Aviseringar
Rensa alla

Väsby Gymnasium


Ämnesstartare

Ärligt talat, det här börjar gå mig på nerverna. Är det verkligen meningen att um skall sälja sina användares email-adresser för att kunna skicka reklam till dessa?

Jag tycker att det är fruktansvärt ärligt talat, ok om hemsidan numer ser hemsk ut, det är en sak. Men att skolor ska börja sända ut reklam till alla registrerade adresser på sajten är ju vidrigt. Vad handlar det här om?

Ska den här hemsidan helt och hållet sälja sig själv och sina användare för pengar vet jag inte om jag vill vara med längre.

Vad tycker ni andra?


   
Citera
Ämnesstartare

Att det sändes ut email var väldigt lågt. Väldigt väldigt lågt. Reklamen i sig är däremot inte något att bry sig om, hoppas bara att de betalar bra nog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Att det sändes ut email var väldigt lågt. Väldigt väldigt lågt. Reklamen i sig är däremot inte något att bry sig om, hoppas bara att de betalar bra nog.

Jag tycker det är lite obehagligt att användarnas personuppgifter säljs för pengar. Det är vidrigt, minst sagt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är mot UMs egna regler, och jag är uppriktigt sagt rätt förbannad.

"Vad gör ni med mina personuppgifter?

Dina personuppgifter sparas i vår databas. Där ligger de väl skyddade så att ingen kommer åt dem. Vi kommer inte att använda dina personuppgifter i kommersiellt syfte; t.ex. för att skicka dig reklam osv. Om vi däremot anser att du begått en olaglig handling av allvarligare slag kommer vi att skicka dina personuppgifter till polismyndigheten."

​Email ses som personuppgift enligt tullverket iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det verkar som att det är ett nyhetsbrev, ett sådant som man kan välja att inte få genom att klicka ur det på sina inställningar.

Står åtminstone "from Ungdomar.se <info@ungdomar.se>" som avsändare.


   
SvaraCitera
Hampie

nellnellnell:

Jag tycker det verkar som att det är ett nyhetsbrev, ett sådant som man kan välja att inte få genom att klicka ur det på sina inställningar.

Det har tydligen inte fungerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller helt med, reklam på sidan kan man dras med. Men ge fan i att skicka email till mig som jag inte har bett om ;/ Och som Stringburka sade verkar ju detta dessutom bryta mot UMs egna regler, är inte detta lite fucked up?

Erik Nahlén:

Du är väl reklamansvarig right?

nellnellnell:

nyhetsbrev

Ett rent reklamutskick kan väl ändå inte räknas som nyhetsbrev? Snarare reklamutskick, stod inte ett jota om något relaterat till Ungdomar.se i det mailet.


   
SvaraCitera
Hampie

Buddah:

Håller helt med, reklam på sidan kan man dras med.

Det finns rekalm, och sedan finns det reklam...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att sälja ut sina ovetande användare som horor på internet är helt enkelt inte ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Ett rent reklamutskick kan väl ändå inte räknas som nyhetsbrev? Snarare reklamutskick, stod inte ett jota om något relaterat till Ungdomar.se i det mailet.

Jag bara tänkte eftersom att jag fick ett annat mail från UM samtidigt som hette "Årets julklappar 2009" och att det stod UM som avsändare.

Edit: Tar tillbaka mitt inlägg då jag såg i en annan tråd att Åtta hade fått mailet trots att han kryssat ur att han vill ha nyhetsbrev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

sedan finns det reklam

Kan hålla med om att den gigantiska adden UM för tillfället har som bakgrund är otroligt äcklig. Men den bryter åtminstone inte mot några regler, förutom möjligen estetiska sådana ;d


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gawd, och inte ens adblock tar bort grejen att om man klickar på bakgrunden (som nu är helt grå) hamnar man på deras hemsida.


   
SvaraCitera
Åtta

Stringburka:

Gawd, och inte ens adblock tar bort grejen att om man klickar på bakgrunden (som nu är helt grå) hamnar man på deras hemsida.

Är en hjälte av episka proportioner [wink]

Håller med föregående talare om allt. Saker såsom annonser, irriterande javascript-länkar, fula bakgrunder och dylikt kan jag väl ta bort manuellt om jag nu vill. Men att få spammail trots att det i användaravtalet står att ni inte kommer att sälja våra personuppgifter är fan inte okej.


   
SvaraCitera

Håller med ovanstående. Det här känns inte okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Är en hjälte av episka proportioner [wink]

[love]
hittade: dig


   
SvaraCitera