Aviseringar
Rensa alla

Vår gemensamma kattdagbok

Bobby_Blade: ne ni tog ju in den o nu klarar den sig frmdligen aldri sjlv

De skulle nog inte klarat sig själva ändå. Livslängden på hemlösa katter är rätt låg. För att inte tala om deras livskvalité. Vi vill gärna tro att djur klarar sig fint själva bara de fångar något djur ibland men det är fel. Ett liv i det fria innebär slagsmål, svält, sjukdomar, kull på kull på kull (om det är honor), skador, inre parasiter och att aldrig kunna slappna av pga måste ständigt vara på sin vakt mot både människor och andra djur. 
Många djur som varit hemlösa är så glada att ha fått komma in och få vård och mat att de nöjer sig med att vara runt huset eller på en balkong sedan. Annars kan man koppelträna dem, om man ej vill låta dem gå ute själva. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

så länge katten är avslappnad och får sina grundläggande behov uppfyllda är det ingen big deal. de trivs inte nödvändigtvis bättre utomhus. beror på temperament, vana och personlighet. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

min katt brukade vara borta i månader, dels för att han hade ett berg som revir, dels ett dåligt lokalsinne. han hittade inte hem. vi fick ofta gå och ropa på det berget där han höll till och hämta honom för att folk ringde på numret på halsbandet och han var väldigt skadad vissa gånger. för ett år sedan började han hålla sig kring tomten och komma in och vara översocial/ligga vid ens fötter då han nästan är 10 år gammal. han är mycket mer tam och försiktig nu.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:
min katt brukade vara borta i månader, dels för att han hade ett berg som revir, dels ett dåligt lokalsinne. han hittade inte hem. vi fick ofta gå och ropa på det berget där han höll till och hämta honom för att folk ringde på numret på halsbandet och han var väldigt skadad vissa gånger. för ett år sedan började han hålla sig kring tomten och komma in och vara översocial/ligga vid ens fötter då han nästan är 10 år gammal. han är mycket mer tam och försiktig nu.

åh gullit Rodnar

våran hamnade ofta i trubbel uppe på vårat berg Ledsen kom hem nästan helt utan päls en gång o något hade rivit upp hela sidan/magpartiet  Gråter 

en gång så försvann han i över en månad och syrran hade hört konstiga ljud i typ nå vecka innan hon gick upp på berget för att kolla. Så kom hon fram till ett träd och såg våran katt hängandes en bit upp, återigen sönderriven och fastnat i extremt mycket kåda och kunde int ta sig ned Ledsen helt undernärd oxo .. tog typ aslång tid innan han hade orken att gå ut efter de

men gullit nä han gick runt me tratt 

SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt: om man ej vill låta dem gå ute själva

Gråter

hemskt me instängda katter i lägenhet
bli deprimerad nä man mrkr att dom vill ut o sitter o tittar ut halva dagarna Gråter
hemskt !

SvaraCitera
Ämnesstartare

Bobby_Blade: åh gullit 

våran hamnade ofta i trubbel uppe på vårat berg  kom hem nästan helt utan päls en gång o något hade rivit upp hela sidan/magpartiet   

en gång så försvann han i över en månad och syrran hade hört konstiga ljud i typ nå vecka innan hon gick upp på berget för att kolla. Så kom hon fram till ett träd och såg våran katt hängandes en bit upp, återigen sönderriven och fastnat i extremt mycket kåda och kunde int ta sig ned  helt undernärd oxo .. tog typ aslång tid innan han hade orken att gå ut efter de

men gullit nä han gick runt me tratt

men gulle. vår blev biten av en orm och hade också tratt och rör som stack ur huvudet stackaren. fick tvinga i honom medicin och smärtstillande. det gjorde fruktansvärt ont i hjärtat att se honom gå omkring helt förvirrad och inte sig själv. är så glad att han är helt återställd och håller sig hemma.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

men gulle. vår blev biten av en orm och hade också tratt och rör som stack ur huvudet stackaren. fick tvinga i honom medicin och smärtstillande. det gjorde fruktansvärt ont i hjärtat att se honom gå omkring helt förvirrad och inte sig själv. är så glad att han är helt återställd och håller sig hemma.

åh 🙁 🙁 minns int hur våran katt beteende sig när den hade tratt o mediciner men kan tänka mig att han var ganska förvirrad han med Gråter

rör som stack ut ur huvudet låter ju ashemskt? och pga ormbett Gråter

tror aldrig våran katt blev riktigt en hemma katt! Förutom sista året typ.

