xyz123:
Klart folk väljer det som endast gynnar deras grupp i första hand. Om sen deras grupp är majoriteten i landet...vad händer då i en demokrati?
Javisst, det är demokratins dilemma, och det diskuterade jag i en annan tråd en gång. Men i en demokrati ingår ju inte bara en majoritetens diktatur: ett demokratiskt system - liksom ett civiliserat samhälle öht - innefattar ju även respekt för just minoriteten och deras åsikter. Det är självklart för mig, och det brukar anses självklart för de flesta demokrater. Det ingår sas i själva definitionen av demokrati tkr jag.
xyz123:
Demokrati så som den ser ut idag är inget annat än majoritetens diktatur. Om SD t ex skulle få majoritet så skulle de kunna stifta lagar som diskriminerar minoriteter. Nazityskland var en demokrati, inte en diktatur.
Ja, demokratin kan tack vare sina egna spelregler förvandlas till en diktatur: men då är den alltså inte längre en demokrati utan en diktatur.
Någon absolut sanning finns ju i alla händelser ändå inte.
Finns väl egentligen flera samspelade variabler i det här fallet men den som idag torde vara de främsta är den oerhört förstärkta mediabilden, i kombination med en ovetskap om inflationen som begreppet har fått. Svensson tror fortfarande att för en våldtäkt ska kunna kallas för en våldtäkt så måste det ske under extrema förhållanden, när en väldigt stor andel tyder på att det faktiskt inte gör det. Att tjejer ångrar sig dagen efter, eller i värsta fall är ute efter att casha hem pengar.
Personligen så lyfter man inte ögonbrynen så mycket numera vid en våldtäkt. Väldigt synd mot de som faktiskt råkar väldigt illa ut.
Rudolf kügersmatter:
kt. Väldigt synd mot de som faktiskt råkar väldigt illa ut.
Det gör alla som blir våldtagna.
Rudolf kügersmatter:
Svensson tror fortfarande att för en våldtäkt ska kunna kallas för en våldtäkt så måste det ske under extrema förhållanden, när en väldigt stor andel tyder på att det faktiskt inte gör det. Att tjejer ångrar sig dagen efter, eller i värsta fall är ute efter att casha hem pengar.
Ångrar tjejen dig tjejen dagen efter så var det ingen våldtäkt, men säkert inte helt frivilligt sex heller om man känner att man vill anmäla det efteråt.
Man får inga penagr, om det är skadestånd du syftar på. I alla fall inte sådan summor som någon skulle vilja genomgå en förnedrande rättegång för. Skärp dig.
isola:
Skärp dig.
isola:
Det gör alla som blir våldtagna.
Ja, det är ju hur vi definierar en våldtäkt som är aktuellt här. Mellan "våldtagna" och våldtagna, där det är långt mer synd om den senare gruppen. Och långt ifrån alla anmälda våldtäkter där ute går att kategoriseras som det ur vanliga folks ögon.
Rudolf kügersmatter:
Ja, det är ju hur vi definierar en våldtäkt som är aktuellt här. M
Att det förekommer folk som anmäler fastän de inte blivit våldtagna är hemskt, men det är ingen anledning till att misstro anmälare.
Rudolf kügersmatter:
ch långt ifrån alla anmälda våldtäkter där ute går att kategoriseras som det ur vanliga folks ögon.
En våldtäkt är - i lagens och alla vettiga människors mening tilltvingat sex.
Jag tror att det är olika för olika människor, men att de flesta (både offer och människor i allmänhet) tycker att våldtäkt är värst - av flera skäl skäl.
En måste nog leva med det på ett annat sätt, inte minst då ämnet är tabubelagt.
Skillnaden kan nog i många fall också handla om att verkligen bli fråntagen rätten till sin kropp, att någon anser sig ha rätten att ta för sig av någon annan, använda dennes kropp för att sedan slänga henom åt sidan.
Nachac:
Grundar sig detta i den gamla "kristna" sexualmoralen där en "befläckad" kvinna är förstörd och, eventuellt, kasserbar?
Som kristen ser man ofta på våldtäkt som våldtäkt inte bara av kroppen, men av själen. Att när man har sex så blir människor en människa, vilket innebär stor smärta om det är med tvång.
För övrigt så har våldtäkt ofta så låga motiv som ''lust'' och bara för att möjligheten finns. Medan mord ofta begås i vrede och kamp. Personligen tycker jag mord är värre en våldtäkt, men våldtäkt är helt igenom vidrigt på samma sätt som att gegga runt händerna i inälvor,mord kan också vara vidrigt och äckligt, men ofta är det mest hemskt och fruktansvärt.
Mishandel plasserar jag lätt nederst. Om jag var tvungen att välja skulle jag lätt välja att bli grovt misshandlad.
"Jag vet kvinnor som blivit våldtagna som visst tyckt det var jobbigt, men sen var det inte så mycket mer med det liksom. Life goes on och de lever lyckliga familjeliv idag. Att en våldtagen kvinna är förstörd för livet och aldrig mer kommer kunna njuta av sex är ingenting annat än en myt. Som kanske stämmer för en del men inte för de flesta.
Samhällets syn på våldtäkt som om det vore det absolut värsta som kan hända en person, tror jag är mer traumatiserande än själva våldtäkten. Faktiskt."
( http://moralfjant.blogg.se)
Just för att dom får leva med de och har alltid vart så.
Skjuta någon i huvet är inte lika illa som att hugga huvet av dom.
Att bomba 100 människor i en arena är inte lika illa som att skjuta ner dom alla...
De som är mer dramatiskt är de värsta.