Scott Loveshot:
så vilka föräldrar har då barnen rätt till
bra adoptivföräldrar, vilket du förstår om du läser det jag skrev
unik_:
Ett barn blir aldrig bortadopterat på grund av att någon vill ha ett barn eller tycker att den eller den har rätt till det, utan för att den behöver och har rätt till bra föräldrar
Om det är 2 homo som har adoptera ett barn så kanske barnet är van att ha två homo föräldrar
unik_:
homosexuella får ju redan adoptera enligt svensk lag, så det här debatten känns lite gammal..
I praktiken är vi ju inte där ännu, eftersom man i många länder inte vill "släppa" sina barnhemsbarn till homosexuella föräldrar. Nu är jag inte helt uppdaterad i frågan, men för inte länge sedan var det inte ett enda av de länder som svenskar normalt adopterar ifrån som accepterade samkönade adoptivföräldrar.
Så debatten är - om än i ett globalt snarare än nationellt perspektiv - i allra högsta grad aktuell.
Irrelevante:
Så debatten är - om än i ett globalt snarare än nationellt perspektiv - i allra högsta grad aktuell.
Jo om man ser på det ur det perspektivet så är det klart det är så..
Men även om det inte är så att några länder vill adoptera bort barn till homosexuella tycker jag ändå att det är bra att Sverige har den lagen. För då kan vi vara i framkant och visa att det är okej, och så småningom kanske de andra länderna följer efter...
unik_:
För då kan vi vara i framkant och visa att det är okej, och så småningom kanske de andra länderna följer efter...
Ja, absolut. Syftet och initiativet till lagen är strålande, jag försökte bara påpeka en skillnad mellan lagen i teorin och hur den fungerar (eller snarare inte fungerar) i praktiken.
Självklart ska Homosexuella par få adoptera. Det finns ingen forskning som tyder på att barn till dessa får det svårare i livet.
Och föräldrar bör dömas utifrån sej själva, inte utifrån sexuell läggning, religon etc. Det finns idag många Heterosexuella par som enligt min mening inte bör få ha barn, många som slår sina barn, super, knarkar etc. Bedöm föräldrar utifrån hur de är som individer, inte utifrån "vad de är" och "vad de inte är".
Vargarnas_Konung:
Bedöm föräldrar utifrån hur de är som individer, inte utifrån "vad de är" och "vad de inte är".
exakt
Röstar blankt på den.
bengal:
håller med Hampie, helt klart... Min vän säger att barn behöver en faders och en modersgestalt, men då borde väl folk ej få va ensamstående heller. Klarar de sig med en förälder av ett kön, klarar dom sig väl med 2 st.
Håller helt med
unik_:
bra adoptivföräldrar, vilket du förstår om du läser det jag skrev
Aha.
Ja det tycker jag.
Hellre ett barn med två mammor/pappor än ett barn utan varken mamma eller pappa. Jag förstår inte de som tycker det är bättre att ett barn får leva i ett fattigt barnhem ( eller på gatan ) än att ha som sagt två mammor/pappor och leva i ett tryggt hem.
Jarkad:
vad tycker ni om att homosexuella ska få adoptera barn eller inte??
Självklart ska dem få det. Varför skulle dem inte? Själv är jag bi, men jag kommer nog stadga mig med en kvinna så småningom. Har mer gemensamt med dem liksom.
Tråden låst på grund av inaktivitet