Först lite praktiskt information:
Bilder kan hämtas från mediabanken.se
Användarnamn: Unilever
Pass: Bilder
Djupfryst - > GB Stycksaker.
(Sedan har vi ju så inåt helvete med egna bilder också.)
Har föreslagit lite ”Utvalda kommentarer”. Jag kom dock inte ihåg något från det Alexandra sa och jag själv satt så klart inte och skrev ner det jag bräkte ur mig så det blev uteslutande bidrag från oneliner-Marielle. Vi får hjälpas åt att fylla i detta.
Vårkanten bjuder inte enkom på bristande knoppar och svallande känslor. För oss livsnjutare (en eufemism för oss med överdriven sötsakskonsumtion) är GB-lanseringen en lika stor höjdpunkt på våren som clementinlanseringen är på hösten. Vi samlade därför tre av redaktionens gottegrisar för att å skjutjärnsjournalistikens vägnar trycka i oss glassar som om det inte fanns någon morgondag. Årets tema verkar vara hasselnöt, och alla verkar inte lika förtjusta ...
Daim Pear Dream
GBs beskrivning: Härlig glass med päronsmak mixad till perfektion med bitar av Daim. Våfflan är karaktäristiskt krispig med ett överdrag av mildaste mjölkchoklad.
Pris: 20 spänn.
Erik
Betyg: 4/5
Här ger sig sannerligen GB ut på nanotunn is. Att smaksätta svenskarnas heliga graal med päron är ungefär lika modigt som att ge julmusten jordgubbssmak. Och de borde kanske tillåta sig att vara lite mer punk då och då, för det här var riktigt kalassmarrigt. Visst, päronsmaken kanske inte är den naturligaste av aromer men har man som jag ätit en daimglass varje vecka sedan tidernas begynnelse är det här ett väldigt bra alternativ.
Alexandra
Betyg; 1/5
Jag säger som Tele2-fåret: ”We already have a great product”. Varför ändra på ett vinnande koncept? Daim ska vara daim med vanilj och inget annat. Päronglassen känns som en patch vi hade klarat oss bra utan.
Marielle
Betyg: 1/5
Daim Päron är som en dålig uppföljare inom filmbranschen. Här kommer filmen ingen vill se. Den älskade huvudpersonen Daim har mött den odugliga fröken Päron, medan hans godtrogna fru Vaniljglass väntar hemma med barnen. Hur ska det här sluta? Inte gott i alla fall …
Utvald kommentar: "Päronglassen smakar ju sån här Big Pack som man brukar köpa när man inte kan bestämma sig" - Marielle Hagblad.
Magnum Ghana
GBs beskrivning: Miljömedveten uppstickare med kakao från Ghana. Det rikliga chokladöverdraget döljer krämig hasselnötsglass med virvlande chokladsås. Kakaon i glassen är certifierad av Rainforest Alliance.
Pris: 19 spänn.
Erik
Betyg: 2/5
Magnum har ju kommit i ungefär en kvarts miljon varianter de senaste åren (med Magnum Mayan Mystica som det finaste exemplet), men Magnum Ghana är definitivt inte en av samlingens kronjuveler. Lätt smak av nöt och luden ekorre.
Alexandra
Meningen med den här glassen verkar inte vara själva smaken, utan att den är RFA-märkt. Regnskogsvänligt är en fin tanke som såklart skall uppmuntras, men glass ska vara gott och den här nyheten smakar skog.
Marielle
Betyg; 1/5
Sedan urminnes tider har mina smaklökar tyckt att hasselnöt och metall smakar likadant. Betyder det att jag är sugen på att slicka i mig ett tändstål? Nä, inte direkt. Men pinnen var ju fin i alla fall.
Utvald kommentar:
"Som den äckliga biten i Aladdinasken." – Marielle Hagblad.
Twister Fruit
GBs beskrivning: En stormande god mix av fruktiga smaker. Ananasglass i snurrad kombination med citron- och limeisglass runt en delikat kärna av jordgubbsisglass.
Pris: 11 spänn
Erik
Betyg: 3/5
Den här var ungefär som en kladdigare version av originalet där man ersatt lite av isglassen med mjuk ananasglass. Och tyckte du att det såg promiskuöst ut att trycka i sig originalet på tunnelbanan - vänta tills du provar den här.
Alexandra
Det är knappast ett gott tecken att jag fick tillbringa fem minuter med att lista ut vad den vita delen av glassen hade smak av. Tydligen var det ananas. Och när jag visste vad det var så blev det plötsligt lättare att svälja. En läskande favorit som fått sig ett lyft!
Marielle
Varför ska allt hela tiden gå och bli så förbaskat nyttigt? Äter jag glass vet jag väl att det inte kommer generera i ett Big Pack muskler eller Calipposmal midja? Nya Twister med fruktjuice är en Twister utan twist. Och vad är förresten den där vita sörjan på glassen? Den smakar ju ingenting. I-n-g-e-n-t-i-n-g. Och jag slickade ändå i mig allt med god min. Snacka om att vara ett offer för 2010-talet.
Ninja Star
GBs beskrivning: Fyra mini-isglassar på vardera 18 ml i smakerna citron, ananas, jordgubb och apelsin. Med varje förpackning följer överraskningar vilka garanterat tatuerar sig fast som glada minnen för barnen.
Pris: 16 spänn.
Erik
Nu tillhör kanske inte jag kärnmålgruppen för boxen med namnet ”Ninja Star”, men om jag ska försöka sätta på mig lite yngre glasögon smakar dessa fyra små glassar ungefär som när man fryste in saft när man var liten. Inte mycket alls, det vill säga. Så här på vårkanten kan du ju fylla en tom toapappersrulle med snö och äta det istället.
Alexandra
Betyg: 2/5.
Den vita glasspinnen var god, de andra smakade äckligt, äckligare och apelsinskal. Inget man vill betala för, men kanske tvinga någon annan att bjuda en på för att få de coola gnuggis-tatueringarna som medföljer.
Marielle
Av de fyra smakerna var väl inte någon en direkt höjdare. Den vita smakar till exempel besvikelse. Eller ja, fryst Mojito utan sprit, som man också kan säga. Och den orangea ser ut som en minimorot från McDonalds. Det enda som skiljer är nog smaken och antalet kalorier. Troligtvis är de ungefär lika nyttiga.
Cornetto Enigma Vanilj & Hallon
GBs beskrivning: Vaniljglass som låter hallonsås och bitar av mörk choklad blandas till en oemotståndlig smakkombination. Våfflan toppas med choklad och hallonströssel.
Pris: 18 spänn
Erik
Betyg: 4/5.
Som glassarnas Gran Canaria är det ingen en superrafflande kreation, men den fungerar i alla lägen.
Alexandra
Den här glassen är utan tvekan årets bästa nyhet. Hade det inte varit så mycket choklad hade betyget blivit en femma! Hallonsåsen smakar himmelskt, glassen är gräddigt rik i smaken och jag vill bara ha mer, mer, MER!
Marielle
Att betygsätta den här glassen är som att betygsätta sig egen mor. Jag kan bara inte. Punkt.
Utvald kommentar:
”Gillar hallongrottan. Känns nyttig. Eller ja …” - Marielle Hagblad
Solero Fruit Ice Orange
GBs beskrivning: Det fruktiga och fräscha alternativet. En kalorisnål isglass med läskande apelsinsmak och riktiga apelsinbitar.
Pris: 11 spänn.
Erik
3/5
En ännu karolisnål glass, snart börjar väl GB servera frysta äpplen på en pinne. Den nya (kalorisnåla!) Solero smakar ungefär som att man har slängt in slatten av apelsinjuicen i frysen, vilket i och för sig inte behöver vara så väldigt dåligt. Konsistensen var väldigt skum och grynig men i rätt kontext (läs: på en strand en svettig sommardag) kan nog den här obskyra kreationen vara både fin och svalkande.
Alexandra
Tänk dig att du skalar en apelsin och lägger allt det vita från skalets insida i en form som du stoppar i frysen. Några timmar senare kan du läska dig med något som smakar likt den nya Soleron gör. Det smakar inte gott och dessutom innehåller den massor av fruktkött som bara fastnar mellan tänderna.
Marielle
Utan tvekan GB:s måndagsexemplar. Den smakar fryst apelsin. Den luktar som en fryst apelsin. Den har samma konsistens som en fryst apelsin. Jag anar att idén ramlade in i GB:s förslagslåda en tidig januarimorgon när någon glömt sitt förmiddagsfika i bilen. Dagens lärdom: Låt inte praktikanten göra ditt jobb.
