Aviseringar
Rensa alla

Varför har moderna TV-spel nästan aldrig någon minnesvärd musik?


Ämnesstartare

Det kanske bara är jag som inbillar mig eller nåt, men brukar inte moderna TV-spel för det mesta vara väldigt tysta?
Jag menar, om man bara som en jämförelse exempelvis sätter igång något spel från typ 80- eller 90-talet så är nästan alltid musiken väldigt välkomponerad med tydliga verser och refränger osv, men i moderna spel är det nästan jämt knäpptyst.
Det här märks extra tydligt om man jämför "snabba" spel som är menade att innehålla mycket action - om man sätter igång typ racingspelet "Sega Rally Championship" från 1994 eller snowboardspelet "1080: Snowboarding" från 1998 så spelas det jämt snabb och medryckande actionfylld musik med en tydlig "partystämning", men om man sen sätter igång något modernt spel i någon av de genrerna så hör man aldrig någonting förutom ljud från omgivningen, och det här tycker jag gör att de spelen känns "döda" på något sätt - det saknas liksom en "skäl" när man inte hör någon musik i bakgrunden.
Samma sak med RPGn också - i spelen "Final Fantasy 6" och "Star Ocean: The Second Story" spelas det alltid väldigt minnesvärda melodier när man går runt på världskartan, men i moderna RPGn verkar det mest vara tyst eller spelas några försiktiga pianotoner här och där.

Har TV-spelskompositörerna blivit extremt lata, eller har jag bara missat alla de där melodiska spelen som finns någonstans där ute?


   
Citera
Ämnesetiketter