Jag försöker komma in lite i Python, så därför tänkte jag skriva en enkel mud. Jag hade tänkt spara spelvärlden i en tvådimensionell array, men jag undrar lite hur jag gör det mest effektivt.
Det här verkar fungera utmärkt:
http://pythonluls.pastebin.com/m9327bb4
World.t[x][ y] fungerar, vilket känns skönt för en c++-programmerare. Men är det här ett särskilt effektivt sätt, att spara allting i listor? Borde jag använda Pythons array-funktion istället (i array-modulen, array.array då)?
Python har ju en inbyggd skräphanterare, så jag antar att jag inte behöver radera k? Raderas k automatiskt efter det att konstruktorn har gjorts, eller måste jag göra den local då? Spelar det någon roll öht.? k kan ju potentiellt vara relativt stor.
En lista är väldigt långsam om det är random access du vill ha, mycket bättre då att använda en array, oavsett språk.
pythons arrays ligger snäppet närmare datorn än listor och är således effektivare. Grejen med pythons arrays är att dom bara hanterar basic types (int, char, float - du vet dom i C).
du behöver inte radera k.
Tråden låst på grund av inaktivitet