Aviseringar
Rensa alla

Tjockisar

e_lou:

Om dessa människor har så dålig självkontroll borde samband återfinnas i relaterade områden för samma grupp.

Gör det inte det då? Min erfarenhet säger mig att överviktiga personer oftare är lata, saknar motivation osv.

Och som sagt, aptiten kan mycket väl påverkas av gener, eller hur?

e_lou:

Nu talade jag om genetiska förutsättningar att bilda fett och därigenom skapa övervikt.

Du skrev att den genetiska påverkan i princip är obetydlig för hurvida någon är överviktig eller ej, vilket inte riktigt stämmer. Men självklart så är en kalori alltid en kalori oavsett vem som äter den.

SvaraCitera

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article2431805.ab

Ramlade precis över den här artikeln. Man ska egentligen inte länka till Aftonbladet kanske, men det är inte till tidningen jag länkar till i första hand utan till Stephan Rössner. Han är en av världens mest erkända forskare inom fetma, vad säger han och hans kolleger? Jag skulle inte kalla dessa experter random.

Visserligen stämmer ju ekvationen "ingen mat, ingen fetma" men samtidigt bekräftar han att fetma i 50% av alla fall är genetiskt.

svartarosen:

Men självklart så är en kalori alltid en kalori oavsett vem som äter den.

Naturligtvis, det som är genetiskt är hur kroppen sedan ev. lagrar den.
Det är ett medicinskt faktum att om man är kraftigt överviktig som barn, så blir det svårt att hålla normalvikt som vuxen (med vissa undantag). Googla

SvaraCitera

Mårran:

Naturligtvis, det som är genetiskt är hur kroppen sedan ev. lagrar den.

Nästan all energi som kroppen kan ta vara på tar den vara på, om man inte har någon sjukdom som förhindrar upptag, men då har man ju svårare att gå upp i vikt, inte lättare.

SvaraCitera

Usch, vad är det med allt folk. Jag tycker det är äckligt med smala människor som äter vad dom vill utan att gå upp ett kilo, ni vet att det lagras bara innuti kroppen? Ja har träffat människor som doktorn har skickat till vikt kurser just för att dom är tjocka på insidan.

Men dumhet kommer av ren ovisshet, därav är trådskaparen felt informerad och jag skyller inte på dig utan på din okunniga omgivning.

Varför ingen har stoppat denna tråd gör mig less.

SvaraCitera

Man får se ut hur man vill. Orkar inte med människor som ska diskutera sådana här saker, patetiskt!

SvaraCitera

Mårran:

Det är ett medicinskt faktum att om man är kraftigt överviktig som barn, så blir det svårt att hålla normalvikt som vuxen (med vissa undantag).

Jupp, kroppen har ett fantastiskt genminne. Därför är det viktigt att vara vältränad i unga år så att man får det enklare då man blir vuxen [smile]

SvaraCitera

e_lou:

Vilka fördomar har folk mot överviktiga?

Kolla första inlägget på tråden.

SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet

SvaraCitera