Aviseringar
Rensa alla

Vem har rätt? hjälp mig! (ångerrätt)


Kaayi
Ämnesstartare

Hej

Jag har precis beställt två armband, á 400kr som damp ner i postlådan idag.
Till att börja med så stod det på hemsidan att frakten skulle ta mellan 3-14 dagar som istället tog 18 dagar trots att dom lovade och svor att den skulle vara framme efter 14.. Sen så när jag öppnar brevet med dom två läderarmbanden så är lädret skrumpet, trasigt, gammalt, slitet (läs såg förjävligt ut) och daterat 2010. På dessa armband hade de stansat bokstäver varav hälften gått igenom hela lädret varpå dom hade försökt limma ihop alla sprickor som mest troligt uppkommit pga att det är helt uttorkat. På dessa satt ett spänne på varje vilket var snett och löst och ett var trasigt. Dessutom hade skinnet fått vita märken av att det vikts då dom vikt ihop det i brevet.

På "företagets" hemsida står det inga som helst regler om reklamation och självklart skrev jag direkt jag sett dom att jag vill ha mina pengar tillbaka då de absolut inte är värt pengarna och för att jag för den delen aldrig skulle vilja (eller kunna utan att dom går sönder) ha på mig dom frivilligt. Då svarar företaget att jag inte har någon rätt att få tillbaka mina pengar då armbanden är stansade med en text jag valt, utan bara har rätt att byta ut min vara mot någonting annat i deras shop. (som jag inte vill då det antagligen håller samma kvalité)
vem har rätt?


   
Citera
Ämnesetiketter

Du får väl byta tills du får något du kan leva med.


   
SvaraCitera

ta detta med konsumentverket alltså...


   
SvaraCitera

Dina rättigheter

Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ som du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen. Du kan

kräva att felet rättas till
kräva omleverans av en ny, felfri vara
få prisavdrag
få ersättning för reparation
häva köpet och få pengar tillbaka
hålla inne betalning
få skadestånd


   
SvaraCitera

Om jag inte minns fel så gäller ångerrätten i 14 dagar från det att man får hem varan. Kontakta konsumentombudsmannen så kan du nog få bra råd.


   
SvaraCitera

Det är som dvärgkastaren säger, alltid 14dagars ångersrätt från dagen då varan levererades när du handlar på distans hos ett företag. Men eftersom det är stansat kan det vara andra regler som gäller men med tanke på att kvaliten var undermåtlig bör dom byta ut det mot ett nytt alternativt ge pengarna tillbaka..


   
SvaraCitera