Aviseringar
Rensa alla

Vad samlar ni på?


Ämnesstartare

mynona:

Åh[love] Tack

Mer tidningar men mindre användarvänligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

samlar kilon. uppe i en hel del nu [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

annan sida på nätet med elektroniserade historiska tidningar?

är inte inskannade original men "then swänska argus" är väl alltid trevlig:
http://litteraturbanken.se/#!forfattare/DalinOvon/titlar


   
SvaraCitera
mynona

Birgrrr:

är inte inskannade original men "then swänska argus" är väl alltid trevlig:

Oh. Tack Birgrrr. Du är så hjälpsam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finner det kul att besöka olika arkiv som har gamla tidningar från förr och läsa om olika händelser vid den tid och hur tex svensk media rapporterade kring det hela. Till exempel mordet på Alexander II år 1881 - det var rätt intressant läsning.

På tal om historiska tidningar osv.


   
SvaraCitera
mynona

passaro:

Finner det kul att besöka olika arkiv som har gamla tidningar från förr och läsa om olika händelser vid den tid och hur tex svensk media rapporterade kring det hela.

Ja, sådant som samtida intervjuer av historiska personer på 1800-talet, en intervju om den första kvinnan i Stockholms stadsförvaltning 1911 och reportage om Nazityskland. Jag läste en gång - visserligen i nyöversättning - en fascistisk propagandaartikel om en husmors plikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Jag läste en gång - visserligen i nyöversättning - en fascistisk propagandaartikel om en husmors plikter.

Haha, låter nice. Var den intressant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

På tal om historiska tidningar osv.

Mm eller att läsa i Nordisk Familjebok om hur Adolf Hitler är en Tysk politiker av ringa betydelse som det inte finns någon anledning att bry sig i.


   
SvaraCitera
mynona

passaro:

Haha, låter nice. Var den intressant?

Ohja. Vilken märklig stämning. Den handlade om en nygift hustru, vars nya stora mål och intresse, som tog hennes dag och funderingar i anspråk, var att förbereda sin makes middag inför hans hemkomst. Tankarna på detta upptog hela hennes dag.

Sammanfattning ur minnet:

"Hennes yrke, som fram till hennes giftermål hade tyckts henne så viktigt, var nu fjärran från hennes tankar och intresserade henne inte mer. Det viktiga i hennes liv var hennes verkliga uppgift, hennes verkliga mål; att tillaga sin make en god middag då han återvände från sitt arbete. Men hur skulle hon göra honom nöjd? Hennes mor hade nu lämnat henne ensam i hennes nya hem för att tillaga mat åt sin egen make inför hans hemkomst, och Den Unga Hustrun var nu matmor i sitt eget Hem; hennes mor kunde inte längre råda henne. Då hon av okvinnlig och meningslös fåfänga tidigare hade ägnat sig åt yrkesliv, var hon oförberedd på sitt verkliga kall. Så hon ångrade det! Men, mina damer: hav tröst! PARTIET erbjuder unga hustrur HUSMODERSKOLA för att förbereda och bilda dem för kvinnans sanna uppgift! Anmäl eder idag!"[y]

Frånvaron av den flerdimensionella vinkeln gav en känsla av att man befann sig i en annan värld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Ohja. Vilken märklig stämning. Den handlade om en nygift hustru, vars nya stora mål och intresse, som tog hennes dag och funderingar i anspråk, var att förbereda sin makes middag inför hans hemkomst. Tankarna på detta upptog hela hennes dag. Sammanfattning ur minnet: "Hennes yrke, som fram till hennes giftermål hade tyckts henne så viktigt, var nu fjärran från hennes tankar och intresserade henne inte mer. Det viktiga i hennes liv var hennes verkliga uppgift, hennes verkliga mål; att tillaga sin make en god middag då han återvände från sitt arbete. Men hur skulle hon göra honom nöjd? Hennes mor hade nu lämnat henne ensam i hennes nya hem för att tillaga mat åt inför sin egen makes hemkomst, och Den Unga Hustrun var nu matmor i sitt eget Hem; hennes mor kunde inte längre råda henne. Då hon av okvinnlig och meningslös fåfänga tidigare hade ägnat sig åt yrkesliv, var hon oförberedd på sitt verkliga kall. Så hon ångrade det! Men, mina damer: hav tröst! PARTIET erbjuder unga hustrur HUSMODERSKOLA för att förbereda och bilda dem för kvinnans sanna uppgift! Anmäl eder idag!"Frånvaron av den flerdimensionella vinkeln gav en känsla av att man befann sig i en annan värld

Haha, oh, så bra.

dazed:

Mm eller att läsa i Nordisk Familjebok om hur Adolf Hitler är en Tysk politiker av ringa betydelse som det inte finns någon anledning att bry sig i.

[love]


   
SvaraCitera

Samlar och samlar. Har inget ordentligt samlande just nu, på grund av boende och ekonomi, men har en del samlade ting. Är förövrigt mer intresserad av samlande än själva samlandet.

Som den besserwisser och antikvarie jag är får jag tvångstankar att fråga om ni som samlar på äldre föremål vet hur ni skall bevara dem? T.ex. böcker då, papper är knappast ett enkelt material.

Historien:

dom var säkert värda en förmögenhet på den tiden då det begav sig.

En förmögenhet är att överdriva men hockeykort är värda en del. Jag måste erkänna att jag har dålig koll på vad hockeykort var värda förr men idag kan man få en rätt så ordentlig peng för dem beroende på vilka kort det är. Finns rätt så många samlare. Signatur kan påverka positivt, negativt eller knappt alls beroende på samlarens egna preferenser.


   
SvaraCitera

Filmer & TV-Spel är min största samling (Y)

förr var de allt möjligt så som Kapsyler, Nyckelringar, Suddigummi osv men pallar inte längre HAHA (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allt som har med Dylan å göra
Bukowski böcker
Woody Allen filmer
Lyrik/poesi böcker.
Strindberg böcker
Bill Hicks standup dvder/cder
Scorsese filmer
Tarantino filmer
Western filmer
Kult/Exploitation/B-Filmer
Klassisk Musik
Biografier
Jazz plattor
Fakta böcker


   
SvaraCitera
Paseo

Maxwinner:

Klassisk Musik

Maxwinner:

Lyrik/poesi böcker.

Detta gillar jag också, och samlar med!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

När jag var liten samlade jag på klistermärken. Hade tre st feta album fulla med klistermärken föreställande typ blommor, fjärilar, pokémons, Spice Girls, osvosv. Ibland brukade jag ta med dem till skolan och byta klistermärken med mina vänner.

En dag försvann mina album. Helt spårlöst. Jag minns att jag letade varje natt i en vecka, tvingade min mamma leta med mig också. Vi tömde alla lådor och hyllor men de var borta. Hittade dem aldrig. Misstänker att någon snodde dem, eller att min mor eventuellt slängde dem för klistermärkessamlingen började ta över mitt liv. [sad]

Numera har jag påbörjat en vinsamling och samlar även på bokmärken. Varje gång jag köper en bok (förutom typ kurslitteratur) så köper jag även med ett bokmärke. Har nu ca 80 st, började förra året.

Har ni samlat på någonting och i sådana fall vad? Samlar ni på något idag?

OKEJ FICK JUST VETA ATT DET SKAPADES EN LIKADAN TRÅD AV PASEO TYP NYSS SÅ BER OM URSÄKT FÖR DUBBEL...TRÅDANDE. öh.


   
SvaraCitera