Aviseringar
Rensa alla

Testa din moral!


1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?

Nej. Att hjälpa till med att bekämpa fattigdom i andra länder är något nobelt men det är knappast någon form av moralisk plikt.

2. Är det någon gång moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster och anta då att den som säljer tjänsten mår bra, får bra betalt och att det inte finns någon hallick som tar åt sig en stor del av vinsten? Varför? Varför inte?

Ja. Jag ser inga problem över huvud taget med två vuxna samtyckande människor som av egen fri vilja väljer att göra det. Varför skulle det plötsligt vara omoraliskt bara för att pengar är inblandat? Många har någon gång använt sex eller inbjudan till sex som en möjlighet att byta till sig någonting annat man vill ha, det är inte direkt något ovanligt. Jag hör jämt folk kalla det "att sälja sin kropp" men detta är inget mer än en överdriven retorik som används för att dramatisera det så mycket som möjligt. Prostituerade säljer inte sina kroppar, de erbjuder sexuella tjänster. Vissa av sakerna prostituerade tar pengar för är inte mycket mer dramatiska eller intima än vad massörer tar betalt för. Att försöka dra en hård moralisk gränslinje är meningslöst och men görs ändå alltför ofta i samband med en puritansk syn på sex.

3. Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig? Varför? Varför inte?

Att döda är väl alltid en omoralisk handling, men ibland måste man välja mellan "dåligt" eller "sämre". Det är oundvikligt att krig kommer att bryta ut, det kommer aldrig att försvinna. I ett krig är det oundvikligt att människor dör. Man borde undvika att gå i krig till varje pris men ibland har man inget val och då kommer människor att dö, det är bara så det är. Man borde försöka minimera dödsfall bland civilbefolkningen men att soldater dör är en del av deras uppgift.

4. Är det moraliskt okej att döda djur för mat, trots att vi kanske misstänker att djuren lider?
Absolut. Det är inte mer ondskefullt när en människa dödar en gris och äter den än när ett lejon gör samma sak med en gasell. Att äta djur är en del av att vara människa och alltså högst naturligt. Ser inget omoraliskt i det. Och angående det hypotetiska scenariot med utomjordingarna, så nej, det hade inte varit omoraliskt i det fallet heller. Det är klart att ett sådant scenario hade varit dåligt för oss, men vad som gynnar oss eller ej dikterar inte etik.

5. Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss ifrån att ta droger? Varför? Varför inte?
Nej. Att ta ifrån människor rätten att få göra vad man vill med sin egen kropp är i min mening totalt omoraliskt. Om man inte ens har friheten att använda sin kropp som man vill, då det inte påverkar någon annans liv än ens eget, så är man verkligen inte fri. Att staten har rätten att förbjuda en från att ta vissa droger som påverkar ens hjärnaktivitet implicerar att det finns vissa känslor som vi inte får uppleva, vissa tankar och känslor som inte får förekomma innanför våra egna huvuden. Det är fel.

6. Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 person för att rädda 10 personer?
Ingen hade väl velat vara den personen som tar detta valet, men rent pragmatiskt så är det ju det bättre alternativet att döda den 11:e personen, fast man måste vara rätt känslokall för att kunna göra det. Båda alternativen är rätt omoraliska egentligen.

7. Är det moraliskt acceptabelt att bryta mot lagen? I vilka lägen? Varför? Varför inte?
I vissa fall, ja. Alla lagar är ju inte direkt logiska eller något som är skrivet i sten. Lagar ändras ju och utvecklas i takt med att samhället utvecklas. Många lagändringar har ju genomförts i och med att folket har fördömt den bl.a. i och med lagtrots. Fast det går inte att dra en enkel linje när det är okej och när det inte är det.


   
SvaraCitera
Draug

1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?
Nej egentligen inte. Frivilliga insatser är ju en sak men något direkt ansvar för andra länder har vi inte.

2. Är det någon gång moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster och anta då att den som säljer tjänsten mår bra, får bra betalt och att det inte finns någon hallick som tar åt sig en stor del av vinsten? Varför? Varför inte?
Ja jag har inget emot att andra gör det, även om jag inte skulle kunna tänka mig själv att köpa sexuella tjänster. Det kommer alltid att förekomma ändå vilka lagar som än skrivs. Då är det bättre att lagarna anpassas för att skydda de som säljer.

3. Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig? Varför? Varför inte?
Det är väll aldrig acceptabelt att döda, men det sker ändå, dödsfall i krig är näst intill oundvikligt. Undantag är väll om man kan rädda fler liv genom att släcka ett annat i förebyggande syfte.
4. Är det moraliskt okej att döda djur för mat, trots att vi kanske misstänker att djuren lider?
 Inte om det finns en annan möjlighet att skaffa mat på, djur ska inte behöva lida i onödan. Men är det enda alternativet att antingen svälta eller döda djuret för mat så måste det ju bli så.
5. Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss ifrån att ta droger? Varför? Varför inte?
Nej, staten ska erbjuda hjälp inte förbjuda. Att ses som tungt kriminell bara för att man brukar en drog i eget syfte hjälper inte någonstans.
6. Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 person för att rädda 10 personer?
Ja bättre att 10 överlever än att 11 dör.
7. Är det moraliskt acceptabelt att bryta mot lagen? I vilka lägen? Varför? Varför inte?
Ja, så länge alla inte är lika inför lagen ser jag inget omoraliskt i att bryta den.


   
SvaraCitera

Walks In: Är det i så fall moraliskt rätt av ett fattigt land i Afrika där människor dagligen dör av fattigdom att invandra Sverige för att dela ut resurser?

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jessijess:
1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?
Nej. Att hjälpa till med att bekämpa fattigdom i andra länder är något nobelt men det är knappast någon form av moralisk plikt.

Draug:
1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?
Nej egentligen inte. Frivilliga insatser är ju en sak men något direkt ansvar för andra länder har vi inte.

böghög:
1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?
nja skulle snarare uttrycka det som att vi har ett kollektivt ansvar att sluta möjliggöra extrem fattigdom genom att hamstra alla resurser till en minoritet av befolkningen. fast vet inte hur det skulle gå till. men eftersom vi har en otrolig snedfördelning av resurser som inte kan förklaras av att en viss del av jordklotet bara har lata människor, utan av att vi inte alls har samma möjligheter till att leva drägliga liv överallt så försvinner inte ansvaret förrän alla har lika möjligheter o d inte e sån skev maktfördelning (fan va jag pratar i rundor men pallar ej)

Kan det vara moraliskt accepterat av en fattig person att stjäla från en rik för att överleva?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Ja, men inte om man dödar någon annan än sig själv.

Kudhos: I ditt exempel, ja. Tråkigt men ja. Ibland blir det så. 🙁

mpt:hv: man kan döda en person som hade dödat 10 pers annars, kanske. men man kan inte offra en oskyldig för att rädda 10 st då detta är mord vilket orsakar skräck och försämrar gruppsammanhållningen.

Draug: Ja bättre att 10 överlever än att 11 dör.

böghög: vet verkligen inte. hatar denna fråga. när kmr d egentligen att hända. kan man inte alternera i livbåten liksom. några simmar bredvid, några chillar i båten o så byter man om d nu e kallt elr nåt??

Säg att en fattig person inte kan ge mat till sina tio barn som svälter. Är det då okej att mörda en rik person, (ifall detta är enda utvägen), för att ge mat till sina tio barn så att dessa överlever? 


   
SvaraCitera

isola: kan du inte känna empati med varelser av annan art än du själv?

Tror ingen kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Tror ingen kan.

Kan inte du göra testet och inkludera frågorna kring om det är okej att stjäla för fattiga människor?


   
SvaraCitera

Walks In: Kan det vara moraliskt accepterat av en fattig person att stjäla från en rik för att överleva?

Ja, om det verkligen är för att överleva.


   
SvaraCitera

isola: kan du inte känna empati med varelser av annan art än du själv?

Så vart ska man dra gränsen då? Känner du empati för de bananflugor som ofta används under experiment? Känner du empati för mjölbaggar, mal o silverfiskar när anticimex gasar ihjäl dem? Var drar du gränsen när det är rimligt att känna empati för en annan art eller ej? Beror det på hur stora de är, hur söta de är, eller hur lika oss de är?
T.ex. folk som är starkt kritiska mot köttindustrin är ju rätt vanliga, men de bryr sig sällan om fiskeindustrin, så länge det inte är lite sötare djur som delfiner o valar. Men fisk o skaldjur och sånt hör jag inte många av dessa moralkorsriddare skänka sin sympati till.


