om hockey men vi får revansch om några veckor när vi spöar finnarna i fotboll.
Ja, det är klart... Finland lär aldrig bli särskilt bra på fotboll. Kulturen bakom finns liksom inte där.
Marmoth:
Men länka till något som bevisar att svenskar BRÄNNER finska flaggor, tar sönder saker och spöar finnar. Det är ju just det du påstår är "tradition".
Jag tror inte att någon har bränt flaggor där uppe tidigare, men däremot är det ganska naturligt att det finns sportfans som pucklar på saker och varandra. Det borde du ju veta som bor i Sverige ;).
Marmoth:
Det är väl inte vi som vill plocka bort ett andraspråk i skolan? "Sannfinländare" eller vad ert trams nu heter. Att finnar överlag tycker illa om svenskar är ju ingen nyhet.. och speciellt inte i sportsammanhang.
Vi har i nuläget 3 obligatoriska språk i lågstadiet och ett till i högstadiet. Hur många språk läste du? Jag stöder inget Sannfinländarna ställer sig bakom och inte heller där kan man säga att Finlands befolkning gör det. Finnar överlag tycker inte illa om svenskar mer än svenskar tycker illa om finnar. Vi må reta varandra över gränsen lite nu och då, men vilka grannländer gör inte det?
Marmoth:
Du fortsätter med dina antaganden du. Jag sa att jag får väl gnälla på vår förlust oavsett om du har väntat i sju eller 50 år? Det finns en anledning till att du har fått vänta och det är att Finland inte har kunnat prestera när det väl gäller.
Antaganden? Jag tycker det vid det här laget är ganska tydligt att du har svårt att glädja dig åt Finlands seger.
Marmoth:
Men lilla käre vän, enligt dina ibland smått efterblivna argument kan man inte säga någonting eftersom att allt i princip är generaliseringar då vi aldrig kan veta något till punkt och pricka.
Så du säger alltså att allt vi vet är generaliseringar och inte något uppmätt?
Marmoth:
Svara istället på om du vet ifall det ö.h.t fanns någon sådan omröstning efter vårt OS-guld mot er?
Det fanns det inte, så vitt jag vet.
Marmoth:
Jag vet att jag gnäller. Men jag gnäller inte på Finlands prestation utan hur efterspelet har gått till.
Ja! Så som dåliga förlorare gör :).
Marmoth:
Ni vann en B-turnering mot Sveriges genom tiderna yngsta VM-trupp, that's it. Är det värt att svärta ner ert sportsliga rykte genom att betee er som barnrumpor efter slutsignalen?
VM är inte längre så B som det en gång var. Vill också påminna om att Sverige inte fick någon medalj i WC2004 eller OS 2010, medan Finland gjorde det.
Vem är det du tycker har betett sig som en barnrumpa?
Vissa sportfans beter sig alltid som barnrumpor. Ett land med Sveriges fotbollskultur borde ju känna igen det fenomenet. Man kan inte skylla på Finland eller finnar för att några beter sig som skit.
Marmoth:
Att du inte själv inser hur löjligt och efterblivet det är att håna ett annat lands landslag när man firar VM-guld inför 100 000 i Helsingfors är just för att du är finne.
Och där kom det! Igen! "För att du är finne." Vem hånar? Om du känner dig kränkt för att Finland gläds åt sin vinst, så är det ditt problem och innebär inte att någon hånar dig.
EMD F7:
Nej, det är sanningen! Alla svenne måste erkänna att
3 kronor suger!
Sverige är ett av de absolut bästa ishockeyländerna i världen. Man suger inte för att man förlorar i en Final.
jagharenkattunge:
men däremot är det ganska naturligt att det finns sportfans som pucklar på saker och varandra. Det borde du ju veta som bor i Sverige ;).
Såvitt jag vet finns det inga huliganer i Sverige som är knutna till det svenska landslaget, och har aldrig gjort. Speciellt inte inom ishockey. Inom fotboll är däremot huliganism vanligare sett till klubbfotbollen, framförallt i Stockholmstrakterna.
Att det skulle befinna sig en massa huliganer i Haparanda av alla ställen finner jag ganska osannolikt.
jagharenkattunge:
Vi har i nuläget 3 obligatoriska språk i lågstadiet och ett till i högstadiet. Hur många språk läste du?
Du får det att låta som något negativt. Jag hade gärna läst fler språk redan från lågstadiet. Att kunna olika språk är ju skitbra. Jag har läst engelska, tyska, spanska och franska. Enbart engelska som obligatoriskt dock.
jagharenkattunge:
Jag tycker det vid det här laget är ganska tydligt att du har svårt att glädja dig åt Finlands seger.
Jag glädjer mig visst åt Finlands vinst. Jag var inte alls sur under finalen som jag trodde att jag skulle bli. Finland har trots allt varit nära flera gånger men aldrig lyckats dra det där sista strået till stacken. Självklart är det kul för er att ni vinner.
