Notifications
Clear all

Vad hände med "medryckande" musik i TV- och datorspel?


Topic starter

En sak som jag känner att jag saknar ganska mycket i moderna TV- och datorspel nuförtiden är minnesvärd musik, det som man ibland kallar för "catchy".
Det kanske bara är jag som har missat någonting, men är det inte ganska vanligt att moderna spel mest fokuserar på "stämningsfull bakgrundsmusik" som egentligen inte har någon minnesvärd grundmelodi?
Det här var någonting som man tog på väldigt stort allvar framför allt på 80- och 90-talet, och om man hittade ett bra spel från den tiden så brukade soundtracket nästan alltid vara av toppklass, med riktiga verser och refränger osv.
Här har ni några exempel på vad jag menar:

1. Turtles In Time - "Alleycat Blues"
2. F-Zero - "Big Blue"
3. Bucky O'Hare - "Green Planet"
4. Final Fantasy 6 - "Terra's Theme"
5. R-Type 3: The Third Lightning - "Outer Space"

(Notera att jag har varit väldigt noga med att inkludera flera olika genrer, och dessutom flera olika typer av musik.)
Vad hände med den här typen av musik, egentligen?
Varför är det så ovanligt att moderna spel har musik som verkligen talar till en och som fastnar i huvudet?
Som sagt, jag kanske bara har missat en massa titlar, men jag känner verkligen att det är väldigt svårt att hitta nyare spel med den här typen av soundtrack.


   
Quote
Ämnesetiketter
Topic starter

jag tycker personligen att det finns mycket spelmusik som är så pass bra att den ger en gåshud. Majoriteten kan jag väl dock erkänna är instrumentella men några även med sång

här är några jag tycker är bra 🙂 kan dock vara så att de är mer atmosfäriska än svängiga

Pyre - in the flame

Bastion - the pantheon

Transistor - We all become

The flame in the flood - Landsick

the flame in the flood - the flame in the flood

samt två låtar som är instrumentella 😛

oneShot - on little cat feet

Pyre - Knights of the sea

kunde gjort listan längre men det skulle kanske varit lite för mycket XD

fast kan vara så att musikstilen/kvalitén ändrat sig specifikt inom visa genres av någon outgrundlig anledning. sen kanske det är så att många är mer intresserad av super realistisk grafik än musiken som också är en viktig del i känslan och därför spelföretag väljer att prioritera det ena framför det andra.


   
ReplyQuote
Topic starter

De där låtarna som du gav som exempel lät ju riktigt bra. Glad
Jag antar att det bara är jag som inte är tillräckligt insatt i nyare spel. Rullar ögonenGalen


   
ReplyQuote
Topic starter

Just spelen Pyre, Bastion och Transistor är gjorda av samma bolag [Supergigant] och lite små kända för att göra bra spelmusik enligt många ^^
tror det beror helt på vilken typ av spel man gillar att spela 🙂
har dock märkt att spel inom indiespel genren prioriterar musiken relativt högt


   
ReplyQuote

Väldigt få spel idag har minnesvärda soundtracks, men backar man 10-15 år så var det betydligt mer vanligt med unik och minnesvärd musik. 

Titta bara på spel som Castlevania (1-3 och även Aria of Sorrow). Tycker de är riktigt bra soundtracks, men spel som Metal Gear Solid 2 och Silent Hill 1-4 hade också väldigt bra soundtracks:

Några av mina favoriter:

Aria of Sorrow - "Castle Corridor"

Castlevania 2 - Bloody Tears, nog det bästa Castlevania-soundtracket jag hört.

Castlevania (1) - Vampire Killer, en klassiker

Metal Gear Solid 2 - Intro/Theme, helt klart mitt favoritintro till något spel överhuvudtaget

Silent Hill 2 - Theme of Laura / Intro Theme

Silent Hill 2 - Promise

Silent Hill 4 - Waiting for you, inte med i själva spelet men kom med på limited ed. ost-skivan.


   
ReplyQuote