Utvald kommentar:
”Bara 60 kalorier! Känns lite falsk marknadsföring att göra glass nyttigt.” – Marielle Hagblad.
Ben & Jerry's Chocolate Fudge Brownie
GBs beskrivning: En 150 ml stor bägare som slår knock på alla chokladälskare. Utsökt chokladglass får hjälp av mjuka browniebitar för att skapa en smakupplevelse utöver det vanliga.
Pris: 25 spänn
Erik
Betyg: 5/5
Ta fram en sked så klampar vi in i glassarnas himmelrike, du och jag. Det känns perfekt att den här nu kommer i miniformat vilket gör att man inte längre behöver känna sig som en bulimisk Bridget Jones när man sitter på bussen och slevar i sig ur en stor förpackning.
Alexandra
Ben & Jerry levererar ännu en burk beroendeframkallande, ångestdämpande och fullfjädrad ”dagen efter”-glass. Marielle ville gifta sig med den här glassen och jag kan bara konstatera att jag förr eller senare skulle vara otrogen om jag gjorde detsamma. Inte läskande alls!
Marielle
Betyg: 6/5.
Under hela mitt liv finns det egentligen bara två män jag verkligen älskat oavkortat. Den ena är Ben, och den andra är Jerry. Så jäkla goa killar! Det är faktiskt inte ofta man möter män som vet precis vad en kvinna vill ha, men ska jag vara ärlig tror jag inte att dessa grabbar någonsin haft det oklart för sig. Läser ni detta killar? Jag finns här och jag är redo att gänga mig på en gång!
Utvald kommentar:
”Jag vill inte äta något annat i hela mitt liv” – Marielle Hagblad.
Cornetto Enigma Hasselnöt
GBs beskrivning: Hasselnötsglass som bjuder på det bästa av två världar. En våffla fylld med hasselnötsglass och hasselnötssås med bitar av choklad. Toppad med en underbar mix av choklad och vita chokladspån.
Pris: 18 spänn.
Erik
Det här med hasselnöt verkar ha stigit GB-ledningen åt huvudet i år, och jag är inte superentusiastisk. Som en lite sämre version av Choklad & Kola-varianten.
Alexandra
Hade de smackat på med lite mer vit choklad på toppen så hade glassen varit toppen. Nu känns den mest som en mindre välsmakande kusin till Magnum Mandel.
Marielle
Kan ni sluta pracka på mig glass som smakar tågräls? Fatta att jag inte är så intresserad.
Cornetto Enigma Choklad & Kola
GBs beskrivning: Våffla med chokladglass som gömmer sensationell kärna av ljuvlig kolasås och chokladbitar. Toppat med rik choklad och bitar av hasselnöt.
Pris: 18 spänn.
Erik
Om man har den minsta fallenhet för choklad borde den här modellen passa riktigt bra. Den känns också ganska prisvärd eftersom den är ungefär lika mastig som en skål med blockchoklad.
Alexandra
Att det kan bli för mycket av det goda är den här nyheten ett bra exempel på. Det blir kaka på kaka med den här mängden choklad. Dessutom smakar det som billig Lidl-choklad och jag skulle för mitt liv inte orka äta upp hela glassen. Alldeles för mastig!
Marielle
Betyg: 5/5
När den första T-Forden kom 1908 kunde man få den i vilken färg man ville, så länge den var svart. Mig kan man å andra sidan mata med vad som helst, så länge det är choklad. Cornetto choklad är som en blandning av himmelriket och Willy Wonkas fabrik. Eller ja, utan de små, dansande männen förstås.
Fotnot: Vid testet var det fyra av glassarna som fattades: "Filur", "Happy Me, Happy You", "Milktime Squeezy" och "Magnum Caramel & Nuts".
Erik Nahlén:
nanotunn is, att smaksätta s
Föreslår att du byter kommat mot punkt.
