jag gillar spel som inte ens har en handling
vhfaj:
Du borde kolla på film och inte spela spel.
Det är precis den här mentaliteten som är så jävla efterbliven. "YOUR PLAYIN IT TEH RONG VAY!!!". Om spelen är bättre än film på att driva en story och få en själv att känna sig delaktig i den, varför ska jag kolla på film då?
vhfaj:
Nja, jag vill bara uppmärksamma att fler och fler spel går mot filmvärldens ytlighet och att rummet för SPEL (inte interaktiva filmer/berättelser) blir mindre och mindre.
På vilket sätt är filmer mer ytliga än spel? Snälla, definiera vad du menar med "ytlig" för jag tror att vi talar om helt olika saker och att du totalt missförstått vad ordet betyder.
vhfaj:
Det som skiljer spel från film är att man i spel kan styra själv och kontrollera händelseförloppet.
Precis. Det som skiljer är inte att den ena är en story och den andra inte.
vhfaj:
När trenden idag mer och mer går mot att göra spel till interaktiva filmer är det klart man blir orolig för spelens framtid.
Du har mer interaktion med världen nu än någonsin. Jämför Super Mario World med Oblivion så har du ett enkelt exempel.
Stringburka:
Om spelen är bättre än film på att driva en story och få en själv att känna sig delaktig i den, varför ska jag kolla på film då?
Visst, håller med.
Stringburka:
På vilket sätt är filmer mer ytliga än spel? Snälla, definiera vad du menar med "ytlig" för jag tror att vi talar om helt olika saker och att du totalt missförstått vad ordet betyder.
Gameplay har i princip ingenting med grafik eller story att göra. En film är beroende av sitt utseende eftersom den stora behållningen ligger där då man bara tittar på en film.
Stringburka:
Det som skiljer är inte att den ena är en story och den andra inte.
Det bästa vore såklart om spelen både har superbra gameplay och en intressant handling. Tyvärr sker det inte i praktiken eftersom story och gameplay inkräktar på varandra. Sätter man som spelskapare storyn främst kompromissar man alltid på speldesignen, till exempel "vi kan inte ha med ett propellersvamp där, det passar inte in i handlingen" eller "gör banan lite längre så att handlingen kan byggas upp".
Stringburka:
Du har mer interaktion med världen nu än någonsin. Jämför Super Mario World med Oblivion så har du ett enkelt exempel.
Helt klart. Men här har vi ju ett praktexempel på punkt nummer tre. vad är viktigast, vad som går att göra eller hur man gör det? Att det är möjligt att göra eller att det faktiskt är roligt att spela?
I Oblivion kan du göra nästan vad som helst, men det är få saker som är så roliga att du upprepar dem flera gånger. Det handlar mer om att prova och se.
I Super Mario World kan du inte göra lika mycket, men det du kan göra är jädrigt roligt och man har inget emot att spela om samma bana flera gånger.
vhfaj:
1) Storyn
Jag blir lite nyfiken på hur långt bak i konsol väg som du tänker här.
Av de spelen jag har kört utav dagens generation utav konsoler så kan jag bara komma på ett spel som har bra story. Medans spelen till ps2 körde mycket mer på story.
Galvmeister:
Jag blir lite nyfiken på hur långt bak i konsol väg som du tänker här.
Jag tänker inte på "förr" utan på det faktum att spel som bara fokuserar på gameplay är på väg att försvinna. Spelar ingen roll om spelet gjordes 1985 eller 2005.
Det känns som att folk bara spelar för att få en upplevelse och inte för att det är roligt eller utmanande. Kommer det ett spel som inte har någon handling utan bara är ett spel säljer det ofta väldigt dåligt... enda undantaget jag kan komma på är Super Mario Galazy 2.
Om stringburka vill sitta och kolla på film medan han gör några val i menyerna som påverkar storyns utgång så fine. Men när denna typ av "spel" är på väg att helt ta över så blir jag dålig i magen.
vhfaj:
I Oblivion kan du göra nästan vad som helst, men det är få saker som är så roliga att du upprepar dem flera gånger. Det handlar mer om att prova och se.
I Super Mario World kan du inte göra lika mycket, men det du kan göra är jädrigt roligt och man har inget emot att spela om samma bana flera gånger
Återigen ytterst subjektivt vad som är roligt och inte är roligt. Jag tror att de flesta upprepar att döda fiender i Oblivion till exempel.
Spel skapas för casualspelare, vilket är den stora marknaden. De blir simplare och simplare så att alla skall kunna spela dem.
