Aviseringar
Rensa alla

Trimma en moppe (se hit)


Nitr0
Ämnesstartare

Tjena alllihopa!

Då var det dags att vässa lillbrorsan Gilera Smt (supermotard) modell 2003, pluggen är ett hemmabygge men går ej att borra upp, moppen gör dock dryga 75 km/h nu, men vad mer kan man göra? Ni som kan lite om hemmatrim! (obs! jag kan meka) jag vill gärna ha förslag/bilder/filmer allt som visar hur man gör! Det finns ju trådar om detta men nu gör jag en ny så folk ser! Skriv in!

MVH

Nitr0


   
Citera
Ämnesetiketter

Som det står klart och tydligt som en "Klistrad" tråd längst upp på forumsidan: Ställ trim-frågor i denna tråden http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=211756

[rolleyes]


   
SvaraCitera

EDIT: Såg att du observerat de.


   
SvaraCitera

Är det verkligen värt det pris man kan få betala? Att få vänta med att ta det riktiga körkortet i flera år t ex


   
SvaraCitera

Husaberg_motard:

EDIT: Såg att du observerat de.

Hehe, han glömde quota mig och jag har varit sjuk så har missat det 🙂[smile]

Nitr0:

Nitr0

Tyvärr tror jag att det tar stopp där när det gäller hemmatrim, om du inte kan plana topplocket, borra cylindern skaffa ny kolv osv. [smile]


   
SvaraCitera
Nitr0
Ämnesstartare

Har fixat den nu, ta bort pluggen och satt dit en som gör mindre värkan, en storlek större i drev på framdrevet och sen hemmgjord form av blackbox


   
SvaraCitera

Thundercracker:

Tyvärr tror jag att det tar stopp där när det gäller hemmatrim, om du inte kan plana topplocket, borra cylindern skaffa ny kolv osv.

vet en som kuta fram och tebaks me en topp i en källare vars väggar var putsad cement[wink] te toppen var maxplanad sen slipa vi me 80,12 papper och ny topp packning och jävlar va fart dä vart på skiten[crazy] han höll också[confused][rolleyes]


   
SvaraCitera

pörr40:

vet en som kuta fram och tebaks me en topp i en källare vars väggar var putsad cement[wink] te toppen var maxplanad sen slipa vi me 80,12 papper och ny topp packning och jävlar va fart dä vart på skiten[crazy] han höll också[confused][rolleyes]

Bönder och åter bönder... [rolleyes][cool]


   
SvaraCitera

Förmodlingen har väl den en CDI-box som fortfarande är orginal,testa att ändra den!! Sen är det väl att byta munstycken i förgasaren!


   
SvaraCitera

Men va fan byt drev!


   
SvaraCitera

Lyssna allihopa nu!

På nyare mopeder behövs det inte plana toppen eller jacka kolven eller något sånt skit.

Eftersom durationerna i cylindrarna på de nyare (över 1998 skulle jag vilja säga) är så pass höga redan original, så når man inte samma hastigheter med en relativt trimmad veteranare som du gör med effektrör på de nyare mopederna.

Anledningen är att mopederna ska bli "rappare" original, även fast de är förbannat slö, än vad de var för 20 år sen tex.

På de nyare mopederna är rekomenderat trim så är (Snackar om en am6:a nu, men i princip samma som hos derbis motorer"EBE050, EBS050 samt D50BO):

Steg 1:

¤ Cylinder: Original
¤ Förgasare: 12 - 21mm (PHBG19/21 fungerar mkt bra !)
¤ Munstycke: Testa dig fram med huvudmunstycket
¤ Insug: Anpassat efter förgasare helst
¤ Reedblock: Original
¤ Luftfilter: Sportluftfilter ("Ostrypt" luftburk fungerar lika bra)
¤ Avgassystem:Tk/Hebo/MHR/Sp/Yolly/Evo/Gianneli osv osv...
¤ Tändning: Original
¤ Vevparti: Original
¤ Koppling: Original
¤ Drevning: Testa dig fram
¤ Växellåda: Original
¤ Tändstift: NGK B9ES

Övrigt:
Många tror att Tk & Gianneli är bäst till orginalcylindrarna, men Midrace & Hyperrace rör fungerar aldeles utmärkt om inte bättre, problemet där är ju
priset, inte värt det. Men slå till om ni hittar billigt !

Kommentar:
Bra setup för dagligt bruk, kräver inget speciellt underhåll och är inte kännsligt eller liknande, bra toppfart & bra axx du får ut det man kan begära utav en originalcylinder. Men men allt är relativt.

Ett tips är att mixtra en hel del med munstycken/inställningar samt drevning så att du får den att verkligen varva ut och gå klockrent med rätt låg drevning... jag har märkt att detta kan göra en hel del så aldrig fel att lägga ner lite tid och arbete på det.

Tryck dit en Dell`Orto PHBG 19/21mm, den blir en hel del starkare och orkar varva ut på 6:an för det där lilla extra, att rekomendera!
17.5mm gör ärligt talat knappt någon skillnad mot original.

