Birger:
nja. vi är en produkt av vår omgivning.
Jo men precis, därför så kan vi ju skapa vår egen omgiving. Vi kan filtera ut de vi inte vill lyssna på ect.
höna:
but sometimes reality cheat and sleeps with the heart
It's a bliss when that happens. How will you know?
Asha:
Så de saker som strider emot normerna är det vi egentligen vill göra?
inte nödvändigtvis, men ofta är det så. promiskuitet t.ex. när zizek pratar om datorspel så föreslår han bl.a. att när vi spelar våldsamma spel så går vi inte nödvändigtvis in i en karaktär utan det vi gör är att vi får en chans att uttrycka vårt "sanna"/förtryckta jag.
Asha:
Du har inte riktigt förklarat varför det jag sa inte är riktigt. Att vi ska skapa våra egna begär.
hur skapar vi egna begär?
Asha:
It's a bliss when that happens. How will you know?
ehm... you feel it. in the heart
Asha:
En lista bestående av vad?
det du behöver prioritera
Birger:
inte nödvändigtvis, men ofta är det så. promiskuitet t.ex. när zizek pratar om datorspel så föreslår han bl.a. att när vi spelar våldsamma spel så går vi inte nödvändigtvis in i en karaktär utan det vi gör är att vi får en chans att uttrycka vårt "sanna"/förtryckta jag.
Okej. Men vad säger detta om skillnaden på vad vi egentligen vill göra ect?
Asha:
Okej. Men vad säger detta om skillnaden på vad vi egentligen vill göra ect?
zizek ser det såklart via lacan och den poäng jag försöker få fram går definitivt via psykoanalys: det handlar om förhållandet mellan ego (det man tror att man vill göra) och id (ens begär)
Birger:
zizek ser det såklart via lacan och den poäng jag försöker få fram går definitivt via psykoanalys: det handlar om förhållandet mellan ego (det man tror att man vill göra) och id (ens begär)
Hur särskiljer du ego och id då ?
Asha:
Jag söker produktivitet, kreativitet och intimitet. Men som det är nu så är jag mest förvirrad så jag kan inte oreflekterad komma på alternativ för att vara detta.
Gör någon på smällen så får du allt i ett