Notifications
Clear all

Unga föräldrar

Studenttjej:

Jag tycker snarare att personer som väntar fram till 30 + är Egoistiska..och tänker för mycket på planering, trygghet och säkerhet.

Att de tänker på planering och trygghet är just för att de bryr sig om barnet. Skaffar de sig barnet tidigt så brukar det vara för att de själva VILL utan att tänka på konsekvenserna = inte bry sig.

Studenttjej:

Dessutom kan jag säga att i Sverige är medelåldern på barnafödandet runt 30-35 år som många här säkert vet. Hur kommer det sig att deprisson är oerhört högt i Sverige och betydligt lägre i ett land som t.e.x Ethiopen?

För det första vill jag ha en källa på det, och för det andra behöver det inte ha någon koppling till hur tidigt/sent man skaffar barn.

Studenttjej:

Man tänker nog för mycket på planering,utbildning, ekonomi etc här. snälla LEV LIVET..

Jo tjena, lev livet när man kämpar för livet för att få ihop ekonomin, det låter verkligen som att leva livet. Snälla tänk lite.

Studenttjej:

Men man ska ändå vara försiktig för att strålkastaren kan inte vara riktad mot en själv för länge.

Jag förstår inte hur du tänker, om man ska resonera som du gör så ska man skaffa barn hela tiden. Förklara för mig vad som är egoistiskt med att vilja göra livet för barnet så bra som möjligt genom planering, säkerhet och trygghet än att bara tänka på sig själv och skaffa barn för att man SJÄLV vill det?

Studenttjej:

Man LEVER LIVET när man slutar tänka så mycket på utbildning,jobb..etc..ALLT behöver inte vara inplanerat. Som du gör nu...Visionerna och framtidsplanerna kan hindra en från att leva HÄR och NU.

Vi lever inte i någon fantasivärld, världen är tuff och det krävs en säker framtid vilket man får genom utbildning och planering för att sitt kommande barn ska få det så bra som möjligt.

Studenttjej:

Lantto: Personer som skaffar barn runt 30- 35 år tänker mer på sig själva än barnet. Ett barn bryr sig inte om du har 1 miljon eller 1.000 kr.

Återigen, på vilket sätt är man egoistisk om man vill trygga sitt barns framtid? visst barnet behöver kärlek, men det är bara naivt att tro att inte pengar betyder något. Det betyder mycket, anser man inte det så är man egoistisk.

Studenttjej:

För att ett samhälle ska gå framåt, måste det födas barn..som sedan tar över. Om majoriteten skulle skaffa barn efter 30-35 år..så blir landet mindre befolkat. För att ALLA tänker på sig själva.

Om du inte är helt efter, så är överbefolkning ett problem idag. Så det vore ingen nackdel om befolkningen minskades. Det föds fler än det dör.

ReplyQuote

Link:

Efter att ha läst dina inlägg inser jag att mina svar borde reflekteras över mer noga innan de lades upp.

Jag tycker såhär:
Oavsett vilken ålder, kön, ekonomi, med eller utan utbilning eller jobb...anser jag att man är en lämplig förälder när man i första hand ser till sitt barns bästa. Av det man har ska man prioritera med omtanke..

ReplyQuote

man ska ju skaffa barn 30-35

ReplyQuote
Lantto
Topic starter

Studenttjej:

Jag tycker såhär:
Oavsett vilken ålder, kön, ekonomi, med eller utan utbilning eller jobb...anser jag att man är en lämplig förälder när man i första hand ser till sitt barns bästa. Av det man har ska man prioritera med omtanke..

Just precis. så om jag vill vänta så är det min ensak.
alla vill ju inte skaffa barn tidigt och alla KAN inte pga att det inte har någon partner.

ReplyQuote

Lantto:

Just precis. så om jag vill vänta så är det min ensak.
alla vill ju inte skaffa barn tidigt och alla KAN inte pga att det inte har någon partner.

Håller med dig!

