Notifications
Clear all

Synth

Topic starter

Min bror är intresserad av att börja spela Synth/Keyboard, så jag undrar lite om det finns någon här som kan komma med rekommendationer på en duglig nybörjarmaskin? Priset får ligga på mellan 1000-2000 riksdaler. Är det en riktigt bra sak så kan man nog gå upp i pris en smula.

Han kommer troligen att spela mycket metal och hårdrock, så vore nice med lite inbyggda effekter som täcker det i alla fall.

Topic starter

Yamaha elr casio e d enda reta iaff

ReplyQuote
Topic starter

midi-keyboard?

ReplyQuote
Topic starter

Kraftwerk?

ReplyQuote
Topic starter

Tror inte du får något särskilt vettigt för 1-2000, kanske någon racksynt.

Fråga på 99musik.se's forum eller läs runt lite där, huserar sjukt många Synthnördar där.

http://www.99musik.se

ReplyQuote
Topic starter

Videovåld:

Tror inte du får något särskilt vettigt för 1-2000

Han är nybörjare, så tror det räcker 🙂 Onödigt att köpa något riktigt ordentligt innan man har lite flyt i fingrarna.

ReplyQuote
Topic starter

Buddah:

Han är nybörjare, så tror det räcker 🙂 Onödigt att köpa något riktigt ordentligt innan man har lite flyt i fingrarna.

Jomen alltså för 1-2000 får du bara någon sunkig hemmasynth med värdelösa ljud som inte är något att ha, om han bara ska lära sig spela klaviatur då kan han ju lika gärna skaffa sig ett skänkes-piano från blocket.

Men om han vill spela synt utgår jag ifrån att han vill pilla inställningar och tweaka ljud och då är det ju inte sådär supermycket klaviaturspel man sysslar med ofta, mer arpeggiatorer och filtersvep, och då behöver han ju helst något som låter bra.

Annars kan man alltid skaffa ett midiklav och pirata coola VSTs, men det är ju inte lika roligt, fast man kan få massor av mer ljud och det är billigt, om man redan har en dator dvs...

ReplyQuote
Topic starter

Videovåld:

om han bara ska lära sig spela klaviatur då kan han ju lika gärna skaffa sig ett skänkes-piano från blocket.

Lite besvärligare att ta med sig ett piano bara.

Videovåld:

Men om han vill spela synt utgår jag ifrån att han vill pilla inställningar och tweaka ljud och då är det ju inte sådär supermycket klaviaturspel man sysslar med ofta, mer arpeggiatorer och filtersvep, och då behöver han ju helst något som låter bra.

Är väl keyboard som är mest aktuellt egentligen.

ReplyQuote
Topic starter

Buddah:

Är väl keyboard som är mest aktuellt egentligen.

Skulle nog satsa på en beggad microkorg, de har rätt balla ljud och är nog bra att börja med.

Brukar finnas på blocket och www.vend.se

http://vend.se/ad.php?12802 t.ex

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

(fast den är rätt mesig, ingen ARP 2600 direkt!)

Image

ReplyQuote

Har en Casio som står och dammar i garaget. Skulle kunna sälja den för några hundralappar.

ReplyQuote
Topic starter

Kanske hjälper en aning om jag ger ett smakprov på musiken han kan tänkas vilja spela:

ReplyQuote
Topic starter

Buddah:

Kanske hjälper en aning om jag ger ett smakprov på musiken han kan tänkas vilja spela:

Hahahah, okej, säg till honom att köpa ny musiksmak [sad]

ReplyQuote
Topic starter

Videovåld:

Hahahah, okej, säg till honom att köpa ny musiksmak [sad]

Smaken är som baken, han behöver en Keyboard hursomhelst.

ReplyQuote