Notifications
Clear all

tiggeri

Nachac: Nej, brottsligheten mot tiggarna är organiserad. Tiggarna är inte anställda, de blir lurade.

Okej, det argumentet låter vettigt.

Nachac: Enskilda generösa människor är naturligtvis inte en hållbar lösning, nej. Ej heller förbud.

Jag är inte mot förbud, men något behöver göras så att inte brottslingar tjänar på människors godhet och människors utsatthet.

ReplyQuote

Det är väl ändå ingen insatt som på allvar ifrågasatt faktumet att tiggeriet är organiserat? Det var ju en del av vänsterns propagandakampanj mot SD under EU-valet att leka att det organiserade tiggeriet försvunnit, men det var väl ändå ingen som på allvar trodde på detta?

Tiggeriet är organiserat, det är ett faktum. Antingen blir tiggarna utsatta av kriminella som utnyttjar dem (troligtvis det vanligaste), eller så är tiggarna själva kriminella som lurar folk på pengar. I vilket fall som helst rör det sig om organiserat tiggeri, i vilket fall som helst för det med sig oerhört obehagliga och kriminella typer i kölvattnet till tiggeriet. 

Kan vi kanske nu på allvar föra en seriös och saklig diskussion kring vad vi faktiskt ska göra åt det organiserade tiggeriet som för med sig grov kriminalitet där utsatta människor utnyttjas?

ReplyQuote

Nachac:
Tiggeriet är inte organiserat för att tiggarna blir utsatta för utpressning och svindleri. Även om det skulle innebära organisering betyder ju det endast att tiggarna är ännu mer utsatta.

Det beror ju helt vad man lägger i ordet "organiserat". Att man som tiggare får betala pengar för sin plats eller rentutav tvingas sätta sig på gator för att tigga åt chefer som utnyttjar dem skulle jag definitivt klassa som "organiserat". Det är ju precis det SD pratat om hela tiden. Inte i första hand att tiggarna själva är kriminella utan framförallt att de utnyttjas genom organiserad verksamhet. Ett av SDs huvudargument mot tiggeriet har ju just varit att människor utnyttjas. Sedan är det ju såklart ingen förvåning att åsiktsmotståndare medvetet misstolkat SDs budskap och låtsas som att fenomenet organiserat tiggeri försvunnit bara för att SD kampanjat mot det. Lite löjligt kan jag själv tycka. Och nej, det är ingen som påstått att tiggare varit mindre utsatta bara för att de utnyttjas i en organiserad verksamhet. 

ReplyQuote

N.W: Det beror ju helt vad man lägger i ordet "organiserat".

Ja, men då är det brottsligheten som bör bekämpas genom att hindra kriminella att utpressa tiggarna och inte tiggeriet i sig.

ReplyQuote

Razor:

Ja, men då är det brottsligheten som bör bekämpas genom att hindra kriminella att utpressa tiggarna och inte tiggeriet i sig.

Det får man tycka. Jag skulle dock säga att det är omöjligt och att vi måste förbjuda tiggeri för att kunna motverka att folk utnyttjas av kriminella. 

ReplyQuote

N.W: Det får man tycka. Jag skulle dock säga att det är omöjligt och att vi måste förbjuda tiggeri för att kunna motverka att folk utnyttjas av kriminella.

Jag vet inte än vad som är möjligt och inte så jag är öppen i den frågan.

ReplyQuote

N.W: Det beror ju helt vad man lägger i ordet "organiserat". Att man som tiggare får betala pengar för sin plats eller rentutav tvingas sätta sig på gator för att tigga åt chefer som utnyttjar dem skulle jag definitivt klassa som "organiserat".

Ja, organiserad brottslighet mot tiggarna. Företagare som utsätts för "racketeering" blir inte själva anklagade för att vara organiserade.

ReplyQuote

Nachac:

Ja, organiserad brottslighet mot tiggarna. Företagare som utsätts för "racketeering" blir inte själva anklagade för att vara organiserade.

Det finns naturligtvis tiggare som också är kriminella och som organiserar sig. Dessutom är det inte riktigt jämförbart med "racketeering". Och dessutom är det ingen som kampanjat mot "organiserade tiggare" utan just mot "organiserat tiggeri". Det är just det "organiserade tiggeriet" som folk sagt inte finns, från och med att SD kampanjade mot det då förstås. 

ReplyQuote

N.W: Det finns naturligtvis tiggare som också är kriminella och som organiserar sig.

Det här är inte ett argument; det finns folk till allt, frågan är om det är ett utbrett problem.

N.W: Dessutom är det inte riktigt jämförbart med "racketeering".

Jo, det är i princip samma sak, till och med.

N.W: Och dessutom är det ingen som kampanjat mot "organiserade tiggare" utan just mot "organiserat tiggeri".

Och tiggeriet är inte organiserat, utan brottsligheten mot det, om ens det

N.W: Det är just det "organiserade tiggeriet" som folk sagt inte finns,

Inget här pekar på att det finns heller, och kritiken är långt ifrån enbart kopplad till SD.

ReplyQuote
mwo
 mwo

Hur sjutton kan man ta betalt för en plats att tigga på? En offentlig plats dessutom... o.O

ReplyQuote

Min gåva till tiggarna brukar bli en rejäl spottloska.  Cool

ReplyQuote

TOR:
Min gåva till tiggarna brukar bli en rejäl spottloska.  Cool

Hoppas du trollar annars är du ett avskum.

ReplyQuote