   
SvaraCitera

ne har 0 moral i kroppen, uppmanar ofta folk till att snatta o planka


   
SvaraCitera

jessijess: silverfiskar

skojar du jag hade blivit rädd om ngn kände sympati för dessa varelser


   
SvaraCitera

kakakaka: skojar du jag hade blivit rädd om ngn kände sympati för dessa varelser

Håller med. Önskar man kunde utplåna de helt och hållet.


   
SvaraCitera

Walks In: Kan inte du göra testet och inkludera frågorna kring om det är okej att stjäla för fattiga människor?

Jomenvisst.


   
SvaraCitera

Notis: Min definition av moral är "minsta möjliga", det är alltså fullt möjligt att vara moralisk, men ändå en röv.

Walks In: 1. Har vi ett moraliskt ansvar att hjälpa och skänka pengar till den fattiga delen av världen? Varför? Varför inte? I så fall: hur långt sträcker sig det ansvaret?

Nej, jag tror inte på arvsynd och ingen människa föds med et ansvar gentemot en annan människa.

Walks In: Är det moraliskt rätt av fattiga människor rätt att stjäla från rika människor för att överleva?

Det låter fel att säga att det skulle vara "rätt", men det är moraliskt försvarbart, ja.

Walks In: Är det i så fall moraliskt rätt av ett fattigt land i Afrika där människor dagligen dör av fattigdom att invandra Sverige för att dela ut resurser?

Alldeles för luddig frågeställning. Delar man ut resurser och det skadar sämre lottade är det omoraliskt, men att plundra rika generellt i detta syfte är försvarbart.

Walks In: Är det någon gång moraliskt acceptabelt att köpa sexuella tjänster och anta då att den som säljer tjänsten mår bra, får bra betalt och att det inte finns någon hallick som tar åt sig en stor del av vinsten? Varför? Varför inte?

Ja. Vad som är fel med prostitution är inte akten, utan vad som eventuellt driver en till det. Kan man säkerställa ett tillbörligt socialt skyddsnät inom kapitalismens ramar är sexköp försvarbart, eller om det är under mycket privata former, eller dylika omständigheter.

Walks In: 3. Är det moraliskt acceptabelt att döda i krig? Varför? Varför inte?

Det är moraliskt acceptabelt i självförsvar och för att skydda sitt eget eller andras liv och hälsa.

Walks In: 4. Är det moraliskt okej att döda djur för mat, trots att vi kanske misstänker att djuren lider?

Det är moraliskt acceptabelt att döda och äta djur, men inte att plåga dem.

Walks In: 5. Är det moraliskt acceptabelt att staten förbjuder oss ifrån att ta droger? Varför? Varför inte?

Pliktetiskt nej, men eventuellt kan det vara nödvändigt konsekvensetiskt. Jag tycker det är fel.

Walks In: . Är det moraliskt acceptabelt att döda 1 person för att rädda 10 personer?

Nej, mord är mord. Däremot kan det vara moraliskt acceptabelt att låta någon dö.

Walks In: Är det moraliskt acceptabelt att bryta mot lagen? I vilka lägen? Varför? Varför inte?

Ja, när lagen är omoralisk eller innebär omoralisk praktik.


   
SvaraCitera

jessijess:

Så vart ska man dra gränsen då? Känner du empati för de bananflugor som ofta används under experiment? Känner du empati för mjölbaggar, mal o silverfiskar när anticimex gasar ihjäl dem? Var drar du gränsen när det är rimligt att känna empati för en annan art eller ej? Beror det på hur stora de är, hur söta de är, eller hur lika oss de är?
T.ex. folk som är starkt kritiska mot köttindustrin är ju rätt vanliga, men de bryr sig sällan om fiskeindustrin, så länge det inte är lite sötare djur som delfiner o valar. Men fisk o skaldjur och sånt hör jag inte många av dessa moralkorsriddare skänka sin sympati till.

Jag känner empati i olika grader för alla levande varelser och plågar inte medvetet någon - dock  gör jag skillnad på bananflugor och djur inom köttindustrin. Att folk tenderar vara mer kritiska mot köttindustrin än fiskindustrin beror snarare på att fiskar oftast lever hela sitt liv i en fri miljö innan de dör.


   
SvaraCitera