Notifications
Clear all

SVT 15

Topic starter

Som jag berättade på gårdagens redaktionsmöte kommer vi på tisdag nästa vecka att köra igång ett samarbete med SVT och deras nya ungdomssajt 15.. Här har ni lite kort pressinfo om sajten:

15 – det handlar om ditt liv

15 är en ny sajt på svt.se med filmer som handlar om att vara 15. Filmerna
handlar om nätmobbning, att ha sex första gången, att bli dumpad, heder,
att dricka för mycket, att komma ut som gay, våldtäkt, att vara fattig, att ha
komplex och mycket mer.

Varje tisdag läggs en ny film upp och på sajten kan du kommentera dem, kolla in vad sajtens experter skriver om filmerna och anmäla dig till sajtens panel. 15 kommer också att ha chattar ibland om det som filmerna handlar om.

I höst görs nya filmer. Har du en historia som du vill ska bli film kan du gå in på sajten och mejla den till redaktionen. Du kan självklart vara anonym. Den här sajten handlar om ditt liv. Du är inte ensam.

--------------

Vår del i det här samarbetet blir att skriva kortare redaktionella artiklar kring det veckoaktuella ämnet, där vi informerar läsarna om problemet (mobbing, våldtäkt, fattigdom, alkoholism osv.) med hjälp av exempelvis statistik, intervjuer och hänvisande till undersökningar samt givetvis information om och länkar till filmen.

Sajten kommer att lanseras den 6 september och då kommer tre stycken filmer (Pappa dricker, Kom Ut, Lämna mig ifred) att publiceras. Alla filmer har inte fått publiceringsdatum ännu eftersom SVT vill lämna det lite öppet för ändringar om det skulle vara så att det inträffar någon samhällsnyhet som knyter an till någon film. Jag kommer att fylla på med datum allteftersom jag får info från SVT.

Det jag vill veta nu är ifall det är något av ämnena/filmerna som ni har lust att skriva om? Som sagt ska det inte vara långa uppsatser, utan kortare (3-6 stycke långt) infoartiklar - och det är en hel del riktigt intressanta ämnen som behandlas! Det går bra att skriva här i tråden om ni ser något ni skulle vilja skriva om så kan vi diskutera deadlines, upplägg och sånt.

Vi har fått tillgång till de tre första filmerna för att kika på i förhand, men det är JÄTTEVIKTIGT att ni INTE sprider länken innan allt är publicerat! http://svtplay.se/v/2498284/forsta_gangen (de andra två hittar ni undertill). Vi kommer inte att skriva om dessa, utan istället bara köra en allmän artikel om själva sajten.

Filmerna:

Ångest
Jossan har alltid varit en glad tjej men på senaste tiden har allt börjat kännas jobbigt. Hon orkar knappt gå upp ur sängen på morgonen och allt känns bara värdelöst. Pressen att vara duktig och hinna med allt hon förväntas göra på fritiden är stor. Snart är det dags att välja till gymnasiet och hon tycker att det är svårt att veta nu vad man ska bli sen. En dag när hon har pianolektion är det som om hon inte längre kan andas.

Inga pengar
Hundra kronor. Så mycket kostade utflykten med skolan. Men det var ingen idé att Anna ens frågade sin mamma om pengarna, hon visste redan vad svaret skulle bli. Varje månad är hon osäker på om de kommer att kunna betala hyran. Såklart vill hon också kunna åka på semester, köpa kläder eller en dator. Anna skäms och vill inte berätta för sina kompisar att hon inte har några pengar. Dessutom känns det som att hon elak och sviker sin mamma om hon skulle göra det.

Rånad
En kall vinterkväll när Kalle är på väg hem från en kompis blir han stoppad av några killar. De tvingar honom att ge ifrån sig sin mobiltelefon och sin jacka. De hotar honom med kniv. De säger åt honom att inte berätta för någon, de säger att de vet var han bor. När Kalle kommer hem berättar han till slut för sin mamma och tillsammans gör de en anmälan till polisen. Men fortfarande känns det inte bra. Han undviker att följa med på fester för att slippa gå hem själv när det är mörkt. Minnet av rånet hänger kvar.

--------

André Vifot Haas:

Vi kommer inte att skriva om dessa, utan istället bara köra en allmän artikel om själva sajten.

