Skulle nog klart rekommendera dig att slopa att bli veg innan du fyllt 18 år. Fram tills dess växer du och behöver allt protein du får i dig via kött-, fisk- och fågel. Ta istället en fundering över om du inte istället borde slopa allt godis och skitdrycker som läsk och energidrycker? Där tror jag att du skulle göra din kropp en stor välgärning.
Jag va också vegetarian runt 12-13 år för att det är ju då man börjar inse hur dålig köttindustrin är och så. Jag var vegetarian i ett år men beslutade mig för att börja äta kött igen då jag hade massor av vitaminbrister o var alltid trött och äcklad av den vegetarianska maten. Jag skulle säga prova i kanske ett halvår och kolla dina värden med ett blodprov på en vårdcentral och ta det därifrån. Tvinga inte dig själv att inte äta kött om det är det din kropp behöver eftersom att du fortfarande växer som din mamma sa. Lycka till!
Vänta tills du växt klart , din kropp behöver kött och dess proteiner. Sen så !
Inga problem att få i sig protein så länge du äter rätt. Bönor, linser, soja, quorn, quinoa och kikärtor är alla exempel på bra, vegetariska proteinkällor. Så länge du inte planerar att bli vegan finns ju även ägg, mjölk och andra mejeriprodukter.
Jag själv har varit pescetarian (som vegetarian men äter även fisk- och skaldjur) i drygt två år nu (även om jag har gjort några undantag under den tiden). Det är såklart även ett alternativ om du vill gå mer av en mellanväg, eftersom man då ändå avstår från de värsta delarna av köttindustrin men ändå inte behöver avstå från allt.
Enligt mig är det inga större problem. Finns riktigt goda vegetariska maträtter och även om man kanske måste planera sin kost lite mer för att få i sig alla näringsämnen så finns alla näringsämnen du behöver i vegetariska källor.
Dessutom så kan jag säga att jag personligen knappt saknar kött alls, utan skulle snarare säga att jag har fått avsmak för det.
Man behöver absolut inte protein. Det som behövs är väldigt lite protein, och det finns i baljväxer. Det är tillräckligt.
Sen så skulle din kropp behöva mer protein, så behöver du konsumera mer baljväxter. Köttätare e inte vanna vid att äta mycke, och eftersom grönsaker har låg energi är man tvungen och äta mer, men det e inget fel med de.
Däremot är kött cancerframkallande, tror det är mycket mer viktigare att undvika.
Mumzel:
Man behöver absolut inte protein. Det som behövs är väldigt lite protein, och det finns i baljväxer. Det är tillräckligt.
Var grundar du det på? När man är ung och växer behöver man mycket energi för utvecklas som man ska, dessutom det här med, för kvinnors del att få mens krävs det att man får i sig tillräkligt mycket energi. Du är inte precis en dietist, vilket typ ingen här så man bör inte ge något uttömmande svar om hur andras diet ska se ut.
Mumzel: Sen så skulle din kropp behöva mer protein, så behöver du konsumera mer baljväxter. Köttätare e inte vanna vid att äta mycke, och eftersom grönsaker har låg energi är man tvungen och äta mer, men det e inget fel med de.
+1
Mumzel: Däremot är kött cancerframkallande, tror det är mycket mer viktigare att undvika.
Allting är väl cancerframkallande bara man äter för mycket av det. Äten man rött kött varje dag så lär man få cancer, äter man chips, dricker Coca-cola osv varje dag lär man bli sjuk och säkert få cancer av det med!
På Livsmedelsverkets hemsida finns det lite värt att läsa om: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/protein
Ett förslag är att du kan övergå till någon sags hybrid-vegetarian variant där du äter lite kött men mestadels vegetariskt, för du bryr dig om djuren så därför har du dragit ner på ditt köttätande med över 50% t.ex.
Trevlig-Snubbe:
Var grundar du det på? När man är ung och växer behöver man mycket energi för utvecklas som man ska, dessutom det här med, för kvinnors del att få mens krävs det att man får i sig tillräkligt mycket energi. Du är inte precis en dietist, vilket typ ingen här så man bör inte ge något uttömmande svar om hur andras diet ska se ut.
+1
Allting är väl cancerframkallande bara man äter för mycket av det. Äten man rött kött varje dag så lär man få cancer, äter man chips, dricker Coca-cola osv varje dag lär man bli sjuk och säkert få cancer av det med!
Det som gör dig mätt är kolhydrat inte protein. Men skulle man behövs mer protein är det bara att konsumera mer baljväxter, det är inte svårare än så.
Mumzel:
Det som gör dig mätt är kolhydrat inte protein. Men skulle man behövs mer protein är det bara att konsumera mer baljväxter, det är inte svårare än så.
Det var inte det jag sa, jag sa lite indirekt att protein är viktigt, även om man äter sig mätt på kolhydrater kanske man fortfarande behöver mer protein. Sant, dock finns det dem som kanske ändå behöver äta lite kött för att det de äter är inte tillräckligt, jag har en kompis som har det så, hon hade gärna velat bli vegetarian men kan inte.
Trevlig-Snubbe:
På Livsmedelsverkets hemsida finns det lite värt att läsa om: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/proteinEtt förslag är att du kan övergå till någon sags hybrid-vegetarian variant där du äter lite kött men mestadels vegetariskt, för du bryr dig om djuren så därför har du dragit ner på ditt köttätande med över 50% t.ex.
Trevlig-Snubbe:
Det var inte det jag sa, jag sa lite indirekt att protein är viktigt, även om man äter sig mätt på kolhydrater kanske man fortfarande behöver mer protein. Sant, dock finns det dem som kanske ändå behöver äta lite kött för att det de äter är inte tillräckligt, jag har en kompis som har det så, hon hade gärna velat bli vegetarian men kan inte.
Direkt från Livsmedelsverkets sida, som du refererade till:
"Det brukar inte vara svårt för vegetarianer att få tillräckligt med protein, inte ens för den som utesluter mjölk och ägg."
Om din kompis får i sig för lite protein utan kött så beror det snarare på att hon gör någonting fel. Protein går lätt att få i sig via linser, bönor, quinoa, spannmålsprodukter, quorn, soja samt om man så vill även ägg och mjölk. Så länge man ser till att inkludera dessa i tillräckliga mängder är det inte svårt att få i sig det protein man behöver som vegetarian.
Berit:
B12 saknar många vegetarianer
B12 går lätt att få i sig så länge man dricker mjölk, havredryck eller sojadryck
Direkt från Livsmedelsverkets sida, som du refererade till:
"Det brukar inte vara svårt för vegetarianer att få tillräckligt med protein, inte ens för den som utesluter mjölk och ägg."
Om din kompis får i sig för lite protein utan kött så beror det snarare på att hon gör någonting fel. Protein går lätt att få i sig via linser, bönor, quinoa, spannmålsprodukter, quorn, soja samt om man så vill även ägg och mjölk. Så länge man ser till att inkludera dessa i tillräckliga mängder är det inte svårt att få i sig det protein man behöver som vegetarian.