Hemlight:
Riktiga män äter kött.
Instämmer totalt!
Grytor och röror av olika slag. Bönor+krossad tomat+hackade grönsaker som du rör ihop i en stekpanna och äter med pasta, till exempel.
grytor som fröken ovan säger.
quorn som grund coh blanda i allt möjligt bara. Morötter, paprika, citrongräs, vitlök, broccoli, pesto, potatis, etc etc. Går inte att faila
Kolla min recepttråd för billig mat, där är väl det mesta eller allt vegetariskt. http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=295167
Det mesta borde vara ganska snabblagat tror jag allt.
idoufe gav mig 1 fint recept på vegetarisk lasagne
http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=296240&page=3#11011303
använde dock endast 1 stor purjolök. tyckte det var lagom
linssoppa bör gå snabbt att tillaga
obs, är äckligt utan salt + ca 1 dl citron/4 dl soppa
Vegetariska vårrullar, de går snabbt att värma i ungen, koka ris till.
korvstroganof på sojakorv, sesamnuggets, quornfilé osv
HUMMUS! Det är bara en röra, så du har något till det, men är rikt på protein och mineraler och tar typ 3 minuter att göra.
1 burk kikärter (eller sådana du själv blötlagt innan men tar ju ett par timmar)
Lite citron
Lite salt & peppar
1 vitlöksklyfta
Sesamolja eller tahini
Häll av spadet, spara lite av det i ett glas.
Ta en mortelstöt och mosa kikärterna
Släng i en pressad vitlöksklyfta
Släng i ca 1 tsk sesamolja eller 1-2 msk tahini
pressa citron och salta/peppra till det smakar mumsigt.
Vegetarisk mat kan ibland vara lite fattigt på protein (t.ex. rotfruktsgrytor och biffar), ha då hummus till. Annars är det gott på macka, i falafel, som dip till grönsaker/chips eller, om du blandar i lite chili så det får mer smak, som det är, rakt ur burken med en gaffel.
Capture:
Vegetarisk lasagne är gott. Det kan man variera ganska mycket själv efter vad man tycker om. Grönsaker, linser eller bönor, tomat och bechamelsås (om du äter mjölk).
Min far gjorde fantastisk lasagne i veckan. Han använde krossade kikärter i, vilket gjorde sig jättebra.
falafel..
annars är det ju enkelt med wok, man tar en påse frusna grönsaker och blandar i vad man vill.. kyckling, ägg, bacon, korv w/e
Quornbitar med myyycket grillkrydda och klyftpotatis till
Nu är jag definitivt ingen vegetarian utan jag är kött-, fisk- o fågelälskare men här kommer ett recept som min förra sambo ofta gjorde o som jag tyckte vart helt ok.
Frasiga raggmunkar i våffeljärn (ca 4 strycken)
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
knappt 1 tsk salt
2 dl mjölk
1 ägg
300 g potatis
+ smör att steka i
Jag lagar paj väldigt ofta. Både lätt att laga och att variera.
Jag brukar använda färdiga smördegsplattor, finns i frysdisken i mataffären. Till fyllning har jag alltid samma grund på 3 ägg, 3 dl mjölk och lite svartpeppar. Sedan är det bara att använda fantasin...ost, spenat, pinjenötter, svamp, lök, broccili...
Just det, ugnen ska vara på 200 grader. Förgrädda bottnen i 10-15 minuter. Sedan i med fyllningen och grädda i 30-40 minuter. Klart!
(Oj, vad jag blev hungrig nu!^^)
Upptäckte denna idag, tokgod och lättanvänd:
Vegetariska biffbitar typ. 😛 Gott i china-mat och som faaaaaaaaaaan på pizza istället för kött.
http://www.lasagne.nu/vegetarisk-med-keso
Den där veglasagnen är mycket godare än med quornfärs imho, asbra!