Surt, för där är ämnena mest intressanta [sad]

ReplyQuote
Topic starter

Amy Karlsson:

Surt, för där är ämnena mest intressanta

Vill du, och hinner du, så får du givetvis skriva lite om något av dem också [smile]

ReplyQuote

André Vifot Haas:

hinner du

Tid är ju tyvärr en bristvara. Men man vet aldrig.

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

[smile]

Hänger inte riktigt med nu tror jag.
De filmerna som finns ute, dem ska det inte skrivas artikel med statistik, intervju etc om? Eller du sa till Amy att det går om hon vill, men det är inte tänkt så?

Men de andra ämnena som inte kommit upp som film ännu ska det skrivas texter om?

Jag tänkte på det med "Pappa dricker", den fanns inte uppe på sidan men den ska finnas ute 6/9 ändå? För jag tänkte på just den delen, då jag är uppväxt i ett hem där alkoholmissbruk ha funnits, att jag kan skriva kort text om det (om ingen av redaktionsmedlemmarna vill det) eller vara intervjuperson till den som skriver om den vill köra den stilen.

Försöker inte ta ert jobb ifrån er utan mer som en utsträckt hand för att hjälpa till om det behövs [cute]

ReplyQuote
Topic starter

Knarko:

Hänger inte riktigt med nu tror jag.

Än så länge finns INGA filmer ute, det är väldigt viktigt att påpeka. De som jag länkat leder till SVT:s presstjänst och får under inga omständigheter spridas förrän den 6/9 då sajten går live.

Knarko:

Jag tänkte på det med "Pappa dricker", den fanns inte uppe på sidan men den ska finnas ute 6/9 ändå?

"Pappa dricker" är en av de tre filmer som kommer att ligga uppe i samband med lanseringen, ja.

Knarko:

För jag tänkte på just den delen, då jag är uppväxt i ett hem där alkoholmissbruk ha funnits, att jag kan skriva kort text om det

Om du vill det får du jättegärna göra det. Orsaken till att jag skrev att vi inte skulle ha några texter om de tre första filmerna var för att det är ganska kort om tid att hinna fixa ihop något. Men om du har tid att skriva ihop något och lägga upp här senast söndag kväll så är du hjärtligt välkommen! [smile]

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Orsaken till att jag skrev att vi inte skulle ha några texter om de tre första filmerna var för att det är ganska kort om tid att hinna fixa ihop något. Men om du har tid att skriva ihop något och lägga upp här senast söndag kväll så är du hjärtligt välkommen! [smile]

Skruvar och hamrar i min egna lägenhet nu bara men det ska nog gå att fixa till på söndag [cute]

ReplyQuote
Topic starter

Bifogar texten här då jag inte vet om det behövs mer än en tråd om detta ämnet (mod-skadad).

---------------------------------------------------

20 % av alla barn och ungdomar (upp till 17 år, så inga 18+ som bor kvar hemma är inräknade) bor i ett missbrukshem (​​De glömda barnen). Antingen är det alkoholen eller narkotikan som fått ett grepp om föräldern/föräldrarna, vilket skadar både den/dem men även barnen. Det är främst ensamstående föräldrar som dricker. Risken är större för dessa barn att de själva börjar missbruka.

Du som är barn till missbrukare, du sa tänka på (och veta) att det aldrig är ditt fel. Det är inte ditt fel att din förälder missbrukar, även om föräldern försöker skylla det på dig. Som människa har vi förmågan att välja vad vi vill göra. Väljer någon att dricka alkohol och dricker det för ofta och för mycket, så är det den som bär ansvaret, inte någon annan. Det kan finnas bakomliggande orsaker men att skylla sitt missbruk på någon annan är vanligt bland missbrukare.

Det finns hjälp att få! Den som missbrukar kan få den hjälp den behöver för att sluta dricka. Alkohol och Narkotikaenheten (ANE) finns i en del kommuner och skulle det inte finnas finns det under något annat namn. Det viktiga att veta angående hjälpen är att den som missbrukar själv måste vilja ha hjälpen, annars kan de inte hjälpa såvida inte socialtjänsten kan tvinga den.
Som barn till en missbrukare finns det också hjälp att få. I en del kommuner kan det finnas stödgrupper där man kan träffa andra som är i liknande förhållanden som du. Där kan du prata av dig om vad som tynger dig och se att du inte är ensam (vilket det ofta kan kännas som att man är) Maskrosbarn. Här gäller det att våga ge och ta, men man blir aldrig tvingad att prata om något man inte vill.

