Aviseringar
Rensa alla

tystnadsplikt

detberorpå:

<3

systerkram

SvaraCitera

blacktard:

systerkram

:')

SvaraCitera

Nintendo:

De har anmälningsplikt, får de reda på brott utan att föra det vidare så riskerar de i princip jobbet

Om personen som begick brottet inte befinner sig i sverige eller är svensk medborgare, vet du vad som gäller då? har de ändå anmälningsplikt?

SvaraCitera

blacktard:

Om personen som begick brottet inte befinner sig i sverige eller är svensk medborgare, vet du vad som gäller då? har de ändå anmälningsplikt?

Ja, eftersom det är till socialtjänsten de ska anmäla.
De anmäler alltså inte personen som gjort det, utan de anmäler att en minderårig far illa/riskerar att fara illa.

SvaraCitera

angel_dead:

vill inte att mina föärldrar eller någon ska veta 🙁

Men dom vill nog veta.

SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Jag förstår honom.

ja, och skulle jag inte anmäla då skulle han ta sakerna i egna händer så nej. jag kan inte säga det till någon då

SvaraCitera

angel_dead:

ont i hela kroppen och vill inte att mina föärldrar eller någon ska veta 🙁

Jo det kommer vara jobbigt och göra ont. Men kanske är det så att det i slutändan är bättre om du berättar.

SvaraCitera

angel_dead:

om man blivit våldtagen och är under 18 har en psykolog/kurotor rätt att ringa ens föräldrar då?

jag pratade me skolkuratorn förut men slutade göra det pga att hon sa att hon hade tystnadsplikt, men allt jag hade sagt hade hon berättat till mina lärare och min mamma, snacka om att man aldrig litar på någon mer 😮

SvaraCitera

Hur fan kan man som våldtagen tjej inte vilja anmäla mannen? Det är ju en självklarhet dels för all ilska man känner mot honom och sen för att det inte ska hända fler. Det är ett ansvar, och jag tycker bara man bidrar till mer våldtäkter genom att inte göra det. Varför låta han vinna? Jag blev själv våldtagen för ett tag sedan så jag vet vad jag snackar om. Jag mår skit men hade mått betydligt sämre om ingen hade fått veta.

SvaraCitera

Ungdomsmottagningen har tystnadsplikt, däremot kommer väl de ändå bli inblandade om det är så att du polisanmäler osv.

SvaraCitera