Erik Nahlén:
”we allready
We already
Erik Nahlén:
at product”, varför änd
Byt ut komma mot punkt
Erik Nahlén:
fick spendera fem minuter
tillbringa
Erik Nahlén:
Tydligen var det annanas.
ananas
Erik Nahlén:
Men när jag visste
Och när jag visste
Erik Nahlén:
från skalets insida en en form
i en
Erik Nahlén:
skrivning: ”En 150 ml stor b
Bort med citationstecknet
Erik Nahlén:
mjuka browniebitar för at skapa en smakuppleve
att skapa
Åh, förtjusande text! Ser grymt mycket fram emot att frossa i alla era bilder. Hittar inget att klaga på alls, bra jobbat!
Erik Nahlén:
uteslutande bidrag från oneliner-Marielle
Jag tar det som en komplimang Erik!
Erik Nahlén:
Tele2-fåret
Fraaaaaaank heter han.
Erik Nahlén:
Cookie Dough
Vi åt faktiskt Chocolate Fudge Brownie...
Marielle Hagblad:
Vi åt faktiskt Chocolate Fudge Brownie...
Ah, my bad!
Nu har jag även tjongat in Marielles texter så nu fattas det bara en glassig (HÖHÖ!) inledning.
Erik Nahlén:
Daim Päron är som en dålig uppföljare inom filmbranschen.
Grymt tjusig beskrivning!
Erik Nahlén:
Är jag där med sugen att slicka i mig ett tändstål?
Föreslår: "Betyder det att jag är sugen på att slicka i mig ett tändstål?"
Erik Nahlén:
kommer generera i ett Big Pack med muskler eller Calipposmal midja?
kommer generera ett Big Pack muskler
Erik Nahlén:
Å jag slickade ändå i
Och
Erik Nahlén:
Och den orangea ser ut som en minimorot från McDonalds. Det enda som skiljer är nog smaken och antalet kalorier. Troligtvis är de ungefär lika nyttiga.
Står nästan exakt som utvald kommentar.
Erik Nahlén:
Att betygsätta Cornetto Eniga är som att betygsätta sig egen mor. Jag kan bara inte. Punkt.
Enigma
Erik Nahlén:
apelsin … Jag anar
Förslår en vanlig punkt där.
Kanonbra annars Marielle!
Snälla säg att ni tryckte i er alla dessa glassar under en och samma sittning?
Dold text: Ja, jag tjyvläser i ert forum. Det är mitt privilegium som administratör!
Åtta:
Snälla säg att ni tryckte i er alla dessa glassar under en och samma sittning?
Stämmer! Och sedan bakade vi semlor.
Nu är det korrat.
Erik Nahlén:
Ben & Jerry Chocolate Fudge Brownie
Vill vara lite petig IGEN. Ben & Jerry's heter den faktiskt
Erik Nahlén:
skjutjärnsjournalistikens
Jag anar ett nytt favoritord som lille Ejik.
Och så till de utvalda kommentarerna:
Erik Nahlén:
Cornetto Enigma Choklad & Kola
Kläm in din lösning för hur man söver ekorrar med höljet. Den var väldigt fin.
Erik Nahlén:
Ninja Star
Alexandra berättade att det här var en typisk snattarglas för tatueringarna.
Erik Nahlén:
Cornetto Enigma Hasselnöt
Kläm in Alexandras tysta smackande!
Erik Nahlén:
Twister Fruit
Den här får du klura ut kommentaren själv på. Den är så vidrig att jag gör mitt bästa för att förtränga den.
Erik Nahlén:
Daim Pear Dream
Päronglassen smakade ju Big Pack som man endast köper för att man inte kan bestämma sig. Kommer inte på någon kommentar dock.
Marielle Hagblad:
Kläm in din lösning för hur man söver ekorrar med höljet. Den var väldigt fin.
Kan ju ha den som bildtext!
Marielle Hagblad:
Vill vara lite petig IGEN. Ben & Jerry's heter den faktiskt
Bra!
Erik Nahlén:
eufemism
Jag vet Erik att du gärna vill glänsa med ditt gigantiska ordförråd, men kom ihåg att vi har ungdomar som målgrupp. Kanske bör du använda dig av ett lite mer ... lättsamt ord?
Erik Nahlén:
gnuggis-tatueringarna
gnuggistatueringarna
Erik Nahlén:
Att betygsätta den här glassen är som att betygsätta sig egen mor. Jag kan bara inte. Punkt.
Men ändå betygsätter du. It doesn't make sense.
Uppe!
Tråden låst