Aviseringar
Rensa alla

Varför är alla så påverkad av 9/11?

Ämnesstartare

Vet ej varför jag känner mig berörd men gråter som en baby när jag ser bilder från den dagen.

SvaraCitera
Ämnesstartare

ChibbiBull:

Inget av det du säger fanns för 10 år sedan

Det är exakt min poäng för tio år sedan hade vi förhållit oss neutrala i krig, för tio år sedan hade vi inte haft sverigedemokraterna i riksdagen, den övervakning och åsiktsregistrering som Sverige gjorde skedde illegalt på den tiden osv osv. Det har påverkat oss.

SvaraCitera

Jag tror att den attacken är för många väldigt lätt att ta på. Man vet vilka bovarna är, och man vet vilka som dog och för vilken anledning.
Ilska spelar en mycket stor roll i detta. Om alla dessa människor hade till exempel dött i en sjukdom som spred sig lite det året hade nästan ingen kommit ihåg det nu. Detta har ett datum, det är ett läskigt sätt att dö på, och därför är det lätt att komma ihåg. Dessutom har de spelat in rösterna av de som var i tornen då attacken inträffade, och det gör det hela mycket mer känsloladdat.

Om någon skulle spela in hur ett femårigt barn i Afrika satt och bad om mat tills det dog, och la ut det på youtube, då skulle det klippet självklart också få mycket uppmärksamhet. Men nu ser vi inte vad som händer där, alltså är vi inte alls lika känslomässigt inblandade. Faktumet att detta terrordåd också skedde i en relativt rik och säker stad kom säkert också som en chock för många. Det fanns ingen förvarning för det.

Dessutom ser amerikaner mer ut som oss, och deras livsstil är rätt lik våran, vilket får oss att relatera mer till dem än om detta skulle skett någon annanstans. Amerika har också en stor tillgång till media, vilket gör att bilderna från detta terrordåd sprids som en löpeld. Om vi aldrig hade sett filmer från 9/11, hade vi verkligen brytt oss såhär mycket?

Detta ligger rätt nära vår vardag. Rika människor som gick till jobbet kom aldrig mer tillbaka. Svenskar och många andra kan därför relatera till detta. "Tänk om det hände oss?"

Jag tycker att vi borde sluta lägga ner så jävla mycket tid på att vara ilskna för det som hände. Vi kanske kan lägga den energin på något produktivt istället. Det var ändå mer än tio år sedan.

SvaraCitera
spugg

Det är väl klart att det är trist när
1. De två högsta byggnaderna i världen kollapsar i ett terrorattentat
2. En jävlans massa människor dör

Vi i väst bryr oss en massa om dessa saker. Även om jag KAN tycka att hela 9/11-grejen är LITE uppblåst så går det ju inte att neka att det är tråkigt när civila dör. Ja, det dör många, många fler civila i krigshärjade land och i andra konflikter och händelser, men detta är vad media bestämmer sig för att visa.

SvaraCitera