SvaraCitera

vonKissekatt:

Kolla hos vet ändå. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att kolla en katts hela mun själv. Tandsten är dessutom svårt för en lekman att upptäcka. De ska ej lukta direkt illa ur munnen. 
Kanske behöver han  mer blötmat. Men ja, jag har också en krävande katt, trots att hon blir aktiverad rätt mkt. 

Får göra det. Han luktar inte illa direkt ur munnen, bara när han tvättar sig typ. Trodde också han behövde mer blötmat från början, nån annan sa det, vanligtvis får han blötmat varje morgon, och har torrisar jämt, men gav honom lite blötmat på kvällen också, slutade med att han åt upp allt och sen spydde och det höll på i några dagar, så mer blötmat var nog inte heller problemet.
Jaa det är samma med min :/ 

SvaraCitera

Bobby_Blade:
åh får mig o tänka lit på våran katt 
tog sig in överallt
sen försvann han ut på äventyr i typ två-tre veckor åt gången
gjorde jättekonstiga ljud för att få någon att slå igång kranen .. tyckte de va så gulligt just att han bara drack dirkt ur kran aldri annars. galen i ostbågar oxo 🙁 🙁

va lit som en hund me farsan
kunde följa me honom på korta promenader o hålla sig till farsan 🙁 🙁 🙁

fast sista veckorna av hans 20åriga liv började hans bakben mest ba glida runt
hade visst fått en tumör 🙁 🙁

enda katten ja tyckt om!!
hemskt me folk som har katter i lägenheter!!!
HATA HATA HATA HATA

Kändes som det var riktat mot mitt inlägg, vet inte om det var det, men min katt vill inte vara ute iaf, han är rädd för allt, och försöker klösa sönder dörren för att få komma in igen, så tvingar honom inte att vara ute, han trivs inne helt enkelt. Och för det andra vill jag inte gå ut en dag för att finna min katt fastbunden, uppsprättad, och torterad på en lyckstolpe som så många ligister tycker är roligt att roa sig med här. 

SvaraCitera
Ämnesstartare

sevenshadesofwhat: Kändes som det var riktat mot mitt inlägg, vet inte om det var det, men min katt vill inte vara ute iaf, han är rädd för allt, och försöker klösa sönder dörren för att få komma in igen, så tvingar honom inte att vara ute, han trivs inne helt enkelt. Och för det andra vill jag inte gå ut en dag för att finna min katt fastbunden, uppsprättad, och torterad på en lyckstolpe som så många ligister tycker är roligt att roa sig med här.

Om du syftar på det jag skrev innan så var det mest för att få igång isola, men någon annan hann innan och jag tröttnade. Gråter Men usch ere så illa där 🙁 🙁 hade blivit helt förstörd om nån gjort så mot katten vi hade Gråter

människor Gråter

SvaraCitera

sevenshadesofwhat:

Får göra det. Han luktar inte illa direkt ur munnen, bara när han tvättar sig typ. Trodde också han behövde mer blötmat från början, nån annan sa det, vanligtvis får han blötmat varje morgon, och har torrisar jämt, men gav honom lite blötmat på kvällen också, slutade med att han åt upp allt och sen spydde och det höll på i några dagar, så mer blötmat var nog inte heller problemet.
Jaa det är samma med min :/ 

Ja bättre att kolla en gång för mycket liksom

SvaraCitera

Bobby_Blade:

Om du syftar på det jag skrev innan så var det mest för att få igång isola, men någon annan hann innan och jag tröttnade. Gråter Men usch ere så illa där 🙁 🙁 hade blivit helt förstörd om nån gjort så mot katten vi hade Gråter

människor Gråter

Haha aha, då förstår jag!
Yup, det är det tyvärr, höll på att tjuta ihjäl en kväll när katten inte kom som han brukade göra, han brukar alltid va borta en liten stund, komma och visa sig och så borta en stund till osv, men som tur var så kom han efter några timmar och var helt oskadd.
Ibland hatar jag människor, vissa är genom ruttna. Tumme ned

SvaraCitera

hallå har era katter fått fästingar än? min hade en liten som nu försvunnit??????

här är bild på damen i fråga samt en stökig tillvaroWIN_20160614_16_30_40_Pro.jpg

SvaraCitera

borde blurrat hennes fejs vill inte att ni ska leta upp henne

SvaraCitera

vonKissekatt:
hallå har era katter fått fästingar än? min hade en liten som nu försvunnit??????

här är bild på damen i fråga samt en stökig tillvaroWIN_20160614_16_30_40_Pro.jpg

Fästingar än? De har varit omkring sedan april :/
De har varit många i år på den gula katten. Den svarta katten har inte haft mer än två tror jag.

SvaraCitera