Aviseringar
Rensa alla

vegan

Ämnesstartare

meganatahli:

Veganer äter/andvänder inget från djur, och vissa äter inte ens grönsaker.. så bara för du inte dricker mjölk är du inte vegan [no-no]

Nej jag använder redan inget ifrån djur, inget i klädesväg, skor köper jag veganska jag hittar i affärer eller på internet. Och jag vet att bara för jag inte dricker mjölk så är jag inte automatiskt vegan (nu äre så att jag ändå inte dricker mjölk) Och vissa äter inte ens grönsaker? Snackar du om Frukterianism är ju inte det samma sak.

SvaraCitera
Ämnesstartare

loom:

Vegan innebär ju så mycket mer än bara mjölk och ost, väl. Jag vet egentligen inget om vad veganer tycker, men tycker bara att man ska veta varför man är vegan, inte bara att man "lika gärna" kan vara det.

Jag började vara vegetarian och varit det ett bra tag nu. Och tänkt på att övergå till vegan största delen utav denna tiden, men det har känts som ett "projekt" eller jag har fått höra hemma att "det är ett projekt", men nu har jag de senaste månaderna fått sluta äta ost, dricka mjölk eller ja sluta med laktosprodukter (och ägg har jag aldrig ätit förutom de som funnits med i quorn produkter) skinn, ylle, silke, dun och päls använder jag inte. Jag har under hela tiden inte ätit honung. Jag vet varför jag vill vara vegan, och att säga "bara för att" var lite fel sätt av mig att uttrycka mig på. Jag vill helt enkelt inte ha något med djurindustrin att göra.

SvaraCitera

mopsen:

jag är typ vegan, äter mest majs och blad, dricker cola. cooolt.

Men det är väl äsrelaterat, och ingen veganism i den bemärkelsen?

SvaraCitera

isola:

Men det är väl äsrelaterat, och ingen veganism i den bemärkelsen?

fortfarande avstånd från djurriket.

SvaraCitera

loom:

Jag vet egentligen inget om vad veganer tycker, men tycker bara att man ska veta varför man är vegan, inte bara att man "lika gärna" kan vara det.

Så du tycker att man nödgar ett bakomliggande resonemang för att ha en vegankost - men inte nödgar ha något bakomliggande resonemang till en köttkost, utan kan ha en köttkost bara för att man "lika gärna" kan ha det.

Varför så normbunden?

SvaraCitera

Man kan säga att jag är halvvegan. Jag dricker inte mjölk och har alltid tyckt att ost är vidrigt men det händer väl att det finns i en del produkter man äter. Sojamjölk (som för övrigt är godast att ha i kaffet) och sådana ersättningsprodukter är alltid dyrare än vanliga men det är det väl ändå värt i längden.

SvaraCitera

jag är vegan och jag kan massor fråga gärna mig om det är något!!!

Ögon i en plåthink:

Sojamjölk och havremjölk är dock dyrare än komjölk, om man inte gör egen växtmjölk hemma i mixern, det blir då ej nämnvärt kostsamt. Om man pallar kan man göra sesammjölk, vilken innehåller mer kalcium än komjölk.

man kan göra egen sojamjölk genom att blanda 2 delar sojamjöl på 1 del vatten, och ev. 1 msk rårörssocker per 3 dl mjölkblandning.

sedan kan man göra egen sojayoghurt (obs asgod!!!) på egen sojamjölk, fast då måste man köpa en färdig sojayoghurt eller alternativt "lös" bakteriekultur, fast den är sällan vegansk om jag förstått saken rätt.

värm sojamjölken till ca fingervärme och rör i tre-fyra matskedar sojayoghurt och låt det stå i rumsvärme (täck över med plastfolie eller folie) i två-tre dygn tills den känns färdig. seadan kan man använda den gjorda yoghurten för att hålla igång en omgång. vet inte om det fungerar hur länge som helst, är inne på min fjärde omgång yoghurt från grundsatsen nu och den ser ut att bli perfekt!

mkt gott med bär.