ReplyQuote

Lantto:

t.ex. mellan 18-25

Det är ju inte så speciellt tidigt. 🙁

Lantto:

t.ex. mellan 18-25 och vad är för- och nackdelar med att vara ung förälder? Tack på förhand

Vår biologilärare säger att det är bra för barnen med ganska unga föräldrar, och att det är bra när det inte är för långt mellan generationerna.
Bättre med unga föräldrar, än med gamla föräldrar.
Om föräldrarna är unga, så får barnen mer tid med sina föräldrar på jorden innan föräldrarna dör. Och om barnen skaffar barn ganska tidigt, så får barnen mer tid med farfar, farmor, mormor och morfar innan de dör. [sad]

Om man skaffar barn sent, så kanske alla deras farmor, farfar, mormor och morfar dött innan barnen fyllt 5. [sad]
Om de skaffar barn tidigt, så kanske barnen får leva med sina farmor, farfar, mormor och morfar tills de är typ 20-30 eller nått, och det är nice.

ReplyQuote
Chips

Mamman kanske inte kan hålla ihop med pappan. De flesta ungdomsparen håller ju för det mesta inte ihop.

Fördelen är väl att man får vara hemma med ungen och "ha roligt".

Och det där med när man helst ska ha barn: Det beror helt på människan. Bara för att man är runt 30-35 och skaffar barn betyder inte att man är självisk. Man kanske inte varit redo eller kanske inte haft en partner. Mina föräldrar fick mig när de var lite över 30, men det var för att de hade varit tillsammans i sju år innan det. De ville vara säkra på om de kunde hålla ihop osv. Så kom inte med en massa fördommar, för alla har sina anledningar till varför de skaffar barn sent/tidigt. :/

ReplyQuote

SaltaKätzchen:

Om föräldrarna är unga, så får barnen mer tid med sina föräldrar på jorden innan föräldrarna dör.

I Sverige är livslängden i genomsnitt runt 85-88(medelåldern). Så barnen hinner få tid med sina föräldrar, jämfört med andra länder där medelåldern är betydligt lägre. Din lärares teori stämmer till en viss del..men barnen har tid och umgås med morfar- och farmor etc.

Om en kvinna skaffar barn i 30års åldern..hennes föräldrar är 62-65 år. När barnbarnet är 20 år är dessa föräldrar 82-85, vilket finns chans till överlevnad.

ReplyQuote

Studenttjej:

Ett barn bryr sig inte om du har 1 miljon eller 1.000 kr

Jag bryr mig dock jävligt mycket för att det är mina och andras skattepengar som din ungsjävel kommer att äta upp om du har en inkomst på 1000r.

ReplyQuote

Samuraj:

Jag bryr mig dock jävligt mycket för att det är mina och andras skattepengar som din ungsjävel kommer att äta upp om du har en inkomst på 1000r.

Vet du hur svenska välfärdsystemet fungerar?
Ditt argument var, enligt mitt tycke, rent av egoistiskt och tyder på okunnighet gällande svenska välfärdsystem. Vad händer när du blir gammal? Ska vi säga att vi inte vill betala för dig när du inte längre kan försörja dig genom jobb? Visst, pensionen baseras på tidigare inkomst men skatterna fördelas på olika sektorer. Unga som skaffar barn lever kanske på skattebetalarna men det vänder och då försörjer de andra i samhället.

ReplyQuote

Studenttjej:

Ditt argument var, enligt mitt tycke, rent av egoistiskt och tyder på okunnighet gällande svenska välfärdsystem.

Svenska välfärdsystem bygger på ren okunnighet. Varför ska jag betala för andras välfärd?

Studenttjej:

Unga som skaffar barn lever kanske på skattebetalarna men det vänder och då försörjer de andra i samhället.

Det är fortfarande bidrassnyltande puckon som samhället inte tjänar ett öre på.

ReplyQuote

min moster var 16 när hon födde första barnet , det du [wink]

ReplyQuote

Det finns ju både för- och nackdelar.
Fördelar är att kroppen är fyskiskt bättre och man har lättare vid graviditet och förlossning osv.
Anledningen till att man väljer att föda när man är så ung finns det ju många anledningar till. Den ena är kanske att man inte kan ta bort sitt barn, hur ska man kunna leva vidare med vetenskapen att man dödade sitt barn.
Å andra sidan, utan ut´bildning och fast lön blir det väldigt svårt att ta hand om ett barn.

ReplyQuote

Tråden låst på grund av inaktivitet

ReplyQuote