Aviseringar
Rensa alla

under en arbetsdag om 6 timmar

Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Tillgång till platt-TV betyder inte att alla ska ha en egen.

nej, visst, men ska man se det så finns det faktiskt inget behov av den rent absurda köpkraft som du verkar förespråka. jag menar, även en person som får in ~9500 kronor i månaden efter skatt har råd med en egen platt-tv, skapligt stort matkonto och en hel del utgifter utöver detta, givet en hyra som inte är helt absurd. när jag bodde i arvika (faktiskt en rätt dyr stad att bo i, tro det eller ej) så bodde jag i ett kollektiv, med en hyra på 1850 kronor i månaden (om jag inte minns fel). detta med csn-pengar på typ 7000 i månaden. jag visste ärligt talat inte var jag skulle göra av överblivna pengar efter hyra, mat och onödig skit. visst gick de väl åt, men jag var verkligen inte fattig. visst betalade jag inte el eller internet, men det hade väl uppgått till ett par hundra i månaden, max. för helvete, om jag klarade det utan att känna mig fattig så borde alla göra det (återigen bortsett från ensamstående föräldrar, folk med kostsamma verkliga behov, osv).

SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror lite på vad det är för jobb skulle jag påstå.

Om det är att stå på produktionsgolvet och slita som ett djur så är det inte bra, om det är att sitta och sälja kakor i en liten butik så skulle jag inte klaga.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

så bodde jag i ett kollektiv, med en hyra på 1850 kronor i månaden

Alltså, jag bor i ett kollektiv och har 2700 i månaden. Det är extremt billigt för att vara i Lund. En 1:a under 3000 i månaden är typ kört att hitta. Sen mat; varierad, god och bra kost kan kosta uppemot 1-2000/månaden. Sen tillkommer alla hushålls- och hygienartiklar som behövs i hemmet, kollektivtrafik (som ju dessutom prishöjs hela tiden), fritidsverksamhet (min träning kostar mig lite över 1500 per termin och jag tränar väldigt billiga sporter där jag inte behöver köpa nån form av utrustning), droger, nöjen, resor, kläder, kunna spara lite pengar, osv. Folk ska kunna leva bra normala liv helt enkelt. Vi har väl olika definitioner av vad folk borde kunna ha råd med.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Alltså, jag bor i ett kollektiv och har 2700 i månaden. Det är extremt billigt för att vara i Lund. En 1:a under 3000 i månaden är typ kört att hitta.

...

jag håller väl med om dina siffror, som så. detta förutsatt att man bor i större städer/studentstäder, annars kan man få ner hyran rätt kraftigt. dock ser jag inte hur något av det där kan utgöra något problem om man drar in ~9500 efter skatt i månaden. det beror väl på hur mycket du ska resa och knarka, men håller du det hela på en rimlig nivå så ser jag inte riktigt problemet i att ha en så pass (relativt) låg inkomst. men om jag någonsin hamnar i en situation där jag kan leva så pass billigt som jag är bekväm med (mindre troligt med kräsen fästmö) så kan jag återkomma med min budget under en sådan period.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det beror väl på hur mycket du ska resa och knarka,

Räknade in alkohol i droger. [crazy]

Jag har förövrigt haft en inkomst som låg på ungefär det där och levde inte jättefett då.

Leijonsparf:

detta förutsatt att man bor i större städer/studentstäder, annars kan man få ner hyran rätt kraftigt.

Ja det kan nog stämma, klart man lever billigare på mindre orter. mopsen bor dock i Stockholm. [crazy]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Jag har förövrigt haft en inkomst som låg på ungefär det där och levde inte jättefett då.

nej, visst är man inte sjukligt rik, men det räcker ju till utan att man svälter, direkt. beror återigen på hyran, men ja, är man villig att kompromissa och leta en hel del så kan man komma ner rätt ordentligt.

Rödingajäveln:

Ja det kan nog stämma, klart man lever billigare på mindre orter. mopsen bor dock i Stockholm. [crazy]

fast stockholmare flyttar hemifrån när de är typ 30. det bör vara en faktor.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Huruvida man klarar sig på 9000 kronor i månaden beror ju väldigt mycket på om man har "extra" utgifter i form av läkarvård, glasögon och dylikt. Beror ju även mycket på hur mycket andra förmåner jobbet ger - får man lunch där sparar man en hel del pengar, finns ingen möjlighet att ens ta med sig mat hemifrån så man måste käka på stan minskas ens resurser drastiskt. Ligger arbetet nära hemmet så man kan promenera tjänar man många timmar per dag.
EDIT: Jag äter frukost och lunch/middag på jobbet varje dag, som de betalar. Hade jag gjort maten hemma (och inte varit sopdykare) hade det kostat kanske 25 kr per arbetsdag då jag lever rätt enkelt. Äter knappt alls hemma under veckodagarna nu. Förut när jag jobbade med att sälja semlor fanns inte ens möjlighet att värma lunchlåda, så jag var tvungen att käka ute. Det kostade kring 30 kronor per dag för en veggekorv med mos som lunch - hade jag gjort det hemma hade det kostat kanske 10 kronor.
Nuvarande situation får jag således ca 500 kronor extra i månaden, medan jag på semlesäljarjobbet hade en extra utgift på kanske 400 kronor. Skillnaden i min kassa är väldigt märkbar för mig. Förutom då den psykologiska effekten i att kunna käka restaurangmat varje dag (h)

9000 täcker lungt basbehoven, men blir inte mycket över att spara för sämre tider eller om något skulle hända.

Håller med Rödinga om att 9k är en dålig lön, håller med Leijonsparf om att det går att leva på den. Om jag hade jobbat typ 60% och haft en lön på 9000 hade jag tyckt det var fullständigt tillräckligt (även om jag gärna tackar ja till en högre lön). För heltid tycker jag det är riktigt dålig lön.

Men om jag hade en månadslön på kring kanske 12000 skulle jag vara mer intresserad av kortare arbetstid och bättre arbetsmiljö än av höjd lön.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fast stockholmare flyttar hemifrån när de är typ 30. det bör vara en faktor.

Vilket ju bl.a. beror på hur dyrt det är att bo själv där. Rika stockholmare flyttar hemifrån tidigt. Svårt att få tag i bostad om du inte har råd med bostadsrätt.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Vilket ju bl.a. beror på hur dyrt det är att bo själv där. Rika stockholmare flyttar hemifrån tidigt. Svårt att få tag i bostad om du inte har råd med bostadsrätt.

fast att få tag på en hyresrätt i stockholm utan att stå i en bostadskö i 50 år går ju inte, så några hyror lär ju inte stockholmare under 30 drabbas av. men ja, överlag så är det mycket dyrare att bo på vissa platser än på andra (inte uteslutande i storstäder, men där är det regel snarare än undantag att de är dyra). dock så kan man bara med någon rimlighet räkna in hyra som levnadskostnad om man har en egen bostad, eller i alla fall betalar hyra till föräldrar eller dylikt (även om den väl sällan är överdrivet hög).

SvaraCitera

mopsen:

äter massa kex också

dyra kex?

SvaraCitera