Rödingajävel:
Mm, gillar att fylla vegetarianer.
Har hört det.
internet:
det är svårt i vårt klimat. men testa, absolut. börja dock på sommaren, är mitt tips.
Det lär vara svårt, speciellt om man vill äta rätt för säsongen och inte äger en mixer.
internet:
fast det är ju gott!!! dock mkt dyrt och ovärt, speciellt från ica.
Inte ätit. Verkar torrt och tråkigt. :S
internet:
nja, jag tror det kan förekomma i familjeföretag och liknande konstellationer. eller om man har en ideologisk bakgrund som genomsyrar företaget (som då inte är kapitalistisk).
Tror de mest blir fina tankemodeller som inte överlever i verkligheten, särskilt det senare. Ideologisk grund räcker inte för att på cash. Marknaden funkar inte så. Lönsamma företag går under, profitdrivna växer. Svårt att se att man skulle kunna "konkurrera ut" kapitalismen. 😛
Att småborgerligt ägande ser annorlunda ut tror jag stämmer, men inte i majoriteten av fallen och ofta går nog de företagen under om de inte anpassar sig. Tror även att man oundvikligen börjar tänka "kapitalistiskt" av att agera på en kapitalistisk marknad.
Sagitta:
Har hört det.
Oh, snap.
Sagitta:
Det lär vara svårt, speciellt om man vill äta rätt för säsongen och inte äger en mixer.
skaffa mixer det är nödvändigt om du inte ska äta bara frukt. kräver mycket planering för groddning och blötläggning av nötter/frön med.
Rödingajävel:
Inte ätit. Verkar torrt och tråkigt. :S
de ska blötläggas du vet
Rödingajävel:
Tror även att man oundvikligen börjar tänka "kapitalistiskt" av att agera på en kapitalistisk marknad.
ja, antagligen. synen på pengar förändras ganska radikalt i en privatekonomi från att ha inga pengar till att tjäna en lön, så det är kanske ofrånkomligt.
dock vill jag tro att man kan applicera en sund inställning genom ett demokratiskt styrt mindre företag, även fast omvärlden är kapitalistisk. att man ser till andra värden än vinst betyder inte att man går med förlust, eller?
dock är det inte så intressant egentligen.
internet:
de ska blötläggas du vet
JAHA OKEJ DÅ MR KNOW IT ALL BLÖTLÄGGER DIN MAMMA! :(:(:(:(
internet:
att man ser till andra värden än vinst betyder inte att man går med förlust, eller?
Nej visst. Men tror profitbehovet oundvikligen kommer att trycka undan dem (profitkvotens fallande tendens, marginaler blir hela tiden mindre osv.), och prioriterar man bort den går företaget under. Typ.
Aja, du verkar inte vara mutualist så sorry att jag börja babbla om detta. Främst de som tror det går att konkurrera ut kapitalismen.
Rödingajävel:
BLÖTLÄGGER DIN MAMMA! :(:(:(:(
Rödingajävel:
Främst de som tror det går att konkurrera ut kapitalismen.
nä, det tror jag inte. jag vill bara tro att det finns ett undantag som bekräftar regeln och inte faller från sina tidigare etiska principer.
internet:
nä, det tror jag inte. jag vill bara tro att det finns ett undantag som bekräftar regeln och inte faller från sina tidigare etiska principer.
Ok, kanske håller med. Kan mest inte komma på något sådant. 🙂
Rödingajävel:
Kan mest inte komma på något sådant. 🙂
inte jag heller.
Penstrokes:
Den där veglasagnen är mycket godare än med quornfärs imho, asbra!
den är ej vegitarisk mvh mig efter info av herr internet och strinburka
sockervadd
Idoufe:
den är ej vegitarisk mvh mig efter info av herr internet och strinburka
Den är lakto-ovo-vegetarisk om man inte orkar bry sig om ostlöpe. Den är m.a.o. vegetarisk nog för mig.
Gräs. Det duger ju till kor och hästar iaf
är vegetarian och mitt bästa tips är att göra precis som du gör med vanlig mat:) särkilt om du inte är jättepepp på massa bönor kikärtor, tofu å grejer.
köp soja färs och gör som men körtfärssås, gör tacos med sojafärs... korvstråganoff med sojakorv, soja schnitzel blablabla de e fett lätt.
Pannkakstårta med jordgubbar o grädde
...o som efterrätt en jordgubbssmoothie
chili con carne byt ut köttfärs mot quornfärs m. ris
linssoppa m. krutonger
potaitsgratäng creme fraich chili e god att ha i den, släng gärna ner grönsaker också t.ex lök, tomat osv
godast i frysdisken:
låtsas kycklingbitarna och schniztlarna, gärna de fyllda med MAJS.