ennie:
tänk att fasta i en månad
det vill jag göra
har redan klarat en halv dag
blir du inte yr? är sämst på att fasta. kanske för att jag vant mig vid att äta rätt ofta och små portioner, men det är ju så man ska göra tydlig1
isola: blir du inte yr? är sämst på att fasta. kanske för att jag vant mig vid att äta rätt ofta och små portioner, men det är ju så man ska göra tydlig1
jo lite
isola: äta rätt ofta och små portioner, men det är ju så man ska göra tydlig1
Finns inget "ska".
Blåbärssoppa
Jos
En påse popcorn
...
Comrade Walter:
Finns inget "ska".
Det beror på vem man frågar. Det är bättre att äta lite och ofta än att äta väldigt sällan och mycket.
isola:
Det beror på vem man frågar. Det är bättre att äta lite och ofta än att äta väldigt sällan och mycket.
Ja, det beror på vem man frågar, alltså finns det inget absolut och "rätt" sätt att lägga upp sin kost på.
Jag mår bättre av att äta enligt periodisk fasta, 16/8-modellen eller till exempel 20/4, medan någon annan kanske mår bättre av att äta var tredje timme, 6-9 mål om dagen. Därmed inte sagt att någon av dem är bättre än den andra, i vissa hänseenden är vissa kostupplägg att föredra framför andra - men att lägga fram det så som du gjorde med att "det är så här man ska äta är bara okunnigt.
När det kommer till till exempel nedbrytning av muskler så är det rätt populärt att påpeka om man inte äter efter ett visst antal timmar(vanligtvis tre) så börjar musklerna brytas ned osv - vilket är en myt då det utsöndras aminosyror flera timmar, vanligtvis upp emot 12 timmar efter att man slängt i sig en bit kött, eller så. Räkna där till annan föda som bearbetas så ökar tiden till upp emot 24 timmar innan de ämnen som är vitala går ut i blodet.
Något annat som är rätt vanligt är det där med: fasta == svält; nämligen att likställa fasta med svält, vilket är uppåt väggarna fel. Talar man om svält så handlar det om upp emot 60 timmar utan mat då ämnesomsättning påverkas i den grad. Forskning har bland annat visat att kortare fasta(till exempel periodisk fasta; 16/8 eller liknande modell) ökar ämnesomsättningen.
Dock får man testa sig fram och se vad som fungerar för en själv. Men att man måste eller ska äta var tredje timme på grund av det ena och andra är inget annat än tjurskit.
Jag mådde tex mycket bättre när jag åt enligt 20/4 - Warrior Diet. Ingen riktig periodisk fasta men ändå. Man äter lättare proteinkällor under dagen och senare mot kvällen har man ett ätfönster på fyra timmar där man får i sig i princip hela dagsbehovet. Fick bättre resultat och kände mig allmänt bättre än när jag åt var tredje timme.
tl;dr flåt men sålänge du mår bra så är allt bra
har ätit lunch och frukost idag i form av lite paj, en banan och en macka
måste finna mer föda känns det som
Äter inte alls mycket, ätit en korv i bröd och lite nötter nu på kvällen hehe
ris med kyckling med kokosmjölk, vattenkastanjer å minimajs
ris med 6st fiskpinnar 1st tomat lite rödlök
missade frukost
Ett riskorn...som alla fjorrar gör. Nee jag äter fett mkt jag äter 700 skålar chips, 500 livvakter och 7 tigrar...jag vet, galet! Eh...min humor suger. Jag äter som en vanlig människa, 1200 kcal ...ibland...jag äter 500 kcal varje dag, jag äter mkt sallad och frukt...så det är vad jag har ätit idag. Frukt å sallad :3
massa kaffe och två äpplen än så länge.
Fil, musli, bröd, kaffe
Två linsbiffar, 1/2 majskolv, en tomat, bröd,
1/2 grapefrukt, ett digestivekex, kaffe
En och en halv bit ugnspannkaka, blåbär, morot
Tårtbit och kaffe
Bröd, tomatskivor, te
Frukost: fem ägg, paprika, kvarg och keso.
Lunch: Spenatpaj, gröna bönor och kvarg.
Middag: Biffar, gröna bönor och kvarg.
En hel del vatten, en hel del kaffe och två glas Coca Cola Zero. Två dammsugare.
frukost: havregrynsgröt med mjölk o lingonsylt (no shit), kaffe
middag: grillad kyckling med stekt aubergine och lättzatziki
kvällsmål: naturell yoghurt med skivad banan och lite müsli
övrigt: 1 citron te
körsbärstomater, en bit gurka, två bananer, fisk