SvaraCitera

ensammastisverige:

Snackar du om Frukterianism är ju inte det samma sak.

råkostare och 80/10/10 är ganska intressant, önskar att jag hade den mentala styrkan att äta detta. och levde i rätt klimat.

SvaraCitera

Ögon i en plåthink:

Så du tycker att man nödgar ett bakomliggande resonemang för att ha en vegankost - men inte nödgar ha något bakomliggande resonemang till en köttkost, utan kan ha en köttkost bara för att man "lika gärna" kan ha det.

Vet bara väldigt många som säger sig vara vegetarianer, men ändå äter kött ibland osv, som inte har en aning egentligen och bara vill ha den fräcka stämpeln. Förlåt att jag generaliserade.
Men man får ju äta hur fan man vill, alla de där kategorierna är bara onödiga egentligen.

SvaraCitera

ensammastisverige:

Är det någon som är vegan här?

Jag är vegan från och till.

ensammastisverige:

Isf lägger ni mer pengar på detta än innan (när ni kanske var vegetarianer) i månaden?

Nej, som så många andra sagt innan är det billigare, eftersom man inte spenderar så mycket pengar på halvfabrikat.

ensammastisverige:

Hur är det med att åka på "kalas/middagar/gå ut och äta" osv?

Ska man på restaurang, kan man ringa och beställa en vegansk rätt. Ofta har kockarna inget problem med det. Vissa har bristande fantasi, men det får man ta. Kalas och liknande brukar jag vara väldigt tydlig med att jag är vegan och jag brukar föreslå att jag lagar min egen mat och tar med. Inte lika roligt, men man blir inte negativt överraskad.

ensammastisverige:

Är vegetarian men hmm funderar starkt på vegan (för dricker ändå inte mjölk, och äter knappt ost osånt)

More power to ya. [y]

isola:

Men skulle aldrig klara av det.

If there's a will, there's a way. [cute]

SvaraCitera

loom:

Men man får ju äta hur fan man vill, alla de där kategorierna är bara onödiga egentligen.

kategorierna fyller sin funktion.

Venfort:

dess up, look sharp!!!! vadå från och till!!! kom igen nu F!!!!

SvaraCitera

Rödingajävel:

Om de inte äter grönsaker p.g.a. nån slags "man ska respektera allt liv" är det snarare en religiös princip än veganism. Finns säker folk som är veganer och inte heller äter grönsaker, men det har ingenting med att de är veganer att göra. Finns köttätare som inte heller äter grönsaker. [zzz]

Du har inte träffat många veganer hör jag! NEEEEJ, det har iget med religöst skit att göra. Shiet [surprised] Dom är veganer, INTE religösa & äter INTE grönsaker.. för dem anses att dom är liv, och det har med VEGANISM att göra. Trögboll [no-no]

SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

råkostare och 80/10/10

ja rawfood grejen verkar ju enkel och ganska kul (om man har orken att fixa recept och är så påhittig att man kan komma på egna. annars kan man nog hamna i samla gamla bana (sallad) som jag har en vän som gjort.. vad är 80/10/10, aldrig hört talas om? 🙂

SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Tack för svaren du 😀 Vadå från och till är du vegetarian annars eller är du kött ätare?

SvaraCitera

ensammastisverige:

vad är 80/10/10, aldrig hört talas om? 🙂

det är en speciell form av råkost som går ut på att äta mat med en energifördelning på 80% kolhydrater, 10% protein och 10% fett = man äter i princip enbart frukt.

jag testade två veckor förra hösten och det var gött överallt förutom i mitt tandkött som inte gillade syrorna i frukten. det kräver en enorm budget här i sverige, dock, och hört ett par gånger om folk här som äter enligt denna modellen, att de äter ca 20-25 bananer om dagen eftersom banan är det billigaste alternativet att tillgå här, i förhållande till mättnadskänsla och vad man får ut av frukten/bäret i sig.

personligen hade jag nog aldrig mer kunnat se en banan efter bara några dagar... men. ja.

det har fått mig att inse vikten av grönsaker i kosten och hur överskattat det är med 'lagad' mat.

SvaraCitera