Rödingajävel:
Hmm, minns jag inte. :/
Dålig du är. ![[sad]](/img/smilies/sad.gif)
Stringburka:
minns inte att du någonsin varit spammare, måste vara före min tid.
Det kan det ha varit. Blev du medlem efter sammanslagningen av ungdomsmottagningen.se och ungdomar.se?
Stringburka:
din_snopp84, var det snoppis? minnena är luddiga när man går så långt tillbaka.
Yes, indeed. Även numera känd som Liraren från Ibitza. ![[crazy]](/img/smilies/crazy.gif)
internet:
vad är det som blir farligt i det?
Fisk överlag ska man vara försiktig med, rå fisk särskilt (gravad lax är ju bara lagd i socker- och saltbad). Det farligaste är då botulinumbakterier, som kan växa utan syre och orsakar ett gift som leder till förlamning (det är det ämnet som är botox). Kan även finnas i honung (om än liten risk) så om du äter honung (tycks vara blandat vad gäller veganer och honung) så akta dig för alldeles för gammal sådan, särskilt (ironiskt nog) om den är oöppnad.
internet:
tänk på att det bara är i västvärlden det marknadsförs som "köttsubstitut". seitan är en tusenårig kinesisk maträtt så den har haft tid på sig att utvecklas till en god maträtt!
Ah, får testa det då! Har mest dåliga erfarenheter av "vegansk kebab" och dylikt dock. Men ska ge det en chans, särskilt som jag brukar gilla östasiatisk mat.
Venfort:
Det kan det ha varit. Blev du medlem efter sammanslagningen av ungdomsmottagningen.se och ungdomar.se?
Strax efter, tror jag, under nicket lord_baver.
Venfort:
Yes, indeed. Även numera känd som Liraren från Ibitza.
coolt, saker man inte visste om!
såhär när man ser tillbaka måste jag säga att schnypps var lite smårolig ibland med. Helt klart den bästa rättshaveristen vi haft. Skulle dock inte gärna vilja ha tillbaka honom.
Stringburka:
Ah, får testa det då! Har mest dåliga erfarenheter av "vegansk kebab" och dylikt dock. Men ska ge det en chans, särskilt som jag brukar gilla östasiatisk mat.
hade ingen koll på botulinumbakterier, är det samma som bildas i konserver om man har otur? käkar inte honung, en och annan frukt polerad med bivax slinker emellan ibland.
det är gott med seitan, ibland, i lagom mängd, om den är bra.
du som kan bakterier, jag har ett litet problem jag vill veta mer om. har gjort hemgjord yoghurt och den blir bra, har inte alls tänkt på att använda sterila redskap och burkar, och enligt det recept jag följde så behövs det inte användas.
dock har jag sett fler andra recept som är väldigt noga med att poängtera vikten av att använda sterila redskap, burkar och använda tätt åtslutande förpackningar.
vad tror du?
internet:
hade ingen koll på botulinumbakterier, är det samma som bildas i konserver om man har otur?
Yesbox! Gäller dock främst animaliska konserver.
Eller ja, finns ju flera saker som kan angripa konserver, men botulinum är väl den man mest måste ta det försiktigt med. De flesta bakterier vi har ger ju inget värre än några dagars magsjuka, men det är ett par som dör varje år av botulinum (främst barn). Om du äter för gamla konserver och börjar känna dig avdomnad någonstans, kontakta sjukan på direkten.
internet:
dock har jag sett fler andra recept som är väldigt noga med att poängtera vikten av att använda sterila redskap, burkar och använda tätt åtslutande förpackningar.
vad tror du?
Alltså, det beror på hur orolig du är och hur länge du tänkt förvara det framförallt. I de flesta fall så dröjer det ju ett tag innan bakterierna utvecklas, och ännu längre innan de börjar producera gift (om det är sådana som producerar gift). Vet inte exakt vad som ger sig på sojaprodukter, då de flesta bakterier tycks gilla kött bäst, men jag skulle inte oroa mig så länge du inte ska förvara det över en vecka eller två utan frys.
Stringburka:
Ah, får testa det då!
Det finns även som Mrs Chengs Kinafärs. Jag föreslår dock att du gör din egen om du inte är barnsligt förtjust i jordnötsolja.
Stringburka:
Strax efter
Okej. Vi tokspammade precis efter övergången, innan moderatorerna visste vad som vad vad och vad som gällde. ![[badgrin]](/img/smilies/badgrin.gif)
Stringburka:
coolt, saker man inte visste om!
Gammal veteran som jag, vettu. ![[rolleyes]](/img/smilies/rolleyes.gif)
Venfort:
Gammal veteran som jag, vettu.
Mjo. Fast ni är ett utdöende släkte; numera ses ju jag som "oldie" vilket säger en hel del. Vilka är kvar sen innan övergången?
Stringburka:
så om du äter honung (tycks vara blandat vad gäller veganer och honung) så akta dig för alldeles för gammal sådan,
BAH! Honung kan inte bli för gammal. Folk har ätit tusentals år gammal honung. ![[surprised]](/img/smilies/surprised.gif)
Venfort:
BAH! Honung kan inte bli för gammal. Folk har ätit tusentals år gammal honung.
Den kan inte bli för gammal som i att den i sig själv blir dålig (eller givetvis kan den, men det är inte det som är problemet), utan att det ges tid för bakterierna att utvecklas. Om jag minns rätt så utvecklas de väldigt långsamt, vilket är anledningen till att just konserver och inläggningar är ett problem eftersom de står så väldigt länge.
isola:
men det är ju inte pga djurindustrin då.
veganism handlar väl inte bara om det, viktigaste är att man gör det.
Stringburka:
Vilka är kvar sen innan övergången?
Oj, inte många. Inte många jag minns iaf. Man var ju inte direkt bundis med alla då heller. Goddamn, det var tider det. Jason, gaah., Chris, Gryphon, OMFGWTF... Helt andra tider, ja jisses.
Den enda jag vet säkert är kvar nu är Gryphon. Uppenbar kan ha varit med om sammanslagningen, men jag minns inte säkert.
mopsen:
veganism handlar väl inte bara om det, viktigaste är att man gör det.
th
Fast då ska man ju äta en bra annan kost också, vilket man sällan gör om man har äs. Så är det en del av en sjukdomsbild så är det ju inte bra.
internet:
det har fått mig att inse vikten av grönsaker i kosten och hur överskattat det är med 'lagad' mat.
Ja det låter ju bra. Tänker bara på närings bristen som kan uppstå..