Hej igen! Jag har ett stort problem. Jag ör JÄTTE rädd för mörker och under min säng. De e svårt att förklara för jag är rädd för allt som kan finnas under sängen typ et fucking monster för man vet aldrig. Och mörkret har jag en aning om varför jag är rädd för min pappa stängde in mig i skrubben och skruvade ut glödlampan när jag var liten men hur kommer jag över de? Jag menar jag kan inte enns gå förbi sängen utan att typ hoppa till den. Och jag måste sova med minst en lampa på och lyssna på en ljudbok för att inte bli rädd. Vad ska jag göra??
växa upp?
ring bris
Bandit.:
växa upp?
Det där var väl ändå onödigt sagt? Om personen blivit utsatt för något som upplevts vara traumatiskt i barndomen är det inte särskilt konstigt att hon/ han betingar mörker och trånga utrymmen med minnet av när hennes/ hans pappa stängde in henne/ honom i den mörka skrubben. Lär ju ha varit en obehaglig känsla för ett litet barn, speciellt när det var personens förälder som stängde in henne/ honom.
Jag skulle råda dig att kanske prova terapi. Det finns ju terapimodeller som syftar på att avvänja sådana beteenden. Annars vet jag tyvärr inte. Fortsätt att sova med lampan tänd, eller ha en lampa utanför sovrummet tänd så att ett visst ljus ändå kommer in i rummet.
Se till så att rummet är säkert sedan släcker du lampan och lägger sig i sängen. Försök sova, och om det inte går och du försökt hela kvällen, tänd igen. Efter 3 dagar försöker du med samma sak igen. För att komma över en rädsla finns det bara en sak du kan göra; trotsa den!! Du måste vinna över rädslan. För lite mer av det du är rädd för tills du vant dig och insätt att det är okej att sova utan lampa. Du kan sluta när du inte längre är rädd. Men då kommer du inte ens märka att du inte har lampan tänd längre. PS. Det tar olika lång tid för alla, men desto längre samt oftare du trotsar din rädsla desto oftare kommer det ge resultat och du kommer göra framsteg så länge du börjar försöka, för då kan du sedan fortsätta och därefter kommer du nå till mål. DS Lycka till! ❤️