Hallao, är vid slutet på renoveringen utav min Puch Dakota från tidigt 70-tal.
Kör nu med öppet luftfilter till den men när jag har igång mopeden och gasar dör motorn.
Antagligen får den för mycket luft genom det öppna filtret, men är det nått jag kan ändra i förgasaren som motverkar detta ? Har ändrat trotteln lite men det har inte gjort nån skillnad. Kan inte sätta dit original filtret för det får inte plats av nån konstig anledning, så måste köra öppet.
Tackar på förhand
Varsågod.
Rawrtarded:
Varsågod.
Klipsk
är ju inte direkt särskilt insatt, men jag trodde de fungerade så att man faktiskt aldrig behövde fixa nåt med lufttillförseln, att den anpassade den automatiskt eller vad man ska säga?
De kan inte vara så att du har ett för stort munstycke eller nåt bara?
hm låter skumt. låter ju som att det är förgasaren som det är nåt vajsing med iaf. Kul med en dakota, det är häftiga moppar själv gillar jag gamla Crescent bättre dock
förresten, kolla i det här forumet om det är ngn som vet. Där hänger en massa gamla mopperävar typ
Den får på tok för mycket luft, se till att gå upp i storlek på munstycket. Annars kommer du att få renovera igen, vilket du nog gärna vill undvika.
Omn du talar om vad du har för förgasare, kan jag hjälpa dig att hitta munstycken.
/ Mvh Thundercracker
Thundercracker:
Omn du talar om vad du har för förgasare, kan jag hjälpa dig att hitta munstycken.
Mopeden är helt original, ny cylinder + kolv m.m. Bara luftfiltret som är modifierat nu.
Det är en Bing förgasare, vet inte storleken men den är original.
Hell_man:
själv gillar jag gamla Crescent bättre dock
Ja dom är det inga fel på heller
Hell_man:
förresten, kolla i det här forumet om det är ngn som vet. Där hänger en massa gamla mopperävar typ
Ok, tack. Kollar upp länken lite senare idag.
Cepan91:
Mopeden är helt original, ny cylinder + kolv m.m. Bara luftfiltret som är modifierat nu.
Det är en Bing förgasare, vet inte storleken men den är original
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=3
kolla där, det ska nog l ösa dina problem.
Kom på en grej. Den nya cylindern har pluggen kvar vid insuget, men förgasaren har ingen plugg, så insugshålet på förgasaren är större än på cylindern.
Kan det ha nått med det hela att göra ?
För jag kan gasa ungefär halvvägs, sen om jag gasar fullt ut så dör motorn, tänkte ifall den får för mycket bensin när jag gasar fullt så det blir över fullt i förgasaren för att den inte kan släppa förbi tillräckligt genom cylindern ? Om ni fattar ?
Har fått den att gå någorlunda nu, men den rusar väldigt lätt och tomgången är inte den vackraste, har även införskaffat helt ny original förgasare nu, men har inte fått den att gå så där jätte bra än. Kan den dra tjuvluft eftersom den rusar i varv ? Tänkte ifall packboxarna kanske är slitna men då måste jag plocka isär motorn igen :/
fanns det inte ställbart munstycke te bing förknasare? isf är det ju dte bästa,då kan du få dne optimala blandningen.
men dne rusar iväg säger du? då får den för lite bensin! när du gasar till full gas sedan släpper så ska den dierekt gå ner på tomgång,om dne vandrar ner på tomgång så ska den ha mer bensin,annars torr nyper han för dig
pörr40: Ställbart munstycke har jag testat med.
I ett visst läge fungerar tomgången bra, men mopeden orkar istället ingenting, kan knappt ta mig fram på 1an, + att den dör när jag drar full gas.
I ett annat läge (när jag öppnar för mer bensin) så orkar den mer och den fungerar bra när man väl åker med den, men tomgången blir inte vacker, och den rusar iväg i varv. När jag växlar, drar in kopplingen rusar den oxå iväg vilket leder till en ojämn växling.
Folk tror på packboxarna, att den drar tjyvluft. Kan det vara en lösning ?
pörr40:
när du gasar till full gas sedan släpper så ska den dierekt gå ner på tomgång,om dne vandrar ner på tomgång så ska den ha mer bensin,annars torr nyper han för dig
Släpper jag gasen så går han inte ner på tomgång direkt, och då får den alltså för lite bensin ? Om jag då ställer in munstycket så den får mer blir ju tomgången för hög, och tomgångsskruven går inte sänka mer.