Aviseringar
Rensa alla

Varför?


Ämnesstartare

Hej, jag är 14 år gammal ( jag blir 15 i år). Jag gick nyss in på coop för att köpa nocco. Men jag insåg sedan att det var 15 årsgräns. Så jag tog istället 2 koffeinfria noccos, som jag för övrigt sett 8 åringar köpa! Jag går till kassan och han frågar om jag har leg. Jag påpekar då att de är koffeinfria. Han skannar in de och han säger att det fortfarande är 15 årsgräns. Jag säger ingenting och går därifrån. 

Varför är det fortfarande åldersgräns om de är koffeinfria? För utan koffein i så blir nocco i princip som vilken läsk som helst. Jag tycker bara att det hela var otroligt konstigt då jag sett yngre köpa dessa. Dessutom så blir det då mer koffein i Coca Cola än i Nocco. Men jag får köpa Cola? Någon som kan förklara det hela för mig och kan ge mig lite inblick i hur det faktiskt ligger till. 

Alla svar är välkomna!


   
Citera
Ämnesetiketter

Nocco räknas som en energidryck medans cola räknas som läsk  jag kan ta bort all koffein från nocco men räknas ändå som energidryck


   
SvaraCitera
sies
 sies

Det kan ha något med BCAA (grenade aminosyror) som de koffeinfria innehåller som får COOP att sätta åldersgräns på de med. 

Är inte helt inne på vad de grenade aminosyrorna kan göra eller om det hade en negativ effekt på yngre, bara en spekulation. 

Försöker inte göra reklam för Naked Juice nu men du borde köpa deras Smoothies istället! De är energirika och uppfriskande. Tycker också det är mycket mer uppfriskande med en Smoothie än en energidryck. Mycket glad Blue Machine är min favorit! Och ingen 15-årsgräns.  Blink De kostar typ 37kr styck, lite dyrt, men NOCCO är rätt så dyrt de med. 


   
SvaraCitera

Vet inte varför men jag är för ung för å köpa energidryck, men jag få köpa öl. Coop affärer i Norrland är lustiga


   
SvaraCitera
sies
 sies

Räänkkutus:
Vet inte varför men jag är för ung för å köpa energidryck, men jag få köpa öl. Coop affärer i Norrland är lustiga

Drycker som innehåller 2,25 procent alkohol kallas för "lättdrycker", något som inte har en åldersgräns enligt lag. Däremot finns det ju alltid butiker som iallafall sätter åldersgränser på deras egna sortiment.

https://lagen.nu/2010:1622


   
SvaraCitera