Aviseringar
Rensa alla

Vår gemensamma träningsdagbok

latest comments older comments

Ämnesstartare

Kusten:

Berätta om er träningsfilosofi, hur ni tränar, vad ni tänker på, längd på pass, antal set, vila, antal övningar, vilken vikt ligger ni på, när på dygnet tränar ni, tränar ni ensamma eller med någon.

Tränar för att må bra, få ut det mesta av min kropp(vilket inte innebär att biffa upp mig till ett grottmongo). Går efter FMS; Functional Movement Screen.

1. Funktionell rörlighet
2. Funktionell styrka
3. Funktionell kunskap.

Image

I syfte att följa detta: "Rörlighet krävs för att kunna utveckla stabilitet som krävs för att utveckla styrka som krävs för att utveckla explosivitet"

Styrketräningen ser jag som ett komplement till min primära träning vilket är Krav Maga. Anledningen till varför jag tränar som jag tränar är för att den inte skall hindra min kampsportsträning, utan vara ett komplement som stärker min primära träning.

Därför ser jag till att fokusera på övningar som ger mig detta och dessa är bland annat: knäböj, marklyft, militärpress, pull-ups, kettlebellswingar, kettlebellsnatchar, goblet squats, turkish get-ups, armhävningar och plankan.

Hur lång tid det tar varierar en hel del men ~40 min, ungefär. Om vi talar om styrketräningen. De flesta av vikterna, iaf på knäböj och marklyft ligger på 120-140 kg. Jag tränar på morgonen eller kvällen, ibland både och. När det känns bra.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Kusten:

Berätta om er träningsfilosofi, hur ni tränar, vad ni tänker på, längd på pass, antal set, vila, antal övningar, vilken vikt ligger ni på, när på dygnet tränar ni, tränar ni ensamma eller med någon.

Tränar enligt Texas Method sedan några veckor tillbaka. Exakt upplägg finns här​, men fokus ligger på knäböj, axelpress, bänkpress, marklyft och frivändningar. Jag har börjat ganska lätt så hittills är inga PR slagna men det kommer om några veckor. Idag jobbade jag mig upp till en femma på 107,5 kg i knäböj och 55 kg i axelpress, båda kändes rätt lätt. Frivändningarna gjorde jag 5x3 på 65 kg, också det lätt eftersom jag inte gjort dem på ett tag.

Mina personliga rekord är 120 böj, 90 i bänk, 180 i mark, 80 i frivändning och 2x60 i axelpress. De flesta av de här rekorden är rätt gamla i och med att jag sällan maxar.

Varje vecka tränar jag ett pass med hög volym, ett med hög intensitet och ett lite lättare. De två sistnämnda är oftast klara på 40-50 minuter inklusive uppvärmningen, det längre passet tar en bit över en timme. Känner jag för det så brukar jag dock stanna kvar lite längre och tramsa lite (brukar oftast bli några längre set bencurl, face pulls eller liknande). Nu i fredags var jag till exempel i gymmet i nästan tre timmar bara för att det var kul.

Oftast tränar jag ensam. Har en "träningspartner" som jag försöker lära upp men hon brukar alltid hitta någon ursäkt till varför hon inte "kan".

SvaraCitera
sincan

dvärgkastarn:

Oftast tränar jag ensam. Har en "träningspartner" som jag försöker lära upp men hon brukar alltid hitta någon ursäkt till varför hon inte "kan".

[love]

SvaraCitera
Ämnesstartare

sincan:

Idag var kul. Snackade med henne igår och sa att jag troligtvis drar från skolan vid 5-tiden direkt till gymmet. Det tyckte hon var för sent. Hade dock en lektion som blev inställd så jag drog tidigare. Förklarade detta för henne men då var det typ "nä jag är hungrig och ska äta" lol. Hon hade typ kunnat äta, dra till gymmet och träna nästan hela passet innan jag kom fram liksom. Men nä.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag lyfter vikter på mitt lokala gym i byn där jag bor. Jag gör det för att det får mig att må bra jag tänker inte på nånting när jag är där JAG GÖR DET FÖR ATT SLIPPA TÄNKA!

Jag är inte en sån som ena dagen tränar styrka och en annan tränar uthållighet, jag kör både och i den mån det går, oftast beroende på vilken övning, kör mestadels fria vikter men även maskiner, får ofta blanda då det är en så pass liten friviktshörna också.

Jag har långt kvar dock men jag tar all hjälp jag kan få från lokalbiffarna och är ytterst tacksam vid de tillfällen då de tar sig tid. Tränar ensam, och det har jag gjort i cirka 2 år också, träffar väl ibland nån att snacka med vilket är rätt kul då det är ganska stelt ställe annars! Hursomhelst, jag är där för att bygga, inte skaffa vänner, även om det är ett plus i kanten!

SvaraCitera
sincan

dvärgkastarn:

Idag var kul. Snackade med henne igår och sa att jag troligtvis drar från skolan vid 5-tiden direkt till gymmet. Det tyckte hon var för sent. Hade dock en lektion som blev inställd så jag drog tidigare. Förklarade detta för henne men då var det typ "nä jag är hungrig och ska äta" lol. Hon hade typ kunnat äta, dra till gymmet och träna nästan hela passet innan jag kom fram liksom. Men nä.

Sånt beteende kan man ju göra själv ibland men det är bara av ondo, oftast![sad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Konditionstränat idag i 1 timma samt yoga i 20 min... Konstigt nog blir jag bara tröttare och tröttare (trots att jag tillgodoser min kropp med lagom mat) och däckar med något som känns som ett knytnävsslag av trötthet brännande i huvudet, trots att jag har den träningsrutinen varje dag [sad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Tog en lång promenad istället för att åka buss. Det var min träning, det.

SvaraCitera
Ämnesstartare

Snatch
Clean and Jerk
Goblet Squat

Jobbigt pass. Jävla gött.

Krav Maga

Bra dag!

SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Idag inledde jag dagjäveln med en löptur vid 07.30

Detta börjar bli en vana, gött med 10 minusgrader och dunkande bröst.

SvaraCitera
Ämnesstartare

My back is killing me...

SvaraCitera
Ämnesstartare

Sitter och grinar till det här klippet det brukar oftast få mig på bra tankar men bara tanken på att jag kanske aldrig kan lyfta mer tar knäcken på mig! Då har jag ju ingenting att leva för längre, kneget är bara ett kneg medan träningen är min kärlek..[sad]

SvaraCitera
Ämnesstartare

Stekte mina triceps och mina axlar idag. Känns bra.

SvaraCitera

Dryga 3h crosskörning komprimerad crossbana med blötsnö.
SLUT, köra imorrn igen!

SvaraCitera
Ämnesstartare

Athletic fitness inspirerande träning.
Roddintervaller, viktade chins och dips med kroppsvikt.

Kommentar:
Helgdagarna brukar alltid se annorlunda ut för mig.
Det kan antingen vara vilodag, träningspass med någon vän eller priopass. Men eftersom jag själv valt att göra om min träningssplit med start nu på måndag. Så kändes det bra att bara köra något helt själv.

Jag har under en lång tid haft ett väldigt bra flås.
Mycket tack vare min simning och talang för långdistanslöpning.
Men att ro är en HELT annan sak. Kroppen är helt enkelt inte van vid en sådan brutalt jobbig mjölksyregren.

Prova gärna själva.

SvaraCitera
latest comments older comments