Jag vill utveckla en egen mp3-spelare. Jag behöver därför veta hur mp3-formatet är uppbyggt i detalj och hur jag tyder det, vart får jag tag på den informationen?
Hittar bara värdelös info
mp3 är väl ett stängt format?
Åtta:
mp3 är väl ett stängt format?
Hur gör man då?
Floppsen:
Hur gör man då?
Använder ett format som inte är stängt? Typ ogg.
Eller så är man vettig och använder ett bibliotek istället för att skriva ett helt eget.
enhimmelskdrog:
träffat några från mina trakter än eller, höhö
Vad är dina trakter?
Har typ träffa folk från hela världen =O Mest indier dock
Fan asså det finns inga indier med snygga bröst =(
Åtta:
Använder ett format som inte är stängt? Typ ogg.
Eller så är man vettig och använder ett bibliotek istället för att skriva ett helt eget.
Men jag vill jag vill jag vill
Floppsen:
Men jag vill jag vill jag vill
Du kan väll skriva något program som automatiskt konverterar .mp3 filer till .ogg filer när dem läggs in i din "mp3"-spelare, på så sätt hade du inte behövt bry dig om att mp3 är ett stängt format, om du ej kommer på ett sätt att göra det så kan du i värsta fall reverse-engine:era någon gratis mp3-to-ogg converter för att få en inblick i hur det är uppbyggt..
Floppsen:
Fan asså det finns inga indier med snygga bröst =(
Hur gör du för att de ska visa sina bröst för dig? Räcker det med en oskyldig uppsyn?
Varför? Finns redan flertalet bra mediaspelare. Tänk på latens också
stentuff:
Varför? Finns redan flertalet bra mediaspelare. Tänk på Asså jag ska inte göra en mediaspelar, jag vill kunna spela upp mp3or i C#. Jag vill kunna spela upp dem saktare än orginalet också
Floppsen:
jag vill kunna spela upp mp3or i C#. Jag vill kunna spela upp dem saktare än orginalet också
Förstår inte varför du måste spela just mp3, men om du nu absolut måste göra det så kan du använda LAME för att avkoda filerna och sedan spela upp ljuddatan med OpenAL.
Åtta:
Förstår inte varför du måste spela just mp3, men om du nu absolut måste göra det så kan du använda LAME för att avkoda filerna och sedan spela upp ljuddatan med OpenAL.
Det låter ganska lame men okej =) Tack
Varför använder du inte bara foobar, går att göra allting du behöver och lite till.
Floppsen:
Jag vill utveckla en egen mp3-spelare. Jag behöver därför veta hur mp3-formatet är uppbyggt i detalj och hur jag tyder det, vart får jag tag på den informationen?
Hittar bara värdelös info
För att kunna förstå mp3, jpg och liknande format måste du läsa en hel del mer matematik (än man vanligtvis gjort när man är 19). Det man får ut ur en mikrofon är en spänning som till frekvens återger spektrat i ljudet och i amplitud är ungefär proportionellt mot ljudstyrkan. För att definiera ljudstyrka, spektrum osv ordentligt krävs mer text. Wav-formatet har oftast två kanaler som vardera sparar signalens amplitud på en skala på vanligtvis 16 bitar och med en frekvens på 44100Hz. Detta är då tillräckligt för att teoretiskt kunna återge 20kHz (även om nästan inga högtalare kan spela i närheten av 20kHz och ingen människa kan höra det). MP3 delar istället in tiden i diskreta tidsintervall och väljer ut de viktigaste frekvenskomponenterna, klipper övertoner och ökar basen aningen. Frekvensanalysen görs med FFT. Principen är att spara spektrumet istället för rådatan (eftersom signalen i musik är väldigt redundant till sin natur, eller iallafall den del vi lyssnar på). För i tiden periodiska signaler är det mycket smartare att bara spara frekvenskomponenters amplituder.
Jag hoppas du nu förstår bättre än att bara skriva en encoder själv - det går, men det är för mycket jobb om du inte är bra på matte.
stentuff:
Varför använder du inte bara foobar, går att göra allting du behöver och lite till.
Ska kika på d