Notifications
Clear all

Varför är det så?

Topic starter

Ni vet killar eller tjejer som ser ut som om det är homosexuella eller tjejer som gillar tjejer. Men så är dessa personer heterosexuella. Jag undrar vad är det som gör att man direkt tror att de är på ett visst sätt och varför är inte dem på det sättet man tror att dem är? Låter kanske lite konstigt men jag vill veta själva orsaken till detta. Är det något man har typ inlärt eller är det att man har en sk bild hur man ska vara eller är det att de beter sig på ett sådant som klassas som homosexuellt eller att en tjej gillar tjejer? 

Det är väl någon stereotyp/fördom man har fått för sig att killar som pratar eller beter sig på ett visst sätt är homosexuella eller att tjejer med riktigt kort hår är lesbiska.

ReplyQuote
Topic starter

Jo men asså många klär sig ju efter vad dom är. jag t.ex skulle aldrig klä mig i gant tröja och blå slim jeans och backslick. jag tar adidas byxor, oversized hoodie, bomber jacka och ray ban och håret i en tofs för att det är den jag är.

ReplyQuote
sies
 sies

Kolla Metrosexualitet. Men ja, det är en stereotyp/fördom du har om homosexuella. 

Det kan vara exakt likadant åt andra hållet, att killar som verkar vara endast intresserad av tjejer är bögar. Eller tjejer som ser ut att endast vara intresserad av killar är lesbiska. 

ReplyQuote
Topic starter

sies:
Kolla Metrosexualitet. Men ja, det är en stereotyp/fördom du har om homosexuella. 

Det kan vara exakt likadant åt andra hållet, att killar som verkar vara endast intresserad av tjejer är bögar. Eller tjejer som ser ut att endast vara intresserad av killar är lesbiska. 

Jag menar inte att jag har fördomar om det jag har inget emot att de är på det sättet, jag undrade bara varför det var så. Jag kan ju ibland tycka att vissa killar ser ut som homosexuella eller tjejer som gillar tjejer men jag har inget emot det. 

ReplyQuote
Topic starter

sies:

Men jag kan tycka att just detta med hen är lite överdrivet, för att till slut kan man ju som en tjej sa på Youtube säga att man är en 20 åring och fortfarande vill gå på dagis för att personer känner att den kan det men det är ju inget normalt beteende. Skulle någon säga så skulle man ju tro personen va knäpp för att de är inget normalt beteende i vårt samhälle. Har inget emot just dessa personer som kallar sig för henne men kan tycka det blivit lite för mycket samt att de är ju faktiskt så att de lider av en sjukdom som heter gender disphoria om jag har rätt och det ska då innebära att man känner sig som varken kvinna eller man så det är ju inte så att dem bara kommer på att de är en kille eller tvärtom utan de lider ju av en sjukdom. Oftast dessa personer har diagnoser eller är deprimerade eller liknande och de vet jag om för jag vet några som är just hen och de har både diagnoser och är deprimeraden. Det är absolut inget fel! 

ReplyQuote

Josbec:

Jag menar inte att jag har fördomar om det jag har inget emot att de är på det sättet, jag undrade bara varför det var så. Jag kan ju ibland tycka att vissa killar ser ut som homosexuella eller tjejer som gillar tjejer men jag har inget emot det. 

Det låter i sådana fall som undermedvetna fördomar. Inte konstigt alls, egentligen. Samhället har under alla tider lärt oss hur flickor och pojkar skall bete sig, vad som klassas vara feminint och vad som klassas vara maskulint. Om någon går utanför den ramen och bryter mot dessa normer är det inte konstigt om vi reagerar eller tycker något känns off, för det är så vi blivit uppfostrade att tänka. 

ReplyQuote
Topic starter

bintdawah:

Det låter i sådana fall som undermedvetna fördomar. Inte konstigt alls, egentligen. Samhället har under alla tider lärt oss hur flickor och pojkar skall bete sig, vad som klassas vara feminint och vad som klassas vara maskulint. Om någon går utanför den ramen och bryter mot dessa normer är det inte konstigt om vi reagerar eller tycker något känns off, för det är så vi blivit uppfostrade att tänka. 

Precis! De som är annorlunda blir oftast ett avstånd från samhället för folk är okunniga och inte pålästa och fått sig en felaktig bild av det hela. Men tex när jag va yngre så tyckte jag de som var annorlunda var läskiga för jag inte förstod riktig men nu när jag själv är annorlunda pga min diagnos så förstår jag precis.

ReplyQuote