Men när man sedan såg Koivus onödiga asgarv mot svenskarna när han lyfte bucklan och började läsa om eftersnacket/firandet så blev man lite sne. Vi har såvitt jag vet ALDRIG hånat våra motståndare när vi vunnit en final. Att psyka innan matchen hör till, men inte efter.
jagharenkattunge:
Ja! Så som dåliga förlorare gör :).
Dåliga förlorare hittar på ursäkter om matchen. Det gör inte jag.
jagharenkattunge:
VM är inte längre så B som det en gång var. Vill också påminna om att Sverige inte fick någon medalj i WC2004 eller OS 2010, medan Finland gjorde det.
VM är en B-turnering, jo. Oavsett om Sverige eller Finland vinner. Inte ens Finland lyckades locka till sig sina bästa spelare. Det är väl i princip bara Ryssland som lyckas locka till sig de flesta av sina rutinerade toppspelare.
Och det är väl helt ärligt inte lönt att börja argumentera vem som har flest utmärkelser?
jagharenkattunge:
Vem är det du tycker har betett sig som en barnrumpa?
Många inom den finska organisationen som uttalat sig om enskilda svenska spelare efter matchen. Sen var det väl ganska solkart en "känga" åt Sverige att använda "Den glider in" under firandet. Visst får man använda vilken musik man vill. Men vem som helst kan räkna ut baktanken bakom låtvalet. Till och med du....?
jagharenkattunge:
Och där kom det! Igen! "För att du är finne." Vem hånar?
Vad skrev jag som var hånfult? Att jag skrev finne är för att jag inte orkar skriva finländare. Mycket mer omständigt. Att du inte ser något som helst fel i efterspelet är ju för att du är glad.. i detta fallet skadeglad.
Marmoth:
Att det skulle befinna sig en massa huliganer i Haparanda av alla ställen finner jag ganska osannolikt.
Det går lite vildare till där uppe. De festar hårt och det händer saker när folk är fulla. Minns också att de lever precis på gränsen och att det är lite spänt där.
Marmoth:
Du får det att låta som något negativt. Jag hade gärna läst fler språk redan från lågstadiet. Att kunna olika språk är ju skitbra. Jag har läst engelska, tyska, spanska och franska. Enbart engelska som obligatoriskt dock.
Poängen var att vi läser tillräckligt språk i Finland som det är och att oavsett om vi skulle ta bort ett obligatoriskt språk, så skulle vi ändå läsa lika mycket språk som alla andra. Antagligen mer, i och med att den andel som vill läsa det andra inhemska språket ändå är förhållandevis stor. Jag håller med om att fler språk är bättre.
Marmoth:
Jag glädjer mig visst åt Finlands vinst. Jag var inte alls sur under finalen som jag trodde att jag skulle bli. Finland har trots allt varit nära flera gånger men aldrig lyckats dra det där sista strået till stacken. Självklart är det kul för er att ni vinner.
Din attityd hittills har inte varit den du här säger att du har. Men bra att höra iaf.
Marmoth:
Men när man sedan såg Koivus onödiga asgarv mot svenskarna när han lyfte bucklan och började läsa om eftersnacket/firandet så blev man lite sne. Vi har såvitt jag vet ALDRIG hånat våra motståndare när vi vunnit en final. Att psyka innan matchen hör till, men inte efter.
Det var ju inget. Man härjar under matchen och det tände till lite. Han var glad efteråt. Guld i ishockey-vm är ungefär det största som kan hända en finländare, så det är klart att känslorna väller över lite.
Marmoth:
Dåliga förlorare hittar på ursäkter om matchen. Det gör inte jag.
Eller så bagatelliserar de sin förlust och bygger upp ett luftslott om hur de är bättre ändå, eller hur motståndaren är sämre ändå för att -insert bitter argument here-.
Marmoth:
VM är en B-turnering, jo. Oavsett om Sverige eller Finland vinner. Inte ens Finland lyckades locka till sig sina bästa spelare. Det är väl i princip bara Ryssland som lyckas locka till sig de flesta av sina rutinerade toppspelare.
De som blir tillfrågade och nekar har i allmänhet annan plikt som måste gå före, t.ex. NHL-slutspel, eller familjen. Jag har svårt att tänka mig att en finsk spelare skulle neka chansen att få spela i landslaget, så länge de kommer överens med tränarna.
Dessutom blir VM p.g.a. NHL-slutspelet en bra plattform att bygga talang på. De unga spelarna får plats i VM. Magnus Pääjärvi, bröderna Olimb, Mikael Granlund och Jani Lajunen är bra exempel på vad som kan visa sig. Jag hade räknat med att en ung back från Finland, Sami Vatanen, men han bröt handleden i slutspelet i SM-liiga. Det finns säkerligen massor av sådana spelare i Sverige också.
Marmoth:
Och det är väl helt ärligt inte lönt att börja argumentera vem som har flest utmärkelser?
