Aviseringar
Rensa alla

Vem är du?

Draug

Lätt att tappa bort sig själv mellan varven, även om jag fick den frågan ställd 20 år framåt i tiden så skulle det nog bli svårt att svara på. 

SvaraCitera

Tellus: Menar att DU måste vara så mycket mer än en glad kille som kör postmoppe. Meningen med tråden är att jag inte förstår hur man inte kan veta vem man är. Är det ditt sätt att definiera dig själv ska jag självklart inte säga något - det enda jag menade med det jag sa var att du inte bara är en glad kille som kör postmoppe vilket även bevisar hur stor frågan "vem är du?" egentligen är.

aha, knivigt och förklara varför men det var ett skämt

jag är en produkt av mitt arv och min miljö, en klump kemiska processer som reagerar på givna sätt inför alla situationer, "jag" är den illusion av medvetande som hjärncellerna skapar på grund av behändighet här i den enorma kolonin av individuella celler som utgör "mig".

Det är oerhört svårt att komma fram till ett sanningsenligt svar om "vem man är" då det kräver att man granskar sig själv "objektivt", dessutom kräver det en oerhörd definition av frågan, en definition som ofta är helt godtycklig pga vad alla olika klumpar av kemiska processer får för sig i takt med att erfarenheter läggs till arvet. vissa skulle ju svara "brandman", andra "människa", andra "kalle" osv, olika utgångspunkter alltså.

typ det som durga skrev alltså

SvaraCitera
Tellus
Ämnesstartare

Draug: Lätt att tappa bort sig själv mellan varven, även om jag fick den frågan ställd 20 år framåt i tiden så skulle det nog bli svårt att svara på.

Det är svårt. Skeptisk

SvaraCitera
Tellus
Ämnesstartare

onödigt elak: Det är oerhört svårt att komma fram till ett sanningsenligt svar om "vem man är" då det kräver att man granskar sig själv "objektivt", dessutom kräver det en oerhörd definition av frågan, en definition som ofta är helt godtycklig pga vad alla olika klumpar av kemiska processer får för sig i takt med att erfarenheter läggs till arvet.

Håller med dig

SvaraCitera
Draug

Tellus: Det är svårt. Skeptisk

Insikt kommer förhoppningsvis med åren. Nu har jag ju iofs inte planerat att bli så gammal, får väll försöka ta vara på den tid man har kvar och hoppas på att resterande tid blir insiktsfulla år.

SvaraCitera

Tellus: Vad får dig att tänka så?

jag testade att uttrycka det, men upptäckte att det som kom ut inte var sant och att jag befann mig kvar på insidan. och även det jag iakttar bara för mig själv försvinner ifrån mig så att jag inte kan säga att det är mitt eller att det är vad jag är. jag ser bara mönster, återklang som ändras och förstör sig själv när den fortplantas. att kalla väggarna mot vilka klangen återkastas för jag vore befängt, eftersom det innebär att jag är densamma som alla andra. vilket också är vad jag tror; vi har bara inte listat ut hur vi ska tala med varandra än.

SvaraCitera

jag testade att uttrycka det, men upptäckte att det som kom ut inte var sant och att jag var kvar på insidan. och även det jag iakttar bara för mig själv försvinner ifrån mig så att jag inte kan säga att det är mitt eller att det är vad jag är. jag ser bara mönster, återklang som ändras och förstör sig själv när den fortplantas. att kalla väggarna mot vilka klangen återkastas för jag vore befängt, eftersom det innebär att jag är densamma som alla andra. vilket också är vad jag tror; vi har bara inte listat ut hur vi ska tala med varandra än.

SvaraCitera

jag testade att uttrycka det, men upptäckte att det som kom ut inte var sant och att jag var kvar på insidan. och även det jag iakttar bara för mig själv försvinner ifrån mig så att jag inte kan säga att det är mitt eller att det är vad jag är. jag ser bara mönster, återklang som ändras och förstör sig själv när den fortplantas. att i stället försöka kalla väggarna mot vilka klangen återkastas för jag vore befängt, eftersom det innebär att jag är densamma som alla andra. vilket också är vad jag tror; vi har bara inte listat ut hur vi ska tala med varandra än.

SvaraCitera