hixaren:
Man krossar tabletterna för att pulvret lättare tas upp av kroppen. Hela tabletter får man mindre effekt utav eftersom det tar längre tid för kroppen att bryta ner dem.
Varför får man mindre effekt för att det tar lång tid att bryta ner?
framtidstron:
Varför får man mindre effekt för att det tar lång tid att bryta ner?
Därför att kroppen inte kan ta upp allt lika fort, utan den tar upp lite hela tiden. Tabletten måste liksom smälta och det gör den lite i taget.
Är det pulveriserat kan tarmarna ta upp det mycket snabbare.
Edit: Svarde inte riktigt på frågan såg jag:P
Om det är pulveriserat kan tarmarna ta upp det och skicka ut det i blodet snabbare eftersom de slipper smälta tabletten.
Det är som med glass, en liten glass är snabbare helt smält än en stor.
Lite yrt, men hoppas du fattar vad jag menar
hixaren:
Om det är pulveriserat kan tarmarna ta upp det och skicka ut det i blodet snabbare eftersom de slipper smälta tabletten.
Snabbare ja, men varför skulle effekten bli starkare, undrade jag. Alltså, varför effekten skulle bli mindre för man tar upp det lite långsammare. Man får ju inte i sig mindre av dosen för det.
Anledningen till att jag frågar är bara för att jag undrar.
Dessutom så tas det upp i magsäcken, annars skulle det ta typ tre timmar innan tabletten verkar över huvud taget för det är då den kommer ner i tarmarna, och oftast tar det inte mer än någon halvtimme innan det verkar.. av de flesta tabletter man kan känna effekten av, då.
Hell_man:
Tradolan är ett smärtstillande läkemedel. Inge vidare trippeffekt
daah! hon har ju inte sagt att hon vill ha trippeffekt.
Som det står på förpackningen eller som din doktor ordinerat. Har du vidare problem kan du ringa till Apotekets hjälptelefon som har öppet 24/7 - nummret finns på deras hemsida.
Tråden låst