Steg 2:

¤ Cylinder: Airsal/Mk Handmade/TopPerf(grå)/MHR Replica mfl..
¤ Förgasare: 14 - 24mm (PHBG19/21 funkar mkt bra !)
¤ Bestyckning: http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
¤ Insug: Anpassat efter förgasare helst
¤ Reedblock: Original (finns "trim" ger dock inte så mycket)
¤ Luftfilter: Sportluftfilter ("Ostrypt" luftburk fungerar lika bra)
¤ Avgassystem: Sp/MHR /Yollymoto/ Evo/Tk/Heb/Gia/PR mfl
¤ Tändning: Original
¤ Vevparti: Original
¤ Koppling: MHR fjädrar
¤ Drevning:Testa dig fram
¤ Växellåda: Original
¤ Tändstift: NGK B9ES/B10EG (läs i cylinderhandboken)

Övrigt:
Säger samma sak här, släng på Midrace, Hyperrace rör om ni får tag på det för ett billigt pris så ska ni få se på fan!
Originalförgasare fungerar men blir kännslig och kinkig varvar heller inte ut det där lilla extra, PHBG19/21 är lättinställt och fungerar som det ska!

Kommentar:
Är man van vid urpluggat går moppen verkligen som fan igen, funkar fortfarande bra till dagligt bruk och inga speciella underhåll krävs. Dock börjar hon bli kännsligare och inställningar med mera börjar spela roll. Grundlig kunskap & erfarenhet är inte fel...

Steg 3:

¤ Cylinder: Evo/Sp/TPdue/ MHR/Manston Replica mfl
¤ Förgasare: 17.5-24mm (19,21,24mm är lagomt)
¤ Bestyckning: http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
¤ Insug: Anpassat efter förgasaren i METALL
¤ Reedblock: "Trim Reedblock" (original funkar också)
¤ Luftfilter: Sportluftfilter ("Ostrypt" luftburk fungerar lika bra)
¤ Avgassystem: evo/Sp/MHR/Jollymoto mfl..
¤ Tändning: Original (Ev HPI, resten är för dyra och inte ens bättre)
¤ Vevparti: Metrakit ProRace/Hebo Hpc/Malossi Rhq/Doppler mfl
¤ Koppling: MHR fjädrar (Ev MRD Carbon/Polini 5-lamell)
¤ Drevning:Testa dig fram, smak sak
¤ Växellåda: Original
¤ Tändstift: NGK B9ES/B10EG (läs i cylinderhandboken)

Övrigt:
19mm är mest lättinställt åså, men kan man sin sak är PWK24/TM24 bäst.
Testa dig fram mellan 0.6mm och 0.9mm när det gäller squish.
Skulle kunna rabbla hur mycket som helst, men orkar inte man måste faktiskt börja fatta vad fasen man håller på med själv, våga testa och så vidare.
Nu krävs faktiskt en viss erfarenhet & kunskap..

Kommentar: Gränsfall på om det ska användas som bruksmaskin...nu har du verkligen en moped som sticker ut ifrån mängden, drar bensin som fan, lever om, klipper gräs med sportmaskiner med mera.
Nu börjar allt spela roll, som sagt en viss erfarenhet & kunskap krävs nu.

Steg 4:

¤ Cylinder:Manston/Bidalot(finns MÅNGA)//Metrakit Prorace mfl
¤ Förgasare: 21-28mm
¤ Bestyckning: http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
¤ Insug: Anpassat efter förgasare i METALL
¤ Reedblock: Hebo/Malossi/KRD/Conti med mera (du måste testa)
¤ Luftfilter: Sportluftfilter ("Ostrypt" luftburk fungerar lika bra)
¤ Avgassystem: Yolly/MHR/Bidalot/Carrera/ProRace (jalla, testa, testa)
¤ Tändning: HPI, mfl (original funkar även)
¤ Vevparti: Bidalot/Hebo Hpc/Doppler GP Extreme mfl (finns massor)
¤ Koppling: Polini 5-lamell/MRD Carbon
¤ Drevning: Testa dig fram, smak sak (du måste testa)
¤ Växellåda: Original (finns "race")
¤ Tändstift: "10 racing stift (läs i cylinderhandboken)

Övrigt & Kommentarer: Här ska jag inte behöva säga något, nu bör du besitta stor kunskap & erfarenhet om 2-taktare för att det ska bli något vettigt utav det hela.
"Man köper inte hyper utan det blir man till med tiden"
Eftersom att alla byggnader börjar vid marken och sakta arbetar sig uppåt.

Övrigt:
Jag tar inga som helst ansvar för vad som händer och inte händer på era fordon. Allting som står här utövas på egen risk. När ni ger er in på större ingrepp bör ni ha 100% koll på vad ni håller på med och inte håller på med endast denna tråd som hjälpmedel är det dödsdömt.

Ni bör veta konsekvenserna och ha erfarenheterna som sagt!

Och kom ihåg trimning är olagligt...


   
SvaraCitera

du må ha rätt i mkt..men underskatta aldrig en planad topp[wink]även om det inte behövvs så ska man plana!ska va på micrometern att kolven tar i,då jävlar haru komp[badgrin]

att det sliter på veven är en annan femma,men dom slår fint liksom ända in i öronen närom är överplanade[blush]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera