http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=248807
Med anledning av tråden ovan skapar jag denna. Naturligtvis kan vi inte veta om personen talar sanning eller inte men jag tycker verkligen att både moderatorer och admins bör ta det här på största allvar.
Jag föreslår att en admin kollar IP och vilka andra konton trådskaparen har för att utesluta att det rör sig om någon känd skojare.
Om det är ett troll så hör inte en sådan tråd hemma på UM.
Om det är sant så hör inte våldtäktsmannen hemma på UM.
Over and out.
Jag har låst den angivartråd jag stött på "skicka pm med vem det är så får du 100:-"-.. Men annars vetefan vad man kan göra..
Håller med uppenbar. Frågan är om man inte kan få moderatorer och/eller admin att skriva på något slags tysthetslöfte, så att folk vågar rapportera folk som går för långt. Det är ju lika viktigt att förebygga fler händelser som att det löser sig för tjejen i fråga.
Har spärrat av en del konto som trakasserat förr, men det är bara för att jag är vän med en väldigt söt tjej som rapporterar till mig här på UM.
Agree. Även om det hände utanför forumet så vill vi väl knappast ha våldtäktsmän här, som kanske lurar fler tjejer. Skrämmande att han pratade om att dyka upp på en UM-träff, om han nu inte redan gjort det...
Känns som att vi borde kunna göra någonting i alla fall.
det känns ju väldigt hemsk och tråkigt om det är sant. Men nätet kryllar av skumma typer tyvärr och vi är nog inte förskonade från det här heller.
Vi har meddelat nätvandrarna om vad som har hänt, de har mer erfarenhet av såna här situationer. Vi själva kan ju absolut inte göra något drastiskt och börja blanda in polisen eller liknande.
Det här var inte roligt nånstans
Jag har rotat i detta och har kommit fram till att detta förmodligen är bluff. Hon har loggat in från samma IP-nummer som Ganons konton Jolly Good Fellow och The Road Behind (som nu är bannat) och registrerade dessutom sitt konto via ett tor-nätverk.
Men, vi kan dock aldrig vara helt säkra. Dock ser det hela ganska misstänksamt ut.
Det läskiga vore ju om trådskaparen är fake och sedan efter många om och men säger att det är en person som inte gjort något - det är ju nästan ett skräckscenario alltså.
Alexander Danling:
Men, vi kan dock aldrig vara helt säkra. Dock ser det hela ganska misstänksamt ut.
Så risken är att den bara är fejk och kanske tillochmed tvärtom dvs någon som är ute efter flickor oc omtanke?
Wickz:
Så risken är att den bara är fejk och kanske tillochmed tvärtom dvs någon som är ute efter flickor oc omtanke?
Ja, båda möjligheterna finns. Tyvärr är det skitsvårt att avgöra sanningshalten av sånt här. Men innan vi vet hur det verkligen ligger till behandlar vi ämnet som om det vore sant.
Jag tycker sånt ska tas bort även om det skulle vara sanning... är det lögn är det rent spamm och skulle det vara sant är det en polissak och har inte med UM att göra.
Dessa typer av trådar leder bara till massa nya spammtrådar där vissa blir utsatta.
Det är en sak att skapa en tråd som baseras på en fråga eller sök av stöd ifall man råkat ut för något än om man som i denna bara skriver ihop en historia utan någon ytterliggare fråga eller utveckling av tråden.
Mawns:
Frågan är om man inte kan få moderatorer och/eller admin att skriva på något slags tysthetslöfte
tysthetslöfte tycker jag att vi borde ha, eller iaf de moderatorer som vill. Då vet folk åtminstonde att det finns några de kan lita på bland oss moderatorer.
mycket bra försag mawns.
Issen:
Jag tycker sånt ska tas bort även om det skulle vara sanning... är det lögn är det rent spamm och skulle det vara sant är det en polissak och har inte med UM att göra.
Det viktiga här är ju att skydda de som blir utpekade som misstänka osv. Att peka ut någon utan grunder är emot UM's regler. Däremot så känns de lite magstarkt att ta bort trådar som må vara lögner om man inte bortom rimligt tvivel vet att de är så.
Men kan nog nästan hålla med dig, för om det var en troll tråd. Ja då kan de vara så att personen som skapade tråden visste att ut pekaningar skulle bli en följd. Nu är dock detta utpekande över. Och vad som är kvar nu är en tråd som uppmanar folk att vara mer försiktiga när de träffar främmande människor över nätet.
Om man nu vill ta bort denna tråd. Så kan de vara en bra ide om att informera om riskerna beträffande träffa okända personer över nätet. Om det inte redan har gjorts.
LightInDarkness:
tysthetslöfte tycker jag att vi borde ha, eller iaf de moderatorer som vill. Då vet folk åtminstonde att det finns några de kan lita på bland oss moderatorer.
Beror ju i så fall på vilken grad av tysthetslöfte. Känns ju lite dumt om vi inte kan prata med varandra om det. Vad är då poängen liksom.
Mr Brightside:
Beror ju i så fall på vilken grad av tysthetslöfte. Känns ju lite dumt om vi inte kan prata med varandra om det. Vad är då poängen liksom.
tänkte så som skolor brukar ha. alltså man kan prata med varandra om det, men utan att nämna namn/användarnamn, för att se hur man ska gå tillväga. så länge personen inte avslöjas så kan man prata om det.
FAST om personen i fråga inte alls vill detta är det nog bäst att man inte pratar med någon om det, förutom myndigheter som ev. skulle kontaktas isådanafall (om det är något allvarligt).
Tråden låst på grund av inaktivitet