Jag svarade i din (rätt hånfulla) tråd om detta. Det är inget att argumentera om, eftersom det finns bra dokumenterat.
Marmoth:
Många inom den finska organisationen som uttalat sig om enskilda svenska spelare efter matchen. Sen var det väl ganska solkart en "känga" åt Sverige att använda "Den glider in" under firandet. Visst får man använda vilken musik man vill. Men vem som helst kan räkna ut baktanken bakom låtvalet. Till och med du....?
1. "Den glider in" har varit den oficiella "Vi vann mot Sverige"-låten sedan 1995. Det är inte så mycket ett hån, som en rolig grej. Finsk humor kan vara rätt mörk, speciellt när eufori och alkohol är inblandade.
2.
Var är det han "Hånar hela det svenska folket"? Är man verkligen så känslig att man tar så illa upp över att någon är glad över något som inte hänt på 16 år, så behöver man nog söka hjälp för det är bara fjolligt och stinker av avundsjuka, vilket ingen i Sverige har någon som helst orsak att känna, med tanke på hur många matcher Sverige vunnit mot Finland i viktiga matcher de senaste tjugo åren.
Marmoth:
Vad skrev jag som var hånfult? Att jag skrev finne är för att jag inte orkar skriva finländare. Mycket mer omständigt. Att du inte ser något som helst fel i efterspelet är ju för att du är glad.. i detta fallet skadeglad.
Min fråga var om vem du menar att hånar Sverige. Finne/Finländare har ingen betydelse. Det jag finner oerhört störande är hur du generaliserar och sätter alla finnar i samma grupp som några störda huliganfestare, etc.
Jag är inte det minsta skadeglad. Lite retfull mot mina svenska polare för att det hör till, kanske. Det är helt enkelt vår jargong, som vi kör med under varje turnering.
jagharenkattunge:
Det jag finner oerhört störande är hur du generaliserar och sätter alla finnar i samma grupp som några störda huliganfestare, etc.
Medierna ska väl på något vis symbolisera befolkningens intressen, annars hade de ju inte varit populära
Tror inte vi kommer längre hur mycket vi än skriver. Vi har olika åsikter på hur man ska hantera en vinst/förlust.
Det enda vi båda kan säga är att Sverige inte sysslar med samma tjuvknep som Finland gör när de vinner mot respektive. Vi snackar inte massa om enskilda spelare, vi snor inga finska låtar "som en rolig grej" och vi hånler inte mot era spelare när vi vinner.
ps. vi får återuppta diskussionen när det är vitt och blått på bilden.. när nu det händer
Marmoth:
Medierna ska väl på något vis symbolisera befolkningens intressen, annars hade de ju inte varit populära
Det var ju svenska media som gnällde över den saken. Men om du säger det, så...
Marmoth:
Tror inte vi kommer längre hur mycket vi än skriver. Vi har olika åsikter på hur man ska hantera en vinst/förlust.
Agreed. Jag tycker att man ska fira och att man inte ska ta sig själv/sin nation på så stort allvar.
Marmoth:
Det enda vi båda kan säga är att Sverige inte sysslar med samma tjuvknep som Finland gör när de vinner mot respektive.
Nja... Det enda jag kan säga är att Jämtin, samt alla andra som tar sig själva på så stort allvar är fjollor. Jag förstår att han var frustrerad som inte ens fick spela, men det blir inte bättre av att man gnäller på motståndaren. Jag anser inte att något har varit tjuvknep hittills. Fult att bränna flaggor, men samma sak gäller där. Den som bryr sig så mycket är löjlig.
Marmoth:
Vi snackar inte massa om enskilda spelare, vi snor inga finska låtar "som en rolig grej" och vi hånler inte mot era spelare när vi vinner.
Vad har sagts om enskilda spelare? Jämtin fick sig för att han är en dålig förlorare och Sundin fick sig för att han var stor på sig. Vad kan man vänta sig i deras situationer?
Dessutom har ingen hånlett. Bröderna Koivu har inte den attityden, utan är allmänt snälla killar. Deras far var likadan. Det att en eller annan svensk spelare har uppfattat det så säger mer om hans känslomässiga tillstånd än om någon annans beteende.
jagharenkattunge:
Jag tycker att man ska fira och att man inte ska ta sig själv/sin nation på så stort allvar.
Fast när det gäller sport så är nationerna livsviktiga! Tänk vad trist det hade blivit med en gränslös värld när det gäller sport.
Nåväl, god kamp. Nästa säsong smäller det igen!
Marmoth:
Fast när det gäller sport så är nationerna livsviktiga! Tänk vad trist det hade blivit med en gränslös värld när det gäller sport.
Ja, det är roligt med landslag! Men man får inte ta det på för stort allvar.
Marmoth:
Nåväl, god kamp. Nästa säsong smäller det igen!
De bästa matcherna är Finland - Sverige, så javisst! Det skriver jag under på!