Jag spelar för utmaning, därför anser jag att spel idag är skit. i stort sett.
vhfaj:
Inom spelvärlden blir det mer och mer fokus på tre saker:
1) Storyn
2) Grafiken och ljudet
3) Vad som går att göra i spelet
Vad snackar du om?, Storyn har alltid varit en stor sak i spel, även på 80-talet, på 80/90-talet så skulle de flesta spel förmodligen se ut som kopior av varandra om det inte vore för just story och grafik, även om jag inte bryr mig om grafik så har story en stor del i hur ett bra spel är, jag menar, hade du suttit och spelat igenom t.ex. Chrono Trigger om det inte hade haft en story?, Hur är det med Zelda?, Fable?, Hur fan hade peka-och-klicka-spel fungerat?
Jag tycker att dem lägger för lite tid på story idag än dem gjorde då, nu lägger dem allt på grafik istället känns det som..
Story har alltid haft en stor det i spel, och det är just kombinationen av gameplay och story som gör att ett spel är bra ett spel med bra gameplay utan story är helt meningslöst att spela längre än 20 minuter, och ett spel med sjukt bra story utan bra gameplay är lika tråkigt..
Många av spelen du listade, t.ex. Zelda: Link's Awakening, Final Fantasy VI, Castlevania III/VI har alla en bra story, och utan den så hade spelet aldrig varit i närheten av så bra det är..
Jag menar, var har du kvar om du tar bort story:n i Zelda?, Du hade inte ens vaknat upp på stranden, och därför aldrig blivit tagen till Mabe Village, då du aldrig hade haft en story hade aldrig din båt sjunkit och där dog spelet, hur bra gameplay det än har så hade det aldrig blivit något episkt utan en bra story..
vhfaj:
Super Mario Bros./3/World/Yoshi's Island>>>plattformsspel
vhfaj:
Mega Man>>>actionspel
.. Mega man är ett plattforms-spel precis som Super Mario/Yoshi's Island etc. som du skrev ovan, även om det är action-inriktat så försvinner det inte från plattforms-genren för det, det ändras bara till en sub-genre, dvs. Action-Plattform..
Och jag kan slänga in ett spel som är mycket bättre än många av Mega Man-spelen direkt, "Cave Story", ett indie-spel från 2004, som enligt mig har den bästa gameplayen i action-plattforms genren, och med en riktigt bra story..
Och detta säger jag även fast jag är en sådan som normalt säger "Spelen var mycket bättre på NES/SNES-tiden"..
Andra spel som är bättre är Metroid Fusion,
vhfaj:
The Legend of Zelda: Link's Awakening>>>äventyrsspel
Det finns ett antal äventyrs-spel som är minst lika bra som Zelda-serien, Speciellt Link's Awakening, både före, under och efter det hade sina "storhetsdagar" även om några (många?) av dem inte fick den uppmärksamhet de förtjänade, För att namnge några, Chrono Trigger, Breath of Fire, Suikoden, Secret of Mana, Golden Sun, Evolution och Earthbound..
För att inte tala om de massiva mängder av peka-och-klicka spel som finns som det nästan bara är story'n som gör någon skillnad för spelet, för att nämna några, Flight of the Amazon Queen, 5 Days a stranger, The Whispered World, Sam & Max: Hit the Road, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Grim Fandango etc...
vhfaj:
Super Mario Kart>>>partyracing
Visst, Super Mario Kart är bra, men om du snackar innovation och gameplay så är fan Diddy Kong Racing ett bra steg längre fram..
vhfaj:
Castlevania III/IV>>>Symphony of the Night och uppåt
Och hur fan kan du säga det?, Visst, Castlevania III/VI är bra, men de är fan INGENTING mot vad t.ex. Castlevania: Aria of Sorrow, Castlevania: Dawn of Sorrow eller Castlevania: Portrait of Ruin är..
vhfaj:
Är det så att de flesta spelare idag är extremt ytliga och bara vill se massa häftiga, flashiga effekter? Är jag ensam när jag säger att Mega Man 10 har fan så mycket mer spelglädje än vad Uncharted 2 någonsin kommer att ha?
Finns ju ingen som tvingar dig att följa normen. Spelutvecklare ger bara gamers det de vill ha. Industrin anpassar sig efter behoven. Många är grafik-junkies och vill ha maffig grafik 🙂 Vad du kallar bra gameplay kanske inte andra håller med om. Det skulle inte vara möjligt för mainstream-utvecklarna att bibehålla sin position om de bara fokuserade på grafik / story och utelämnade bra gameplay. Dina åsikter om WoW och GoW är ju dina egna 😛 Många håller inte med...