Det är inte ditt ansvar som barn till en missbrukare att hjälpa din förälder ut ur missbruket. Du kan hjälpa den att söka hjälp, finnas som stöd och visa att du står vid dens sida oavsett vad. Du har alltid möjlighet att själv få prata med kurator eller sjuksyster på skolan om problemen ni har hemma. Det är inget att skämmas över, de finns där för dig!

Kolla gärna på filmen "Pappa dricker" på SVT's sajt [Bifoga länk här eller på rubriken till filmen]

Gustavs pappa jobbar mycket. Men när han väl är hemma dricker han. Han dricker mycket. Då är han full nästan varje dag. Gustav är trött på att ta hand om sin pappa och hälla ut hans undangömda spritflaskor. När han berättar det för sin mamma lyssnar hon inte. Det blir bara samma sak om och om igen. Att ta hem sin flickvän hem känns som en omöjlighet. Hans pappas drickande har förstört hans liv.

-----------------------------------------------------

Bifogar ingen länk till filmen då den ej fanns på länken som är bifogad så fixa det senare 🙂

ReplyQuote

Knarko:

den/dem

dem

Knarko:

Risken är större för dessa barn att de själva börjar missbruka.

Mitt förslag för att få den här meningen smidigare: Risken att dessa barn själva börjar missbruka är större.

Knarko:

Det kan finnas bakomliggande orsaker men att skylla sitt missbruk på någon annan är vanligt bland missbrukare.

Den här meningen känns lite konstig, får en känsla av att början och slutet inte hör ihop helt, för jag tänker i början att meningen ska sluta med att det är fel och sen gör den inte det och då blir jag lite förvirrad. Hmm, förstår du hur jag tänker?

Det andra stycket är i övrigt helt fantastiskt och förtjänar hur många hyllningar som helst [y]

Knarko:

kan tvinga den.

här och på flera andra ställen använder du ordet den när du menar den som missbrukar, och jag förstår att du gör det, men det blir lite lustigt. Kanske kan du omformulera?!

Snyggt och starkt skrivet.

ReplyQuote
Topic starter

Amy Karlsson:

Mitt förslag för att få den här meningen smidigare: Risken att dessa barn själva börjar missbruka är större.

Tycket själv att min mening på detta var konstig men kom inte på hur jag skulle fixa det bättre så tack [y]

Amy Karlsson:

Den här meningen känns lite konstig

Skriver på ett gammalt tangentbord så blir lite whacko och flera ord verkar ha kommit bort, ska fixa till den meningen.

Amy Karlsson:

Kanske kan du omformulera?!

Något förslag på hur?
Jag tänker på "Personen som missbrukar..." "Du kan hjälpa din förälder att söka hjälp.." osv, skulle det se bättre ut?

ReplyQuote
Topic starter

Knarko:

whacko

Hojta när du gått igenom texten igen så tar jag och kikar!

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Hojta

20 % av alla barn och ungdomar (upp till 17 år, så inga 18+ som bor kvar hemma är inräknade) bor i ett missbrukshem (​​​De glömda barnen). Antingen är det alkoholen eller narkotikan som fått ett grepp om föräldern/föräldrarna, vilket skadar både dem men även barnen. Det är främst ensamstående föräldrar som dricker. Risken att dessa barn själva börjar missbruka är större.

Du som är barn till missbrukare, du sa tänka på (och veta) att det aldrig är ditt fel. Det är inte ditt fel att din förälder missbrukar, även om föräldern försöker skylla det på dig. Som människa har vi förmågan att välja vad vi vill göra. Väljer någon att dricka alkohol och dricker det för ofta och för mycket, så är det den som bär ansvaret, inte någon annan. Det kan finnas orsaker till att den dricker, men det är vanligt att missbrukare skyller sitt missbruk på andra.

Det finns hjälp att få! Personen som missbrukar kan få den hjälp som den behöver för att sluta dricka. Alkohol och Narkotikaenheten (ANE) finns i en del kommuner och skulle det inte finnas finns det under något annat namn. Det viktiga att veta angående hjälpen är att personen som missbrukar själv måste vilja ha hjälpen, annars går det inte såva inte socialtjänsten tvingar den.
Som barn till en missbrukare finns det också hjälp att få. I en del kommuner kan det finnas stödgrupper där man kan träffa andra som är i liknande förhållanden som du. Där kan du prata av dig om vad som tynger dig och se att du inte är ensam (vilket det ofta kan kännas som att man är) Maskrosbarn. Här gäller det att våga ge och ta, men man blir aldrig tvingad att prata om något man inte vill.

Det är inte ditt ansvar som barn till en missbrukare att hjälpa din förälder ut ur missbruket. Du kan hjälpa din förälder att söka hjälp, finnas som stöd och visa att du står vid dens sida oavsett vad. Du har alltid möjlighet att själv få prata med kurator eller sjuksyster på skolan om problemen ni har hemma. Det är inget att skämmas över, de finns där för dig!

ReplyQuote
Topic starter

Knarko:

20 % av alla barn och ungdomar (upp till 17 år, så inga 18+ som bor kvar hemma är inräknade) bor i ett missbrukshem (​​​De glömda barnen)

Istället för att referera på högskolevis föreslår jag att du väver in hänvisningen i meningen. Var typ:

Enligt Statens Folkhälsoinstituts rapport "De glömda barnen" lever 20 % av alla barn och ungdomar under 18 år i ett hem där det förekommer alkoholmissbruk.

Knarko:

Antingen är det alkoholen eller narkotikan som fått ett grepp om föräldern/föräldrarna, vilket skadar både dem men även barnen.

Jag kikade lite kort på rapporten och i den är det enbart alkoholmissbruk som tas upp, så stryk delen med narkotikan.

Knarko:

Det är främst ensamstående föräldrar som dricker. Risken att dessa barn själva börjar missbruka är större.

Slå ihop till två meningar, men ändra "dessa barn" till "deras barn".

Knarko:

Du som är barn till missbrukare, du sa tänka på (och veta) att det aldrig är ditt fel. Det är inte ditt fel att din förälder missbrukar, även om föräldern försöker skylla det på dig.

Föreslår:

Du som är barn till missbrukare ska tänka på (och veta) att det aldrig är ditt fel att din förälder/dina föräldrar missbrukar, även om de försöker skylla det på dig.

Knarko:

Väljer någon att dricka alkohol och dricker det för ofta och för mycket, så är det den som bär ansvaret, inte någon annan.

Ta bort första kommat.

Knarko:

Det finns hjälp att få!

Det här kommer lite hastigt. Inled med någon fråga eller likanden. Typ:

"Lider du av dina föräldrars missbruk? Det finns hjälp att få!" - (fast lite snyggare)

Knarko:

Alkohol och Narkotikaenheten (ANE) finns i en del kommuner och skulle det inte finnas finns det under något annat namn.

Den här meningen är ganska oklar. Försök förtydliga.

Knarko:

Det viktiga att veta angående hjälpen är att personen som missbrukar själv måste vilja ha hjälpen, annars går det inte såva inte socialtjänsten tvingar den.

Skriv:

Viktigt att veta är att personen som missbrukar själv måste vilja få hjälp......

Knarko:

Där kan du prata av dig om vad som tynger dig och se att du inte är ensam

Där kan du prata av dig om det som tynger dig och upptäcka att du inte är ensam

Informativt och bra, Knarko! Lägg gärna till en punktlista i slutet med "Hit kan du vända dig om du bor i en missbrukarfamilj", med länkar och telefonnummer till stödjourer. Då blir det toppen! [y]

ReplyQuote
Topic starter

Knarko:

(​​​De glömda barnen)

Förresten! Försök gärna knyta tillbaka till rapporten på något sätt i texten, exempelvis med något citat. Det ger texten större trovärdighet och styrka.

ReplyQuote
Topic starter

André Vifot Haas:

Slå ihop till två meningar

Det är två meningar? Eller tänkte du på att jag ska ha ett kommatecken istället?

ReplyQuote