Notifications
Clear all

Varför så viktigt att flytta som student?

Topic starter

dekadent:

Ni är välkomna!!! [bigsmile] Ja!!

känner mig hedrad!

ReplyQuote

Anura:

Varför vill många studenter flytta hemifrån då dem skall studera?

Jag gillar min familj men jag kan knappt vänta på att flytta ändå, så länge man bor hos morsan är man ett barn.

ReplyQuote
Topic starter

Är det värt att flytta för ett basår? (Notera:jag vill flytta, dock bor jag ju i GBG).

ReplyQuote
Topic starter

Jag vet att det här är en gammal tråd: men jag undra ni som har flyttat och bor själv nu, finner ni inte det väldigt tyst hemma hos er? Hur klarar ni av det?

ReplyQuote
zrob93

Jag antar att den enda rimliga förklaringen är att man vill klippa banden. Jag känner själv att jag vill flytta hemifrån, just för att utvecklas på egen hand och att finna mina egna vägar i livet. De pengar man lägger ner på eventuella studieskulder tror jag man får igen senare i livet, i form utav någonting annat

ReplyQuote
Topic starter

[crazy]

ReplyQuote

Anura:

Varför vill många studenter flytta hemifrån då dem skall studera?

Man har då kommit upp i den ålder då det är "normalt" att flytta, man vill vara som alla andra. Man vill visa att man klarar sig själv, både för sina föräldrar men även för sina vänner. Man är ivrig och vill påbörja livet, ett oundvikligt steg i den processen är att bo själv och fatta egna beslut.

Du får ju inte glömma att det även kan bero på utbildningen man vill gå. Den kanske bara finns på en enda plats, eller så är den betydligt bättre en bit bort än det som är närmast hemma.
Många flyttar till studentstäderna som Uppsala eller Lund, dels för att utbildningarna där ofta har gott rykte och även för kulturen som råder i dessa städer. Då menar jag inte festandet, utan gemenskapen och mentaliteten.

När man flyttar till eget boende så utvecklas man ohjälpligt, man lär sig saker man aldrig skulle lärt sig annars. Om ansvar och skyldigheter, men även praktiska saker om försäkringar, ekonomi och hushållning.

Anura:

Och sedan frihet? Vadå frihet? Det är inget fängelse hemma!

För vissa är det nästan det. Man kanske inte kommer överens med sin familj. Man kanske varit väldigt beroende av sina föräldrar under sin uppväxt (vanligt om man har svårigheter som dyslexi, ADHD m.m.) och har ett stort behov av att stå på egna ben.

ReplyQuote

Du pratar väldigt mycket om det besvärliga studielånet, men faktum är ju att studielån är otroligt förmånligt jämfört med andra lån.

Jag undrar också om det inte kan vara lite av en klassfråga. De som är arbetarklass och väljer att läsa på universitet flyttar hemifrån tidigt, kanske redan under gymnasietiden. Deras hemförhållanden är kanske oftare sämre med bråk, ekonomisk otrygghet m.m.
Inom medelklassen verkar det vara mer accepterat att bo kvar hemma länge, där har föräldrarna råd att försörja sina barn. Man kanske även har en bättre relation i familjerna inom medelklassen? Jag tänker att föräldrarna inte är så pressade av pengafrågan och kan vara mer avslappnade, kan hitta på saker med sina barn på ett annat sätt osv. Om man flyttar hemifrån tidigt ändå är det ju inte ovanligt att föräldrarna hjälper till ekonomiskt, kanske genom att skaffa en bostadsrätt istället för hyresrätt m.m.

Jag har ingen aning, det är mest en fundering. Själv kommer jag från arbetarbakgrund och flyttade hemifrån vid 16 års ålder. Det berodde mest på kärlek, men jag hade nog ändå flyttat hemifrån vid 18-19 i alla fall. Min bror flyttade hemifrån när han var 17 år. Mina föräldrar flyttade hemifrån vid den åldern också.
Mina medelklass-bekanta gör lite olika, antingen bor de hemma rätt länge eller så får de ekonomiskt stöd när de flyttar hemifrån vid ung ålder.

ReplyQuote
Topic starter

Skitty:

även om det är tufft ibland.

haha när har det nånsin varit tufft?[crazy]

ReplyQuote
Topic starter

Tickstart:

haha när har det nånsin varit tufft?

tufft, alltså.. rough, tough life. om man inte har pengar och så.

kom inte ens ihåg att jag hade skrivit här [blush]

ReplyQuote
Topic starter

Skitty:

kom inte ens ihåg att jag hade skrivit här [blush]

lilla fjant:$

ReplyQuote
Topic starter

Tickstart:

lilla fjant:$

elefant [badgrin]
[blush]

ReplyQuote
Topic starter

Jag bor hemma och har pluggat på universitetet i två år. Ser inga problem med det, trivs rätt bra och har turen att ha en bra relation till mina föräldrar osv. Åker dock ca 80 minuter till skolan så är en rätt lång sträcka vilket kan vara ganska segt.

Förstår dock grejen. Hade gärna flyttat ut om jag hade råd, men jag skulle behöva ta lån och vill inte skuldsätta mig själv så tidigt i livet. Flyttar hellre ut när jag har en stadig ekonomi, om nåt år när jag tar examen och börjar jobba.

ReplyQuote