Återuppta kontakten med tidigare vänner, arbetskamrater och klasskompisar.
Ett annat enkelt förslag är att bli delaktig i någon idrottsklubb eller deltaga i några kurser, där träffar du nya människor regelbundet, sannolikheten att misslyckas är minimal. Så länge du visar ett engagemang och att dem är viktiga för dig.
Du får vänner när du vågar visa att de är viktiga för dig. Det gör du genom att prioritera dem, lägga tid på dem, lyssna på dem, stötta dem, hjälpa dem och hålla aktiv kontakt med dem. Du måste visa dem att de är viktiga för dig. Då kommer du bli viktig för dem.
antingen gör du det enda rätta eller så prata du med en psykolog och hoppas du kommer på bättre tankar.
Bin there
Jolleen:
Vad ska dem göra? de är inte direkt de hjälper mig att få mer vänner/ få en tjej? De kommer bara prata med mig så mår jag bra någon månad sen är jag tillbaka i träsket igen.
men lol det finns ju en anledning till att du varken har vänner eller tjej och den anledningen är antagligen din dåliga självkänsla och skygga personlighet...bygg upp dig själv/hitta dig själv o må bättre så blir det enklare o leva o få vänner
o det kan nog bup hjälpa dig med
Om du inte känner att du vill gå till BUP är det okej, men du behöver någon att prata med, någon som kan ge dig ett stöd. Nej, en samtalskontakt kommer inte hjälpa dig att hitta en flickvän, men han eller hon kan ge dig verktygen som krävs för en sådan uppgift. Tror du folk får partners på rullande band? När det kommer till raggningsstadiet är det självförtroende som är nyckeln. Att prata med en professionell om dina problem och dina känslor kan ge dig möjligheten att bearbeta dem ordentligt.
Vad gäller "retard"-grejen, att du har en del att ta om i skolan, det gör ingenting. Man kan alltid plugga senare i livet, nuförtiden kan man alltid skola/omskola sig, det behöver inte vara en så stor press. Alla kan inte alltid ta det i samma takt, ibland måste man hitta sin egen väg att nå fram till särskilda mål.