En sak som jag känner att jag saknar ganska mycket i moderna TV- och datorspel nuförtiden är minnesvärd musik, det som man ibland kallar för "catchy".
Det kanske bara är jag som har missat någonting, men är det inte ganska vanligt att moderna spel mest fokuserar på "stämningsfull bakgrundsmusik" som egentligen inte har någon minnesvärd grundmelodi?
Det här var någonting som man tog på väldigt stort allvar framför allt på 80- och 90-talet, och om man hittade ett bra spel från den tiden så brukade soundtracket nästan alltid vara av toppklass, med riktiga verser och refränger osv.
Här har ni några exempel på vad jag menar:
1. [url=
In Time - "Alleycat Blues"[/url]
2. [url=
- "Big Blue"[/url]
2. [url=
O'Hare - "Green Planet"[/url]
4. [url=
Fantasy 6 - "Terra's Theme"[/url]
5. [url=
3: The Third Lightning - "Outer Space"[/url]
(Notera att jag har varit väldigt noga med att inkludera flera olika genrer.)
Vad hände med den här typen av musik, egentligen?
Varför är det så ovanligt att moderna spel har musik som verkligen talar till en och som fastnar i huvudet?
Som sagt, jag kanske bara har missat en massa titlar, men jag känner verkligen att det är väldigt svårt att hitta nyare spel med den här typen av soundtrack.