Aviseringar
Rensa alla

Vad ska vi göra åt svenska skolan?


Ett annat inlägg om skolan.


   
SvaraCitera

Fler lärare, mindre klasser och fler resurser övht.


   
SvaraCitera

Mindre invandrare

Tennsoldat:
Kraftig försämring i PISA

Svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att försämras. Sverige har den sämsta resultatutvecklingen av alla OECD-länder. De svenska eleverna presterar numera under OECD-genomsnittet inom alla tre kunskapsområden i den internationella kunskapsundersökningen PISA 2012.

– Läget är allvarligt när det gäller kunskapsutvecklingen i skolan, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Försämring på alla tre områden

Inget av de andra 33 OECD-länderna i PISA 2012 har en lika stor resultatförsämring som Sverige. Från att ha presterat över OECD-genomsnittet i PISA 2000 ligger resultaten nu långt under genomsnittet på alla tre områden.

  • Matematik – De svenska resultaten har sjunkit från 494 poäng i PISA 2009 till 478 poäng i PISA 2012. Genomsnittet för OECD-länderna är 494 poäng. Alla andra nordiska länder når bättre resultat än Sverige.
  • Läsförståelse – Resultaten har sjunkit från 497 poäng i PISA 2009 till 483 poäng i PISA 2012. Genomsnittet för OECD-länderna är 496 poäng. Tre OECD-länder -Slovakien, Chile och Mexiko - har sämre resultat. 
  • Naturvetenskap – Resultaten har sjunkit från 495 poäng i PISA 2009 till 485 poäng i PISA 2012. Genomsnittet för OECD-länderna är 501 poäng. Sex OECD-länder presterar sämre än Sverige.

Stora skillnader mellan pojkar och flickor

Flickor presterar överlag bättre än pojkar. Störst är skillnaden i läsförståelse där flickorna presterar 51 poäng bättre än pojkarna. De svenska pojkarna når inte upp till OECD-genomsnittet för pojkar på något område. Flickorna når inte heller upp till OECD-genomsnittet för flickor på något område.

Försämring störst bland lågpresterande

I läsförståelse är det framför allt de lågpresterande eleverna som tappar. Den grupp som presterar svagast ligger idag 35 poäng under OECD-genomsnittet för motsvarande grupp. I PISA 2000 presterade motsvarande elevgrupp 20 poäng över OECD-genomsnittet. Ungefär samma bild syns i naturvetenskap. I matematik tappar alla elever nästan lika mycket. Skolverket bedömer att problemet med bristande likvärdighet i den svenska skolan kvarstår.

– Lärarna måste få resurser, förutsättningar och ansvar att höja kvalitén i undervisningen. Både nationellt och lokalt behöver mer göras för att förbättra likvärdigheten. Nu behöver skolorna långsiktiga förutsättningar för att förbättra kunskapsresultaten, säger Anna Ekström.

http://www.skolverket.se/press/pressmeddelanden/2013/kraftig-forsamring-i-pisa-1.211208

Ja hörni. Sverige ligger nu nästan i botten vad gäller utbildningar. Vad har ni för tankar och funderingar kring detta? Vad tror ni det beror på? Vad kan man sätta in för åtgärder?


   
SvaraCitera

Vi skulle ju kunna börja med en evidensbaserad skolpolitik samt göra lärarutbildningen bättre. Det finns numera väldigt mycket forskning kring barns lärande men tyvärr ser vi inte att forskningsresultaten appliceras på varken lärarutbildningarna eller i skolorna.

Tycker inte alls om det nuvarande friskolesystemet (pga är tokvänsteranarkist osv) men tror faktiskt inte det är det största problemet då även kommunala skolor är dinosaurier i sin syn på kunskap och bildning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.dn.se/debatt/katastrofal-brist-pa-larare-i-no-amnen-och-matematik/

I debattartikeln ovan beskriver författarna hur det om några år kan nå punkten då NO-ämnen i den svenska skolan utrotas. Kan Sverige då fortfarande kallas för kunskapsnation?


   
SvaraCitera

Nu måste jag lägga mig i, vet ni varför sverige scoorade så lågt i Pisa? Jo därför att sverige är ett snällt schyst land som låter nödställda flyktingar invandra.

N

Lagen säger att alla barn har skyldighet och rättighet till grundskolaBarnen går till grundskolan och kan inte behärska det svenska språket. 
Vad händer? Jo, de kan ju inte ta del i undervisningen för hur ska de kunna förstå uppgifterna?
Och sverige är ärliga i undersökningar till skillnad till andra länder som "räknar bort" de dåliga resultaten. 


   
SvaraCitera

Jag själv som är femton kan säga att mycket utav det är pga det nya betygs systemet, mer press och lärare som inte kan lära ut. Enligt mig ska en lärare kunna "leka" fram kunskaper eller åtminstone kunna förklara på många olika sätt tills eleven förstår, vilket många lärare inte kan. 


   
SvaraCitera