Notifications
Clear all

Utebliven mens

Vapnet
Topic starter

Kan läkaren se om jag fortfarande har mens eller ej? typ genom prover och så antar jag?

Är viktuppgång det enda sättet att få mensen tillbaka?

"Sekundär amenorré

Sekundär amenorré innebär att kvinnan menstruerat mer eller mindre regelbundet, där menstruationen sedan upphört i mer än sex månader.

Tillstånd e.dyl. som kan orsaka sekundär amenorré är bl.a.

* Anorexi eller kraftig bantning"

ReplyQuote
time
 time

Vapnet:

Ja. Utebliven mens är ett tecken på att du i princip misshandlar din kropp. Ät som man ska göra - jag vet att det är uttjatat med detta, men - följ tallriksmodellen. Prata med en dietist för att få hjälp med hur du ska lägga upp maten.

ReplyQuote
time
 time

SwedenLand:

Mens är ju som blod

Mens är blod.

ReplyQuote
Vapnet
Topic starter

Okej okej undrade bara om någon annan kunde se/märka det mer än jag själv (genom att inte beskåda det med egna ögon då dvs. [tard])

ReplyQuote
Hampie

Vapnet:

Kan läkaren se om jag fortfarande har mens eller ej? typ genom prover och så antar jag?

Om du inte får mens bör du prata med en läkare om det. Om det beror på att du väger för lite så betyder det att du ligger på en väldigt ohälsosam vikt. Be om en remiss till någo som kan hjälpa dig med eventuella ätstörningar och kräv att få någon form av samtals terapi.

Vapnet:

Mens kan försvinna spontant hos vissa ibland p.g.a. stress eller bara av slumpen. Man kan då tvinga tillbaka den m.h.a. p-piller eller annan hormonell medicin. Jag vet dock inte om så är fallet när mensen försvunnit p.g.a. malnutricion (fint namn för att man äter för lite och har näringsbrist). Om du har svårt att äta, men vill bli frisk och må bra finns det näringsdryck som du kanske kan få utskrivet av läkare. De är ingen ersättning för mat, men äter man väldigt lite, så kan de hjälpa en att hålla näringsvärdena under gränsen för näringsbrist.

Din läkare kan m.h.a. blodprov se om du har näringsbrist. Be om att få göra ett sådant.

ReplyQuote
Hampie

Vapnet:

Okej okej undrade bara om någon annan kunde se/märka det mer än jag själv (genom att inte beskåda det med egna ögon då dvs. )

Även om mens är jobbigt så är det något som alla kvinnor skall ha. Försvinner den är det inte bra, och ett tecken på att din kropp mår piss. Ingen vill dö i förtid, sabba immunförsvaret eller utsätta sig för föhöjda risker för i princip alla sjukdomar, eller hur? Att som 16-åring vara nära benskörhet eller få håravfall är inte kul, du vill inte uppleva det. Det kan vara väldigt svårt, men, att må bra är något som är värt att sträva efter.

ReplyQuote
time
 time

Vapnet:

Okej okej undrade bara om någon annan kunde se/märka det mer än jag själv

Jag tjatar om tallriksmodellen så fort någon pratar om utebliven mens i forumet för ätstörningar. [no-no]

ReplyQuote

Vapnet:

Vänta och se själv istället?

ReplyQuote

Efterbliven mens [no-no]

ReplyQuote